Senaste nytt

Hyra bil i Costa Rica – Hur undviker jag att bli blåst?

Jonas C

Medlem
Under planeringen av sommarens resa till Costa Rica så har vi konstaterat att en hyrbil är ett måste i landet. Att hitta en vettig hyrbilsfirma i landet är lättare sagt än gjort då i stort sett alla firmor publicerar låga lockpriser och lägger på tilläggsförsäkringar som de själva hävdar är "obligatoriska".

Hyrbilar bokade från de svenska hemsidorna hos Sixt, Avis, Hertz, Europcar, etc inkluderar basförsäkringar. Om bokning hos samma firmor görs på deras amerikanska eller lokala hemsidor så är priset cirka en tredjedel av den svenska sidan, men utan basförsäkringar.

Jag har inget emot att boka via den svenska sidan och få med de obligatoriska basförsäkringarna, men vad jag är lite rädd för är att bli tvungen att betala för dem igen på plats. Har även Amex Platinum med tillhörande intyg om hyrbilsförsäkring som ska uppvisas vid disken.

Vågar man lita på att priset hedras om jag bokar från de svenska hemsidorna, eller ska man boka det billigaste möjliga från en utländsk sida och ta försäkringskäbblet på plats. Blåsning kommer att ske oavsett, så frågan avser främst hur man minimerar den ekonomiska skadan.

Erfarenheter och tips gällande bilhyra i Costa Rica så mottas tacksamt!
 
  • Gilla
Reactions: fcx
När jag bokade bil i CR 2018 gjorde jag det på Avis svenska sida. De krävde att jag skulle lägga till tilläggsförsäkringar men godtog att det räckte med intyg från Amex Platinum att Amex skulle täcka alla kostnader om något hände.
Och hände saker gjorde det. Vägarna mot Montezuma och Santa Teresa var några av de sämsta jag kört på och bilen tog skada där. Skönt att ha Amex i ryggen då.

Men som sagt, bokade via svenska Avis och hade intyget från Amex och då gick allt bra.
 

Morgan

Medlem
Ibland är det kanske nästan bättre att bli blåst och slippa diskussion?

Om man tackar ja till alla försäkringar och tillägg så blir man kanske mer omtyckt som kund och slipper diskussion vid återlämning...

Det är naturligtvis dåligt rent ekonomiskt men kanske bra för blodtrycket och helhetsupplevelsen av semestern.
 
Om man söker Location på Hertz hemsida finns det en länk Qualifications & Requirements. Lite citat:

Energy Surcharge - The costs of energy needed to support our business operations have escalated considerably. To offset the increasing costs of utilities, bus fuel, oil and grease, etc., Hertz is separately imposing an Energy Surcharge.

At the time of rental a deposit is secured on your credit card in addition to the rental charges. If you have purchased CDW the deposit will range from USD 1,500.00 to USD 2,500.00 or USD 5,000.00 if CDW is not purchased.There must be sufficient credit on your card to cover all charges.

Super CDW: 0 Excess, 22/26 USD per dag beroende på storlek

Third Party Liability is mandatory unless you present, at time of rental, written proof of liability coverage in Costa Rica.

Third Party Liability is not included in your rate but will be charged at time of pick-up - see table below:
(11/16 USD per dag)

Tire and Windshield Protection is available to purchase at the counter for an additional fee of USD 6.99 per day for all vehicle groups.

Note: CDW does not include Theft Protection. In case of theft you will be responsible for a fix non-waivable excess of USD 4,000.00.

Väldigt många gungor på den här karusellen! 26+16+7=49 USD per dag.
 

Erik M

Medlem
Jag hyrde en gång en bil på lite shady spansk mack. Råkade i lite trubbel, skadade bilen och ville dessutom lämna tillbaka i förtid.
Min vana trogen lät jag det märkas att jag förstod "allt" de sa - jag lade mig i litegrann osv när de pratade med varann på spanska.
Just den gången tror jag det var min räddning. Inga extra kostnader, inte ens självrisk. Fick lämna tillbaka bilen en dag tidigt och fick dessutom ett lägre pris.
Jag vet inte, men om man åtminstone försöker framstå som lite kunnig på ett eller annat sätt tror jag man blir ett mindre uppenbart blåsningsbyte.
 

Jonas C

Medlem
Tack för alla tips och råd. Efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att de stora kedjorna är att undvika och istället sikta in sig på mom&pop firmorna som baserat på de goda recensionerna är lite mer ärliga och transparenta med sin prissättning.

Min Hyundai Accent bokad via Europcars amerikanska sida för 10 USD per dag före blåsningsförsäkringar har bokats om till en Suzuki Jimny automat med fyrhjulsdrift, GPS och grundförsäkringar inkluderade för 67 USD per dag från en firma som heter Target Car Rental.

Magkänslan säger mig att det blir bättre att betala det högre priset, men det återstår som sagt att se om man blir blåst i slutändan. Fortsättning följer!
 
Toppen