Senaste nytt

Hyra miljöbil / elbil

Jag hyrde en Mach-e med stora batteriet via sixt. För laddning hade jag ett abonnemang på Elli som ger bra pris på Ionity samt hyggligt pris på flera andra kedjor som typ allego, in-/recharge mfl.

Tesla-abonnemangen är väl bra då de dels tar amex och dels har god täckning. Priset är dock högre och vissa bilmodeller (mach-e, e-tron bl.a) går dåligt ihop med Teslas korta kablar och tvingar en att parkera kreativt vilket kan skapa irritation om det är hög beläggning.
 
Last edited:
Ni som hyrt elbil under längre tid vad har ni för erfarenheter kring laddning mm? Tänker främst på att få till bättre priser på laddstationer mm. Planen är troligen en Tesla eller Mach-E via Sixt och bila till Italien.
Nu har jag inte specifikt hyrt en elbil, men äger och kör en i vardagen...

Jag har tuffat på ganska många mil genom Götaland, Danmark, södra Norge samt körde t&r till södra Spanien i somras.

Jag har ett Vw-brandat Elli-abonnemang som jag skaffade förra våren, specifikt inför den längre resan. Att tänka på är att det är 12 månaders bindningstid, så räkna på hur många kWh du kommer att göra åt och jämför det med månadskostnaden och alternativt kWh-pris utan abonnemang. För mig var det en lyckad affär, men de har höjt både månadsavgiften och kWh-priserna sedan dess, så jag är lite fundersam på om jag ska fortsätta. Ska dock tillägga att det är väldigt bekvämt med (nästan) bara en app och ett kort genom Europa.. vilket i sig nog är värt litegrann, och siktar du på uteslutande Ionity-stationer så är priset fortfarande ok).

Det finns ju andra abonnemang med kortare bindningstid, t.ex. italienska Enel X där man köper en kWh-pott per månad, eller Tesla som nämnts.
Hur det fungerar med att ladda på Tesla med en hyr-Tesla har jag ingen aning om, men för oss andra så fungerar det hyfsat via deras app, dock är inte alla stationerna öppnade för icke-Teslor (du kan se vilka de är på Teslas hemsida, eller via exvis Chargefinder-appen (filtrera) som jag nog ändå rekommenderar att du skaffar (chargefinder.com/se).
 
Nu har jag inte specifikt hyrt en elbil, men äger och kör en i vardagen...

Jag har tuffat på ganska många mil genom Götaland, Danmark, södra Norge samt körde t&r till södra Spanien i somras.

Jag har ett Vw-brandat Elli-abonnemang som jag skaffade förra våren, specifikt inför den längre resan. Att tänka på är att det är 12 månaders bindningstid, så räkna på hur många kWh du kommer att göra åt och jämför det med månadskostnaden och alternativt kWh-pris utan abonnemang. För mig var det en lyckad affär, men de har höjt både månadsavgiften och kWh-priserna sedan dess, så jag är lite fundersam på om jag ska fortsätta. Ska dock tillägga att det är väldigt bekvämt med (nästan) bara en app och ett kort genom Europa.. vilket i sig nog är värt litegrann, och siktar du på uteslutande Ionity-stationer så är priset fortfarande ok).

Det finns ju andra abonnemang med kortare bindningstid, t.ex. italienska Enel X där man köper en kWh-pott per månad, eller Tesla som nämnts.
Hur det fungerar med att ladda på Tesla med en hyr-Tesla har jag ingen aning om, men för oss andra så fungerar det hyfsat via deras app, dock är inte alla stationerna öppnade för icke-Teslor (du kan se vilka de är på Teslas hemsida, eller via exvis Chargefinder-appen (filtrera) som jag nog ändå rekommenderar att du skaffar (chargefinder.com/se).
Stort tack för svaret, blir till att undersöka eventuella abonnemang innan avresa i Juni.

Kan uppdatera kring min egen fråga också då jag hyrde en Model 3 från SIxt över helgen och Supercharger-notan kommer direkt på slutfakturan från Sixt så väldigt smidigt och enkelt.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen