Senaste nytt

Hur undviker man magsjuka i Indien?

Jag har varit på flera tjänsteresor i Indien och fick aldrig magproblem. Åt ofta "hämtmat" på kontoret jag besökte.
Åt mat på diverse underliga platser, så vad som hjälpte mig vet jag inte. Dock, innan avresa drack jag:
Dukoral
Vaccinet
Dukoral är ett oralt vaccin (drickbart vaccin) mot kolera som stimulerar immunförsvaret i tarmen. Vaccinet skyddar vuxna och barn från 2 års ålder mot kolera.

Även Imodium, är ett bra kompliment.
Ett tips är även att undvika glass, grönsallad mm.

Dukoral
Vaccinet

Jag använder dukoral varje gång jag åker till Indien, och ingen allvarlig incident hittills. Vaccinationscentret är lika tveksamma varje gång "det är ju inte 100% skydd, och det är ju så dyrt". Varvid jag tycker att det inte är någonting jämfört med flyg, hotell och tid.

så leva på öl,sprit och förkolnad kyckling..check...

Det är inte så dumt som det kanske låter - jag har blivit dålig i Indien, men det berodde på malariamedicinen som min läkare gett mig. Undviker man salad, is och beställer sin mat well done så den är rejält genomstekt, så är det inte alls så farligt att vara i Indien.

Ett litet komplement är att på flera indiska restauranger så finns det en liten skål med "kryddor".
Nu minns jag inte vad det var, men dessa skulle man krossa efter måltiden, för att "må bra". Kummin? Var troligen en av ingridienserna och de indiska värdarna gjorde alltid så.
Only in India.?

Jag har varit på flera tjänsteresor i Indien och fick aldrig magproblem. Åt ofta "hämtmat" på kontoret jag besökte.
Åt mat på diverse underliga platser, så vad som hjälpte mig vet jag inte. Dock, innan avresa drack jag:
Dukoral
Vaccinet
Dukoral är ett oralt vaccin (drickbart vaccin) mot kolera som stimulerar immunförsvaret i tarmen. Vaccinet skyddar vuxna och barn från 2 års ålder mot kolera.

Även Imodium, är ett bra kompliment.
Ett tips är även att undvika glass, grönsallad mm.

Nu kanske doktorerna på forumet kan fylla på med fakta, men vad jag förstått så hjälper inte Dukoral mycket och är mest ett reklamjippo av tillverkaren...

Placeboeffekt är också en effekt.

Jag har hört både det du skriver och att det i själva verket handlar om att effekten verkar finnas men inte fastställts i kliniska tester.

Toppen