Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Finns det inte ett stort antal billigaste Ekonomiresande kanske som reser i Nordic+ länder? Med bara 250p per flyg även innan denna sänkning kunde de lätt resa 40 gånger och ändå inte klara kraven för Guld utan MR och två kreditkort. Det är denna stora grupp vi numera trängs med i loungerna efter lanseringen av kreditkorten tror jag.

Jag kan lätt förstå värdet och att de gör det lilla extra för EBG om de tillbringar kanske 40 dagar på dyra trånga flygplatser!

Last edited:
Det får bli kvalificering på enbart legs i fortsättningen. De senaste åren har jag snittat 65 leg (högsta notering 96), snittpoäng 68k (högsta 89k)

Min strategi påverkas inte alls. Guldet drogs in på en resa till Auckland i business med Singapore Airlines. Sen hjälpte kreditkort och två SAS-flyg till med resten för Diamond.
Liknande var det när jag samlade i BAEC, där jag var guld utan att flyga BA-metall en enda gång. Qatar och American på BA-biljett gav bäst utdelning då.

Lojalitetsprogrammen är för mig ett sätt att samla poäng och status för att sedan kunna utnyttja poäng och status för att sätta guldkant på tillvaron, inte för att flyga med programmets egna flygbolag. Biljetter väljs efter det som ger mest bang-for-buck för stunden. Detta passar ju inte alla men för mig som privatresenär fungerar det utmärkt.

Jag funderar lite på en sak. Om några av våra medlemmar har både AMEX och MC Premium, sedan reser "så pass lite" antingen privat eller i tjänsten att det krävs en mileage run med SAS Plus eller dyl för att nå EBG, hur motiverar man själv att ha EBG då? Vad skall det användas till? Jag är faktisk genuint nyfiken på vad det behovet skulle täcka eftersom det blir i princip en handfull med resor per år, och den totala kostnaden kanske säger att flyga premiumkabin (SAS Plus, LH/LX Business) ger samma.
Jag har inte de kreditkorten och flyger inte jättemycket Star Alliance, men tycker ändå det är viktigt med guldkort så man kan ta en för laget då och då och rapportera här på BC om olika lounger Loungehopping i Los Angeles (LAX)? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor :)

Samma "strategi" som de senaste åren, >90 segment i SAS-metall per år ger samma status som tidigare.

Jag får väl lite färre poäng att spendera för det än tidigare, men förhoppningsvis så får jag nog mycket för att kunna lägga hyggliga plusgradebud på tjänsteresorna utan att behöva pytsa in så himla mycket privata poäng från kreditkort jag betalar själv. Det är ju inte alltid jag har nog framförhållning för att kunna boka de billigaste biljettklasserna.

När det gäller motivering till status så är det lonugetillgång inom Star Alliance som är huvudsaken, men även prioritet när något går fel etc.

För en student som mig som inte kan utnyttja kreditkorten och tidigare flugit in guldkortet genom 4 snuskigt billiga long hauls i youth go så kommer detta försvåra min situation avsevärt, dock förstår jag ändringen, SAS går med all sannolikhet minus på sådana som mig.
Sitter dock säkert i båten i två år till, har turen att mitt kvalificeringsår börjar 1:a november så jag hinner beta av 3 t/r long hauls innan de nya reglerna träder i kraft i december så jag har lite tid att tänka på hur jag ska klara av att behålla mitt EBG.

Tror min strategi i framtiden kommer bli att öppna plånboken en gång per år och unna mig business/first på ett Star Alliance bolag, flyga mer plus på de resor jag gör inom Europa (bokar jag en youth go light och lägger minimibudet i SEK så kostar det ofta max 200 mer än en vanlig go biljett) samt lägga bud i poäng de gånger jag bokar ungdomsbiljetter på long hauls där skillnaden är som störst - om det kommer bli svårare att få igenom bud återstår att se, misstänker att med kommande pooling och en kraftig skillnad i baspoäng mellan go, plus och business att det är fallet. Dålig koll dock på hur stor andel av folk som flyger SAS på de lite ''turistigare'' rutter jag frekventerar faktiskt bryr sig om status och poäng, återstår att se.

Har man väl vant sig vid att ha saker som lounger, priority boarding och fast track så är det svårt att gå tillbaka. Flyger man med statuslöst sällskap (vilket jag oftast gör) så blir man även extra populär när man delar med sig av loungen, fast tracken och sparar in en slant på att han/hon inte behöver köpa till bagage. Har även som långsiktigt mål att få lifetime gold innan min 27 årsdag 2027 (blev ebg innan jag fyllde 17, slå det!) vilket jag värderar oerhört högt. Nu vet vi ju inte om SAS kommer plocka bort denna förmån innan dess, mest en kul morot att jobba sig mot.

Last edited:
Jag funderar lite på en sak. Om några av våra medlemmar har både AMEX och MC Premium, sedan reser "så pass lite" antingen privat eller i tjänsten att det krävs en mileage run med SAS Plus eller dyl för att nå EBG, hur motiverar man själv att ha EBG då? Vad skall det användas till? Jag är faktisk genuint nyfiken på vad det behovet skulle täcka eftersom det blir i princip en handfull med resor per år, och den totala kostnaden kanske säger att flyga premiumkabin (SAS Plus, LH/LX Business) ger samma.

Jag har själv båda korten, men reser bara med SAS när det behövs. Det definierar jag som inom Skandinavien, och när jag har fyndat på F&F till någon semesterdestination. Korten har jag för alla företagsutlägg samt privatutlägg. Förra kvalperiod (09-17,08-18) så var jag ca 8.000p kort för EBD då vi åkte Ethiopian till Sydafrika, men det fanns inget intresse för att flyga in det. Mitt syfte med EuroBonus är kreditkort, inte flyga. Om jag hamnar på EBG eller EBS, spelar mindre roll. Jag har valt att ha båda korten då jag anser bådas fördelar är mycket bra. Eftersom jag flyger British Airways eller Lufthansagruppen/andra Star Alliance bolag utanför Skandinavien så upprätthåller jag min status där.

Men som sagt: "när" blir det intressant/"ett måste" att ha status? 2, 5, 10, 15, eller 20 segment per år? Spelar det roll om man åker inrikes, Norden, Europa, eller globalt?

Är väl som all annan lyxkonsumtion i de fall du inte nyttjar det så mycket.

- Varför köper du en dyr Porsche när du bara kör 400 mil per år?
- Varför köper du en 65 tums TV när du inte har tid att titta?
- Varför köper du en iPhone X när du bara använder din telefon till att ringa med?
- Varför köper du den snabbaste datorn när du bara använder datorn för att surfa på Internet och betala räkningar?

Gemensamt är väl att de få gånger man kör sin Porsche, tittar på sin stora TV, använder kameran i sin iPhone eller spelar Call of Duty så skall det kännas väldigt bra och vara en superb upplevelse.

I övrigt verkar det väldigt trevligt i SWISS Senator lounge i E-piren så jag får nog ta den omvägen fler gånger.

Samma "strategi" som de senaste åren, >90 segment i SAS-metall per år ger samma status som tidigare.

Jag får väl lite färre poäng att spendera för det än tidigare, men förhoppningsvis så får jag nog mycket för att kunna lägga hyggliga plusgradebud på tjänsteresorna utan att behöva pytsa in så himla mycket privata poäng från kreditkort jag betalar själv. Det är ju inte alltid jag har nog framförhållning för att kunna boka de billigaste biljettklasserna.

När det gäller motivering till status så är det lonugetillgång inom Star Alliance som är huvudsaken, men även prioritet när något går fel etc.

Samma läge för mig, kvalar utan problem in på segment samtidigt som jag nästan alltid reser på flexibla biljetter och för dessa har vi inte sett någon förändring (ännu?).

Toppen