TasselT
Medlem
Jo, man kan ju tycka att det borde vara enkelt att få till ett sådant arrangemang, t ex att hyra in lämplig personal från något bemanningsföretag.På LHR hade de tidvis under pandemin typ sådant system. Ett antal anställda stod vid entréerna och släppte bara in folk som skulle med ett flyg med avgång inom, jag tror det var 2 timmar, resten fick vänta utanför.
På ARN borde det inte behöva vara mer komplicerat än att anställa några personer som går runt i kön och frågar folk när deras flyg avgår. Säger en person; om tre timmar, är det bara för personalen att säga åt han/hon att; gå ur kön och ställ dig sist, är det någon vars flyg går om 30 min är det bara att de säger åt personen; gå och ställ dig först i kön.
Frågan är ju då vem som ska betala kalaset i så fall, för det lär ju kosta en bra slant per månad om man ska ha 15-20 st värdar som är det som behövs för att bemanna de 2 säkerhetskontrollerna i T5 i princip dygnet runt.
/ TT