Senaste nytt

Hyra Polestar i Tyskland

mrestes

Medlem
Någon som har erfarenhet att hyra ebil, särskilt Polestar, i Tyskland. Ska ha en bil i juni och vara i Heidelburg, Deidesheim och Trier. Har aldrig hyrt eller ägt elbil tidigare. Undrar hur lätt det komma att vara att ladda bilen och hur man betalar för laddning i Tyskland, särskilt dessa städer.
Mycket tacksam för alla tips och förslag.
 

marbe166

Medlem
Vad gäller laddning så kommer du långt om du har appar från Ionity och EnBW. Appen Chargefinder är också ett måste, såväl i Tyskland som i resten av Europa.

Se till att kolla att en laddkabel (Typ 2) är med i bilen när du hyr den, så du kan ladda på långsamladdare.
 
Både hotels.com och booking.com har en kryssruta för elbilsladdning. Jag skulle kolla med hotellet hur det fungerar, framför allt om bilen kan stå på laddning över natten.
 

Tonton

Medlem
Någon som har erfarenhet att hyra ebil, särskilt Polestar, i Tyskland. Ska ha en bil i juni och vara i Heidelburg, Deidesheim och Trier. Har aldrig hyrt eller ägt elbil tidigare. Undrar hur lätt det komma att vara att ladda bilen och hur man betalar för laddning i Tyskland, särskilt dessa städer.
Mycket tacksam för alla tips och förslag.

Polestar, använder som 99% av alla andra elbilar i Europa (Nissan Leaf, dags att komma in familjen...) CCS.

Det finns i princip både AC- och DC-laddning överallt i Tyskland. Som @marbe166 skriver, så är Chargefinder den absolut enklaste appen för att hitta var random laddare finns.

@Fredrik Staxäng tips om laddning över natten är dock key. Det underlättar supermycket, och gör hela elbilsupplevelsen supersmidig. Hotels.com och booking har filter, men även de stora hotellkedjorna Hilton och Marriott. Att vakna upp och komma ut till en fulladdad bil är alltid härligt och gör resan så mycket mer smidig! Har boendet inte någon laddning, så brukar många publika AC-laddare erbjuda laddning över natten till överkomligt pris.
 

mrestes

Medlem
Tack till alla för alla tips. Kollade upp allt och det blir smidigt att testa en Polestar. Men nu har inte Hertz några Polestar tillgängliga längre när vi ska resa :)
Men nu är jag förberedd nästa gång. Och om en bil skulle bli tillgänglig innan vi resa.

Tack igen.
 

Hachans

Medlem
Både hotels.com och booking.com har en kryssruta för elbilsladdning. Jag skulle kolla med hotellet hur det fungerar, framför allt om bilen kan stå på laddning över natten.

En varningens ord för detta. Många hotell tycker att ett 220v-uttag kvalificerar som elbilsladdning. Tekniskt korrekt men om det tar hela natten att ladda min hybrid så kommer det ju ta flera dagar för en elbil.
 
Toppen