Jag stöder inte ett förbud mot barn i Business och First. Även föräldrar ska få njuta av bättre stolar och mat. Som finne måste jag säga att det nog oftast är fulla vuxna som jag stör mig mer på än skrikande barn. Barn skriker oftast max en timme, sen orkar de inte mera. Fulla vuxna kan hålla på hela flighten på flera timmar.
Däremot är jag helt okej med att ha barnfria avångar, t.ex. varannan dag eller något sådant. Det finns ju restauranger som inte tillåter barn. Då får man helt enkelt välja en annan restaurang. Barnfria avångar får dock inte bli diskriminerande via prissättning, sämre flygtider eller något liknande.
Jag hoppas faktiskt det kommer ett par flygbolag som säger nej tack till barn i alla klasser, men det får inte bli industripraxis. Då får de som stör sig på barn flyga med de bolag som erbjuder det, och barnfamiljer har ändå så gott som samma möjligheter att komma fram. T.ex. om BA nu skulle säga att barn är förbjudna så väljer barnfamiljer LH istället. Det ser jag inte enorma problem med. Men om både BA och LH skulle säga nej till barn, så börjar det dra ner på möjligheterna och blir diskriminerande.
Visst har föräldrar en stor roll i barns uppförande, men barnet kan också få en plötslig öronvärk eller något dylikt. Jag antar man kan förbereda sig för det också...
Själv får jag om ca en månad mitt första barn. Vi skall försöka flyga även i framtiden och detta sker nog även i Business hoppas jag. Jag tror att man med bra förberedelser kan göra flygresan angenäm för såväl oss som våra medresenärer. När barnet börjar röra på sig mera och har svårt att sitta länge på plats, så får man väl försöka hitta på program åt barnet. Ta en promenad, ha böcker, ritsaker etc med sig. Min syster har rest med sina 4 barn ganska mycket i alla åldrar, och mutor fungerar enligt henne också ganska bra. Man får väl testa sig fram.
Skall man förbjuda också personer med mycket parfym, för lite deodorant, för hög musik i sin mp3 spelare, som snarkar etc? Jag brukar hellre se till att jag eliminerar möjligheterna att bli störd på andra. Jag har öronproppar, noice cancelling hörlurar etc med mig.
I dagens läge får man väl hyra en private jet om man säkert vill flyga ostört