Senaste nytt

Hyra elbil

sembl

Medlem
Precis, Tesla har den mer moderna och simpla laddkabeln än alla andra tillverkare som insåg att den är överlägsen in USA. Så alla nya bilar av andra märken som inte är tesla kommer få Tesla standarden.


Av ca 2000 tesla stationer i usa så är det nog runt 30 som har Magic dock.

Båda ställen lider av olika problem. Att ladda i Sverige var helt hopplöst för mig med amerikanska kort och 10 olika appar typ. Sedan fungerar ju handskakning helt kasst. Man får koppla in och ur dessa bökiga feta kablar som finns i Europa innan de startar. Jag är van vid att stanna vid närmaste SC här i usa och starta redan efter några sekunder.

I usa att köra långt med något annat än Tesla (NACS) är hopplöst men kommer förmodligen att ändras då alla andra biltillverkare nu äntligen kommer anpassa sig till det.

Fick en Polestar som hyrbil i Dallas och kunde knappt ladda den någonstans då många stationer bara är nere och inte fungerar eller aldrig har reparerats.

Igen olika problem på olika kontinenter.

Hyr elbil så länge det är en Tesla är mitt råd i USA. Dessutom så finns det sjukt många gratis destinationsladdare utanför matbutiker, kaffe affärer shopping och hotell för just Teslas.
 

cantona

Medlem
Hyrt på Mallorca och laddade en gång på hotellet vi bodde på i Alcudia. Bilen laddad till 100% men kan vara ner till 80% enligt avtalet. Ska återlämnas på samma laddnivå men köpte till en "tank" för 20EURO vilket var rätt prisvärt om man planerar lite. Ska med hyra Tesla i SF nästa år (Hertz). Finns gott om Tesla superchargers i CA så inga problem att ladda. Med Tesla är det bara att sätta i kabeln och ladda, du betalar mellan 30-50 cent per kWh vilket då för en Tesla blir ca 10kr milen. Iallafall Hertz tar ingen extra avgift utan bara debiterar ditt kort för laddningen utan påslag.
Vet du hur det är med vägavgifterna i SF-området? Enligt mina amerikanska vänner så är stationerna numera obemannade och det skickas en faktura för passeringar men de visste inte hur det är med hyrbilar. Antar att Hertz inte gör det gratis.
 

sembl

Medlem
Vet du hur det är med vägavgifterna i SF-området? Enligt mina amerikanska vänner så är stationerna numera obemannade och det skickas en faktura för passeringar men de visste inte hur det är med hyrbilar. Antar att Hertz inte gör det gratis.
Rent generellt så köper man antingen dagspass hos uthyraren (obegränsat) om man skall köra mycket via tullar eller så debiteras man per gång med massa olika avgifter på listpris.

Så enklast är att ta deras dagspass unlimited. Då vet man vad det kostar åtminstone utan andra konstiga avgifter.
 

mrestes

Medlem
Vet du hur det är med vägavgifterna i SF-området? Enligt mina amerikanska vänner så är stationerna numera obemannade och det skickas en faktura för passeringar men de visste inte hur det är med hyrbilar. Antar att Hertz inte gör det gratis.
Vet ej om SF men för ungefär 8 år sedan i Los Angeles och runt omkring kunde man registrerar nummerskylten online och koppla sitt kreditkort till den för betalning. Man kunde börjar och starta på de datum/klockslag man ville ha, så ingen risk att du får betala någon annans körning. Och ingen som helst påslag.

Hertz verkar har något som heter PlatePass i California. Man betalar exakt vad tullavgiften är plus en daily fee som verkar vara 6 dollar om dagen. Men som sagt du kan fundera om det är värd extra jobbet att registrera ditt kreditkort och slippa alla pålägg. Kanske beror på hur länge du ska ha bilen och hur ofta du tror du ska köra på tullvägar.
 

cantona

Medlem
Vet ej om SF men för ungefär 8 år sedan i Los Angeles och runt omkring kunde man registrerar nummerskylten online och koppla sitt kreditkort till den för betalning. Man kunde börjar och starta på de datum/klockslag man ville ha, så ingen risk att du får betala någon annans körning. Och ingen som helst påslag.

Hertz verkar har något som heter PlatePass i California. Man betalar exakt vad tullavgiften är plus en daily fee som verkar vara 6 dollar om dagen. Men som sagt du kan fundera om det är värd extra jobbet att registrera ditt kreditkort och slippa alla pålägg. Kanske beror på hur länge du ska ha bilen och hur ofta du tror du ska köra på tullvägar.
Så fungerar det för Golden Gate, åtminstone 2019 senast, så vore bra om övriga passeringar kan lösas på samma sätt. Troligen fyra passeringar inplanerade.

 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Vet du hur det är med vägavgifterna i SF-området? Enligt mina amerikanska vänner så är stationerna numera obemannade och det skickas en faktura för passeringar men de visste inte hur det är med hyrbilar. Antar att Hertz inte gör det gratis.

Rent generellt så köper man antingen dagspass hos uthyraren (obegränsat) om man skall köra mycket via tullar eller så debiteras man per gång med massa olika avgifter på listpris.

Så enklast är att ta deras dagspass unlimited. Då vet man vad det kostar åtminstone utan andra konstiga avgifter.

Vet ej om SF men för ungefär 8 år sedan i Los Angeles och runt omkring kunde man registrerar nummerskylten online och koppla sitt kreditkort till den för betalning. Man kunde börjar och starta på de datum/klockslag man ville ha, så ingen risk att du får betala någon annans körning. Och ingen som helst påslag.

Hertz verkar har något som heter PlatePass i California. Man betalar exakt vad tullavgiften är plus en daily fee som verkar vara 6 dollar om dagen. Men som sagt du kan fundera om det är värd extra jobbet att registrera ditt kreditkort och slippa alla pålägg. Kanske beror på hur länge du ska ha bilen och hur ofta du tror du ska köra på tullvägar.

Så fungerar det för Golden Gate, åtminstone 2019 senast, så vore bra om övriga passeringar kan lösas på samma sätt. Troligen fyra passeringar inplanerade.

Jag använde Bay area fastrak när jag körde runt i Bay Area inkl Golden Gate bron för en månad sedan, enkelt att skapa konto och registrera sitt fordon med fordonets registreringsskyltsnummer, en bra feature är att man kan lägga in hur länge det skall var giltigt om man råkar glömma att avregistrera sitt fordon när hyrbilen lämnas tillbaka.

 

cantona

Medlem
Jag använde Bay area fastrak när jag körde runt i Bay Area inkl Golden Gate bron för en månad sedan, enkelt att skapa konto och registrera sitt fordon med fordonets registreringsskyltsnummer, en bra feature är att man kan lägga in hur länge det skall var giltigt om man råkar glömma att avregistrera sitt fordon när hyrbilen lämnas tillbaka.

Hur kom du runt adressproblematiken? Bara angav en amerikansk adress?
 

mrestes

Medlem
Hur kom du runt adressproblematiken? Bara angav en amerikansk adress?
Mitt svar är egentligen ett skämt men det kan kanske fungerar.
Testa med
c/o Poste Restante
sedan adressen till något postkontor i San Francisco.
Det kan kanske komma förbi den automatiska granskning som en formulär på en hemsida gör.
Hade det varit en granskning av en riktig person skulle 99% av amerikanare tro att du är inneboende hos en person som heter Poste Restante.
 
Toppen