Senaste nytt

Hyra bil i USA - Los Angeles

Hachans

Medlem
Ser ut som klassisk amerikansk ambulance chaser advokater. Det finns det gott om. De brukar mig veterligen ofta "hoppa över" när det handlar om utlänningar, det är för mycket tjafs. Och skulle de inte görs det så misstänker (obs! Inte vet!) jag att en sådan claim täcks in av rättshjälpen i försäkringen. Jag skulle inte vara speciellt orolig för den delen.

Däremot om man hamnar i en riktig olycka kan det bli extremt dyrt om man inte har rätt försäkringar. Och då pratar vi inte tusenlappar. Då ja det är jäkligt viktigt att ha rätt försäkringar.

Att det finns ambulansjagare är ju mer symptomet än problemet. USA är väldigt mycket mer inriktade på stämningar än vi är i Sverige. Framförallt eftersom det finns pengar att tjäna, till skillnad från många andra länder där du förvisso kan stämma men bara får ersättning för bevisade skador.

Med försäkring behöver man inte oroa sig, det är rättsskydd och så kan försäkringsbolagen och ambulansjagarna få slåss om det i domstol sen. Men kör för allt i världen inte utan liability insurance i USA. Det går inte bra om man vållar en olycka.

Ser ut som klassisk amerikansk ambulance chaser advokater. Det finns det gott om. De brukar mig veterligen ofta "hoppa över" när det handlar om utlänningar, det är för mycket tjafs. Och skulle de inte görs det så misstänker (obs! Inte vet!) jag att en sådan claim täcks in av rättshjälpen i försäkringen. Jag skulle inte vara speciellt orolig för den delen.

Däremot om man hamnar i en riktig olycka kan det bli extremt dyrt om man inte har rätt försäkringar. Och då pratar vi inte tusenlappar. Då ja det är jäkligt viktigt att ha rätt försäkringar.
Okej, eftersom det blir första gången för mig så antar jag (efter jag läst runt lite) att dessa försäkringar är de rätta och de man ska ha, finns det någon jag glömt ?
Avis:
1684302975704.png

Hertz:
1684315423062.png

Har du beställt försäkringsintyg från Amex just för hyrbils delen? Vi gjorde det så nu har jag alltid med mig den papperslappen (och den vanliga person försäkringen från Amex)
Nej jag har inte beställt något, beställer jag alla papper från amex appen ? vilka exakt behöver jag ?

Att det finns ambulansjagare är ju mer symptomet än problemet. USA är väldigt mycket mer inriktade på stämningar än vi är i Sverige. Framförallt eftersom det finns pengar att tjäna, till skillnad från många andra länder där du förvisso kan stämma men bara får ersättning för bevisade skador.

Med försäkring behöver man inte oroa sig, det är rättsskydd och så kan försäkringsbolagen och ambulansjagarna få slåss om det i domstol sen. Men kör för allt i världen inte utan liability insurance i USA. Det går inte bra om man vållar en olycka.
Okej tack för info, är LIS förkortningen för liability insurance ?

mrestes

Medlem
Jag betalade flyget med SAS amex elite, men har även amex platinum som jag tänkte använda för hyrbilen. Det borde vara en bra kombo ?
Ingen bra idé. Villkoren för försäkring med Platinum är att bilhyra är den del av en "resa" och resa defineras som "Betalning av resan: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt".

Så vill du få extra försäkring bör du boka och betala bilen med samma kort som du bokade resan med. Vet ej hur bra hyrbilförsäkringen är med SAS Amex elite men den bör vara relativt bra, men inte lika bra som Platinum.

MrRob

Medlem
Ingen bra idé. Villkoren för försäkring med Platinum är att bilhyra är den del av en "resa" och resa defineras som "Betalning av resan: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt".

Så vill du få extra försäkring bör du boka och betala bilen med samma kort som du bokade resan med. Vet ej hur bra hyrbilförsäkringen är med SAS Amex elite men den bör vara relativt bra, men inte lika bra som Platinum.

Det räcker att betala >75% av bilhyran med sitt Amex Platinum för att täckas av hyrbilsförsäkringen under en resa. Samma villkor gäller även för Elite-kortet.

mrestes

Medlem
Det räcker att betala >75% av bilhyran med sitt Amex Platinum för att täckas av hyrbilsförsäkringen under en resa. Samma villkor gäller även för Elite-kortet.
Jag kan har fel och du rätt. Jag är inte expert eller advokat. Men denna text i försäkringsvillkoren kan tolkas som om hyrbilen ska betalas med samma kort som flyget (dvs flyget definierar resan). Kan vara värt att försöka få ett skriftligt svar i förväg från kundtjänst hos försäkringen för att vara 100% säker.
”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och
som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. "Resor kan vara
i upp till 120 dagar i följd eller sammanlagt upp till 240 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas
i det land där den försäkrade är bosatt. Resans längd förlängs till 365 dagar i följd för försäkrads barn under 25 års ålder som
har ett sabbatsår. Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card
eller Membership Rewards-poäng."

Okej, då vet jag ! Tack för info :)

Toppen