Senaste nytt

Hyra bil i Costa Rica – Hur undviker jag att bli blåst?

hendberg

Medlem
Var där i februari och funderade också på hyrbil. Sen fick jag reda på att det finns oerhört många egna företagare som kör runt hela landet, så jag skippade hyrbil. Tog kontakt via FB och hittade en förare som löste alla mina rutter. Man skickade en fråga på whatsapp och fick en snabb offert och sen var det bara att åka. Finns nätverk i hela landet. Fick underbar sightseeing under mina tre resor i landet... Kan verkligen rekommenderas om man inte prompt vill köra själv.
 

Erik M

Medlem
Tack för alla tips och råd. Efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att de stora kedjorna är att undvika och istället sikta in sig på mom&pop firmorna som baserat på de goda recensionerna är lite mer ärliga och transparenta med sin prissättning.

Min Hyundai Accent bokad via Europcars amerikanska sida för 10 USD per dag före blåsningsförsäkringar har bokats om till en Suzuki Jimny automat med fyrhjulsdrift, GPS och grundförsäkringar inkluderade för 67 USD per dag från en firma som heter Target Car Rental.

Magkänslan säger mig att det blir bättre att betala det högre priset, men det återstår som sagt att se om man blir blåst i slutändan. Fortsättning följer!

Vilken DRÖM att bränna omkring i Costa Rica (eller nästan var som helst) i en Suzuki Jimny! Ser fram emot rapport!
 

Jonas C

Medlem
Vilken DRÖM att bränna omkring i Costa Rica (eller nästan var som helst) i en Suzuki Jimny! Ser fram emot rapport!
Helt jäkla fantastisk var den. Rolig bil att köra på småvägar, över pot holes och till och med igenom en flod.
341AF544-066C-484B-9E4E-150F91326CE4.jpeg
 
Sådär gick det för vår bil i Costa Rica. :) Allt gick som tur var bra och Amex reseförsäkring hade plockat allt sa de, nu var det andra förarens försäkringsbolag som tog det pga hans fel.
 

Attachments

  • 48CAD2CF-03C1-40D6-BDAA-9964B7F99033.jpeg
    48CAD2CF-03C1-40D6-BDAA-9964B7F99033.jpeg
    150,8 KB · Visningar: 177

Migato

Medlem
Tack för alla tips och råd. Efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att de stora kedjorna är att undvika och istället sikta in sig på mom&pop firmorna som baserat på de goda recensionerna är lite mer ärliga och transparenta med sin prissättning.

Min Hyundai Accent bokad via Europcars amerikanska sida för 10 USD per dag före blåsningsförsäkringar har bokats om till en Suzuki Jimny automat med fyrhjulsdrift, GPS och grundförsäkringar inkluderade för 67 USD per dag från en firma som heter Target Car Rental.

Magkänslan säger mig att det blir bättre att betala det högre priset, men det återstår som sagt att se om man blir blåst i slutändan. Fortsättning följer!
Tjena @Jonas C , ska boka hyrbil och tyvärr hade Target inga bilar lediga. Någon annan firma som du kan tipsa om från din efterforskning? Gäller inte bara Jonas såklart utan tar gärna emot tips från alla på lokala firmor
 

JimmyH

Medlem
Är i Costa Rica nu , hyrde av Jumbo Cars Costa Rica. Kia Sorento med 4wd som tagit oss till Cahuita utan problem. Mitt tips om du ska åt det här hållet är att undvika route 32 pga att stora delar är under ombyggnad då tog resan oss 6+ timmar och galet mycket lastbilar.

Helt klart spännade att köra bil i CR
 

Migato

Medlem
Kolla med Adobe Rent a Car. De ska också vara reko vad jag har hört.

Är i Costa Rica nu , hyrde av Jumbo Cars Costa Rica. Kia Sorento med 4wd som tagit oss till Cahuita utan problem. Mitt tips om du ska åt det här hållet är att undvika route 32 pga att stora delar är under ombyggnad då tog resan oss 6+ timmar och galet mycket lastbilar.

Helt klart spännade att köra bil i CR

Har nu kollat med båda. Adobe har bara en bil för den perioden vi är där (27dec-7 januari). Jumbo har flera bilar tillgängliga. Men priset ligger på minst 17 000 SEK för en 10-11dagars hyra där några ligger på 20 000SEK+. Jag vet att jag är sent ute men detta är tyvärr över min budget. Avis har inget och jag hittar inget heller med bildelningstjänsten Turo som ska operera i Costa Rica.

Kanske får bli taxi överallt, även om det hade varit kul med en hyrbil då vi har 3-4 boenden som vi ska röra oss mellan.
 

Migato

Medlem
Var där i februari och funderade också på hyrbil. Sen fick jag reda på att det finns oerhört många egna företagare som kör runt hela landet, så jag skippade hyrbil. Tog kontakt via FB och hittade en förare som löste alla mina rutter. Man skickade en fråga på whatsapp och fick en snabb offert och sen var det bara att åka. Finns nätverk i hela landet. Fick underbar sightseeing under mina tre resor i landet... Kan verkligen rekommenderas om man inte prompt vill köra själv.
Vill du dela med dig av din kontakt? Eller var man kan söka efter folk som tillhandahåller dessa tjänster? Alla hyrbilar jag letar efter för nu i mellandagarna ligger på 20 000SEK+ eller så är allting helt bokat.
 
Toppen