Jag funderar lite på en sak. Om några av våra medlemmar har både AMEX och MC Premium, sedan reser "så pass lite" antingen privat eller i tjänsten att det krävs en mileage run med SAS Plus eller dyl för att nå EBG, hur motiverar man själv att ha EBG då? Vad skall det användas till? Jag är faktisk genuint nyfiken på vad det behovet skulle täcka eftersom det blir i princip en handfull med resor per år, och den totala kostnaden kanske säger att flyga premiumkabin (SAS Plus, LH/LX Business) ger samma.
Jag har själv båda korten, men reser bara med SAS när det behövs. Det definierar jag som inom Skandinavien, och när jag har fyndat på F&F till någon semesterdestination. Korten har jag för alla företagsutlägg samt privatutlägg. Förra kvalperiod (09-17,08-18) så var jag ca 8.000p kort för EBD då vi åkte Ethiopian till Sydafrika, men det fanns inget intresse för att flyga in det. Mitt syfte med EuroBonus är kreditkort, inte flyga. Om jag hamnar på EBG eller EBS, spelar mindre roll. Jag har valt att ha båda korten då jag anser bådas fördelar är mycket bra. Eftersom jag flyger British Airways eller Lufthansagruppen/andra Star Alliance bolag utanför Skandinavien så upprätthåller jag min status där.
Men som sagt: "när" blir det intressant/"ett måste" att ha status? 2, 5, 10, 15, eller 20 segment per år? Spelar det roll om man åker inrikes, Norden, Europa, eller globalt?