Senaste nytt

Hyra bil i USA - Los Angeles

Hej.

Jag ska åka till L.A om drygt en vecka och funderar på att hyra bil denna gång. Jag har läst att man borde boka hyrbilen i Sverige innan man åker för att få rätt försäkringar.

Men jag har även läst och hört att de sker mycket stämningar i USA om man är med om en bilolycka och att det kan kosta flera tusen. Täcker de försäkringar man tar från Avis, Sixt och hertz ? Någon med erfarenhet kring detta och behöver man vara orolig ?
 

fcx

Medlem
Jag har bokat många gånger hos Avis genom Eurobonussidan. Då ingår skada/stöld på bilen, utan självrisk. Samt ansvarsförsäkring upp till 500 000 USD.Det som inte ingår och som man kan lägga till försäkring för personskada på de som sitter i hyrbilen samt stöld av ens egna egendomar i bilen. Det är normalt sådant som hem- eller reseförsäkring täcker.

Jag har inte behövt använda ansvarsförsäkringen själv.
 
Har du någon källa?
Av det jag hört är från bekanta som bor i L.A. Hitta lite snabbt nu på en advokats hemsida att man kan stämma för minsta olycka:
1684221157592.png
 
Jag har bokat många gånger hos Avis genom Eurobonussidan. Då ingår skada/stöld på bilen, utan självrisk. Samt ansvarsförsäkring upp till 500 000 USD.Det som inte ingår och som man kan lägga till försäkring för personskada på de som sitter i hyrbilen samt stöld av ens egna egendomar i bilen. Det är normalt sådant som hem- eller reseförsäkring täcker.

Jag har inte behövt använda ansvarsförsäkringen själv.
Okej då kanske jag bokar via Eurobonussidan, jag har även medlemskap hos Avis, sixt och hertz genom mitt Amex platinum
 

mha321

Medlem
Av det jag hört är från bekanta som bor i L.A. Hitta lite snabbt nu på en advokats hemsida att man kan stämma för minsta olycka: Visa bifogad bild 142343
Ser ut som klassisk amerikansk ambulance chaser advokater. Det finns det gott om. De brukar mig veterligen ofta "hoppa över" när det handlar om utlänningar, det är för mycket tjafs. Och skulle de inte görs det så misstänker (obs! Inte vet!) jag att en sådan claim täcks in av rättshjälpen i försäkringen. Jag skulle inte vara speciellt orolig för den delen.

Däremot om man hamnar i en riktig olycka kan det bli extremt dyrt om man inte har rätt försäkringar. Och då pratar vi inte tusenlappar. Då ja det är jäkligt viktigt att ha rätt försäkringar.
 

Tonton

Medlem
Jag använde Turo för några veckor sedan, och lade till deras stora försäkring. Fungerade utmärkt, och försäkringen täckte allt nödvändigt.
 

Claes L

Medlem
Okej då kanske jag bokar via Eurobonussidan, jag har även medlemskap hos Avis, sixt och hertz genom mitt Amex platinum
Har du beställt försäkringsintyg från Amex just för hyrbils delen? Vi gjorde det så nu har jag alltid med mig den papperslappen (och den vanliga person försäkringen från Amex)
 
Toppen