Senaste nytt

Hur viktigt är det med hela namnet på biljetten?

Flygbolaget måste se det svenska passet för att säkerställa att hon kommer in i Schengen. Annars blir de skyldiga att se till att hon kommer tillbaka till Thailand igen. Vilket gör att de inte släpper ombord henne med Thailändskt pass utan visum.

Hur det går i passkontrollen i Bangkok med olika namn på boarding kort och pass vet jag inte eftersom min fru har behållit sitt thailändska namn.

Spontan tolkning är att flygbolaget/passkontroll vill se två saker:
1. Att namn på biljett och pax överensstämmer = kan styrkas med thailändskt pass
2. Att pax har rätt att komma in i landet/Schengen = kan styrkas med svenskt pass

Jag misstänker att hon kommer långt med sitt svenska pass, och om någon klagar på namnet på biljett kan hon alltid hala upp sitt thailändska pass.

Har noterat att flera flygbolag numera frågar efter mellannamnet.
Bland annat Air China, Thai, Laos Airlines som jag har aktiva bokningar hos.
Min Air China bokning är så gammal att det inte fanns då, men gör man en "dummy" för att kolla läget så finns funktionen.

Undrar lite hur noga det är att fylla i mellannamnet eftersom jag hittills rest med bara för och efternamn.
Mitt bonuskort är också registrerat med för och efternamn och har man den med i bokningen så borde man få milen trots ett extra namn.

Men, jag har alltid en bra anledning till att inte ha bonuskortet i bokningen för att göra en efterregistrering och det kan eventuellt bli problematiskt.

Vad säger ni. Utelämna mellannamnet eller skicka passkopior och ändra bonuskortet

Har noterat att flera flygbolag numera frågar efter mellannamnet.
Bland annat Air China, Thai, Laos Airlines som jag har aktiva bokningar hos.
Min Air China bokning är så gammal att det inte fanns då, men gör man en "dummy" för att kolla läget så finns funktionen.

Undrar lite hur noga det är att fylla i mellannamnet eftersom jag hittills rest med bara för och efternamn.
Mitt bonuskort är också registrerat med för och efternamn och har man den med i bokningen så borde man få milen trots ett extra namn.

Men, jag har alltid en bra anledning till att inte ha bonuskortet i bokningen för att göra en efterregistrering och det kan eventuellt bli problematiskt.

Vad säger ni. Utelämna mellannamnet eller skicka passkopior och ändra bonuskortet

Inga problem med bonuskortet om det bara är registrerat med för- och efternamn. I Eurobonus kan du t.ex. inte ens lägga till ditt mellannamn. Det är passet det handlar om. Samtliga namn i ditt pass vill de även ha i bokningen. Har också blivit tillfrågad om det när jag bokat awardresor med Thai via Eurobonus. Fyll i mellannamnet som det är i passet så skall det inte vara några problem.

Jag har aldrig haft nåt problem, använder alltid bara mitt tilltalsnamn (mitt andra förnamn) och efternamn. Alla kort är med mitt tilltalsnamn och efternamn. Enda problemet var med Singapore Airlines då de krävde exakt namn som i passet. Då tog det 4 månader för SAS eurobonus och Singapore att koppla ihop min resa med Eurobonus.....

Jag bytte i Eurobonus eftersom mitt första förnamn inte är mitt tilltalsnamn. Nu har jag en awardresa där tilltalsnamnet saknas men första namnet samt efternamn finns med. Kan väl inte vara några problem?

Toppen