Senaste nytt

Hur viktigt är det med hela namnet på biljetten?

Fru Ultra Magnus har sitt andra förnamn i passet som tilltalsnamn.

Hon skriver endast sitt tilltalsnamn konsekvent vid bokning. Aldrig haft något problem i USA (flera gånger), Mexico och Kina (flera gånger).

Det kanske inte är någon garanti men jag hade ju inte oroat mig ett dugg om jag var dig.
 

JNH

Medlem
Detta kan bli en spännande tråd.
Om man bokar via telefon, t.ex. "Amex voucher"-bokning via Tallinn, så den enda gången jag har bokat frågade hon om "first name in passport?", varpå jag uppgav detta, och sedan "last name in passport" varpå det enda efternamnet kom dit.

Jag bokade alltså 4 pers. Jag själv fick både förnamn, tilltalsnamn och efternamnet med (hämtas via Eurobonusprofilen?). De övriga 3 fick bara första namnet i passet och sitt efternamn med. 1 av dessa tre använder första namnet i passet som tilltalsnamn. De andra två använder andra namnet i passet som tilltalsnamn. Men detta finns nu inte på biljetten till Bali... o_O.

Jag frågade när jag bokade om vi inte skulle lägga in mer namn: "no, that wont be needed with the Airlines and countries you are traveling to".....
 

Canadien

Medlem
Det är inga problem. Så länge minst ett förnamn i passet matchar förnamn i bokningen så ska det vara lugnt. Själv är jag streamlinead och har inte detta bryderi, men bättre hälften har rest på alla möjliga kombinationer av förnamn utan problem till 'vanliga' destinationer där man inte behöver visum.
 

Kimmen00

Medlem
Jag kör alltid med mitt tilltalsnamn som inte är mitt första förnamn när jag bokat. Kan ibland (sällan) bli lite knas i Uniteds självbetjäningsmaskiner som får tuppjuck för de känner då ej igen flygbiljettens förnamn mot passets förnamn. Men det löser sig alltid med nån united-crew som fixar det manuellt. Annars aldrig haft ngt problem
 

bankb

Medlem
Tack alla för bra inputs. Såklart jag som blandar begreppen lite. Det är ju fler förnamn som inte är med. Och det är ju bokat via Tallin, tolkar kommentarerna som att de har koll och hade frågat om fler förnamn om det behövts.

Blev väldigt förvirrad när jag skulle boka inrikesbiljetter på thais hemsida och ser att de skriver att det är obligatoriskt att skriva namnet som i passet.

Men det sket sig rätt snabbt när min sambos namn + vår sons (flyger som infant) namn och födelsenummer inte fick plats. Så fick ändå dunder korta ner allt :)
 

agehall

Medlem
När jag flög till Columbus Ohio förra året så hade jag angivit precis enligt @segra. Det gav mig inga problem att komma in i USA men när jag skulle flyga därifrån fick jag problem (i Columbus för färd till ORD) då de hävdade att mitt pass och mitt boardingkort inte hade samma namn. Tillslut löste det sig men det var inte självklart. Fick visa körkort (vilket inte anses som ID handling) och det tog en härrans tid. Andra gånger till USA har det inte varit några problem. Slutsatsen för mig är att jag ALLTID lägger in alla min namn oavsett vad som är mitt tilltalsnamn.

Vid liknande situationer som beskrivs ovan, har jag visat ett eller två kreditkort som är utställda på mitt tilltalsnamn (som står som nr 2 bland mina förnamn), Amex känner de särskilt väl igen. Det är mitt tilltalsnamn som jag flyger på, som står i diverse bonusprogram och som mina kredit-/betalkort är utställda i. Får frågan ibland, särskilt i USA, men inte värre än att det går att lösa på någon minut.

Har haft precis samma upplevelse och lösningen var även för mig att visa kreditkort med bara tilltalsnamn och efternamn.

Fru Ultra Magnus har sitt andra förnamn i passet som tilltalsnamn.

Hon skriver endast sitt tilltalsnamn konsekvent vid bokning. Aldrig haft något problem i USA (flera gånger), Mexico och Kina (flera gånger).
Då reser hon för lite. Förr eller senare stöter man på problem i USA om inte alla namn är med och i rätt ordning.

Det är inga problem. Så länge minst ett förnamn i passet matchar förnamn i bokningen så ska det vara lugnt. Själv är jag streamlinead och har inte detta bryderi, men bättre hälften har rest på alla möjliga kombinationer av förnamn utan problem till 'vanliga' destinationer där man inte behöver visum.
Men förnamn och mellannamn är inte samma sak! Det är fortfarande inte klarlagt vad @bankb avser.

Edit: Nu är det klarlagt att det är förnamn vi talar om och inte mellannamn. Dessutom verkar @bankb vara på väg mot Thailand och där skulle jag inte vara speciellt orolig.
 

Mr.A

Medlem
Har i alla år använt mitt första namn och efternamn i alla loyalty program och för alla bokningar även om jag har ett andra namn i passet och i såväl USA som Ryssland och alla andra 40+ länder jag besökt de senaste åren inga problem för min del.
 

erc

Medlem
Jag begärde för några år sedan en ändring i folkbokföringen. Tidigare var mitt tilltalsnamn det andra i ordningen av tre. Efter förändringen är nu mitt tilltalsnamn det första i ordningen. Sedan dess har alla mina bokningar genomförts med FÖRNAMN (första förnamnet), EFTERNAMN.

Hade aldrig problem tidigare, men jag angav alltid passets först förnamn som initierande förnamn.

Har inte haft några problem efter ändringen i folkbokföringen. Men jag har sett till att namnet ändrats i alla poängprogram.

Har nu stött på en ny utmaning. Nuvarande bättre hälft har ett efternamn med prefix. Tänk: "St. Palpatine" elller "von Krösus". Dessa prefix ställer till det en smula i vissa bokningsprocesser. Problemet är punkten "." och/eller mellanslaget " ". Det är ofta bokningssystemen sparkar bakut när punkt eller mellanslag används.

Kanske är detta argument nog att föreslå att ovanstående bättre hälft gifter sig med undertecknad och anammar ett solitt efternamn... :)
 

NotRyan

Medlem
Jag heter Nicht Njet Not Ryan där Nicht Njet Not är mina förnamn (i den ordningen med Not som tilltalsnamn), och har alltid rest som Not Ryan. I US ESTA heter jag Nicht Ryan och i samtliga APIS fyller jag i Nicht Njet Not i förnamnsfältet. Det har ALDRIG varit några problem förutom med en resebyrå där jag fick intyga att det var på mitt eget ansvar, men aldrig på något flyg eller i security/immigration.
 

rosenstam

Medlem
Det här är en riktigt rolig grej i min familj. Har två vuxna söner. Vi tre har samma första förnamn. Oftast blir det tre identiska namn på bokningen. Äldsta sonen är EBD, jag EBG och den yngsta EBS just nu.
Gissa om förvirring ibland. En loungedrake på AMS undrade om vi drev med henne...
 
Toppen