Senaste nytt

Hyra elbil

cantona

Medlem
Hej, är det någon som har erfarenhet av att hyra elbil utomlands? Konkret ska jag till San Francisco och billigast visar sig vara en Tesla.
Tack på förhand.
 

mrestes

Medlem
Gjort det en gång. Fick en Polestar i Tyskland. Fungerade bra för hur vi skulle resa men planerar i förväg var och när du ska ladda. För vissa ställen måste man skapa ett konto i förväg. Och har koll på hur laddad bilen måste vara när den lämnas tillbaka. Kan vara att du måste stanna någonstans i närheten av uthyraren och ladda en stund innan du kan lämna in bilen. Verkar som de ta rejält betalt om bilen måste laddas efter inlämning.
 

cantona

Medlem
Gjort det en gång. Fick en Polestar i Tyskland. Fungerade bra för hur vi skulle resa men planerar i förväg var och när du ska ladda. För vissa ställen måste man skapa ett konto i förväg. Och har koll på hur laddad bilen måste vara när den lämnas tillbaka. Kan vara att du måste stanna någonstans i närheten av uthyraren och ladda en stund innan du kan lämna in bilen. Verkar som de ta rejält betalt om bilen måste laddas efter inlämning.
Okey, så bilen är fulladdad när man hämtar den? Skulle behöva ladda två gången i så fall med den mängden körning jag har tänkt mig. Hur mycket kostar laddningar?
 

mrestes

Medlem
Okey, så bilen är fulladdad när man hämtar den? Skulle behöva ladda två gången i så fall med den mängden körning jag har tänkt mig. Hur mycket kostar laddningar?
Osäker om bilen är fulladdad. Kontrollera. Priset på laddning är helt beroende på var du laddar och om du väljer långsam eller snabb ledning. Har aldrig haft i USA så ingen aning om det är billigare eller dyrare än bensin per mil.
Billigast är oftast att ladda över natten om man kan.
 

zikkan77

Medlem
Hyrt på Mallorca och laddade en gång på hotellet vi bodde på i Alcudia. Bilen laddad till 100% men kan vara ner till 80% enligt avtalet. Ska återlämnas på samma laddnivå men köpte till en "tank" för 20EURO vilket var rätt prisvärt om man planerar lite. Ska med hyra Tesla i SF nästa år (Hertz). Finns gott om Tesla superchargers i CA så inga problem att ladda. Med Tesla är det bara att sätta i kabeln och ladda, du betalar mellan 30-50 cent per kWh vilket då för en Tesla blir ca 10kr milen. Iallafall Hertz tar ingen extra avgift utan bara debiterar ditt kort för laddningen utan påslag.
 

sembl

Medlem
I usa är det svinenkelt med Tesla som hyrbil. Du laddar bara på Superchargers enligt kartan och betalar samma pris som stationen kostar. Måste oftast lämnas tillbaka 80 procent full.

Använd adaptern för att ladda på tex chargepoint för långsamt laddning vid shopping mall eller vissa hotell. Ladda hem chargepoint appen. Många Hotell erbjuder gratis laddning över natten för just Teslas.

Hyra elbil som amerikan i Sverige var en utmaning minst sagt då man geoblockar massa appar och utländska kort. Speciellt amerikanska.

Se till för övrigt att hyra Tesla och inte Polestar eller annat då laddnätverk för alla andra minst sagt suger och stationerna alltid är trasiga eller nere som tex Electrify America och ligger vid obskyra platser.
 

Tamas

Medlem
I usa är det svinenkelt med Tesla som hyrbil. Du laddar bara på Superchargers enligt kartan och betalar samma pris som stationen kostar. Måste oftast lämnas tillbaka 80 procent full.

Använd adaptern för att ladda på tex chargepoint för långsamt laddning vid shopping mall eller vissa hotell. Ladda hem chargepoint appen. Många Hotell erbjuder gratis laddning över natten för just Teslas.

Hyra elbil som amerikan i Sverige var en utmaning minst sagt då man geoblockar massa appar och utländska kort. Speciellt amerikanska.

Se till för övrigt att hyra Tesla och inte Polestar eller annat då laddnätverk för alla andra minst sagt suger och stationerna alltid är trasiga eller nere som tex Electrify America och ligger vid obskyra platser.
Kan man inte ladda alla typer av bilar vid Supercharger stationerna? Med Tesla appen går det här i Sverige i alla fall.
 

Tamas

Medlem
Det går via vissa Supercharger stationer , det gäller både i EU och USA
I USA kallas dom stationerna för magic dock stationer där magic dock har en adapter för CCS bilar
Inte helt med på tråden, både Tesla och Polestar har väl Type2 CCS konnektor, eller? Kanske annorlunda i USA, intressant att reda ut, jag skulle också gärna hyra elbil vid min nästa USA vistelse.
 
Inte helt med på tråden, både Tesla och Polestar har väl Type2 CCS konnektor, eller? Kanske annorlunda i USA, intressant att reda ut, jag skulle också gärna hyra elbil vid min nästa USA vistelse.
I Europa har de samma kontakt , CCS, men i USA använder sig Tesla av NACS (North American Charging Standard)

NACS ser däremot ut att bli standard kontakten i USA inom några år då nästa alla biltillverkare har gått ut med att de byter från CCS till NACS
 
Toppen