Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Man skall vara på det klara med att Eurobonus inte alls är till för att belöna folk och att vi som har EBD skall känna oss priviligierade. Därför är detta en skev diskussion.

Eurobonus är till för att få folk att boka hos SAS, och att det skall underlättas för dom i deras resor så att folk bokar SAS istället för fulflyg och andra bolag. Då kan jag tycka nivåerna är bra..

Det är inte helt friskt att åka 4 gånger till Hong Kong över helgen bara med syfte att göra MR så vi kan utgå från att det är ett ytterst begränsat fåtal som gör sånt, haha ;)

Last edited:
Helt rätt. Eurobonus är SAS medel för att öka sina intäkter genom att binda upp förhoppningsvis lönsamma resenärer.

Vad gäller resten av diskussionen är det tydligt att svaret på ursprungsfrågan beror väldigt mycket på vilken utgångspunkt man har. Flera har argumenterat för att det är väldigt lätt och att det bara krävs ett fåtal IC-resor och liknande. Ja, det är lätt om man har intresset, tiden och pengarna som krävs.

Andra människor är ovilliga att boka annat än billigaste alternativ varje gång de reser och en del värderar guldkortet till noll. För dem blir ett guldkort helt omöjligt att uppnå.

Jag har dessutom en annan fundering. Personligen vill jag ha guldkortet eftersom det gör mina privata resor bekvämare. Å andra sidan gör jag förmodligen fler resor än om jag inte hade guldkortet så att jag behåller guldkortet. När jag var rätt ny på det här tyckte jag nog att jag "lurade" SAS system och de tankegångarna var(och är) tydliga även på forumet hos andra. Men om jag bokar resor som jag inte bokat om jag skulle ha guldkort: vem är det som är lurar vem egentligen?

För egen del lutar det åt att jag överger mitt EBG och bokar Germanwings, Air Berlin och liknande framöver inom Europa och bästa möjliga C-kabin om jag ska ut ur Europa. Vi får se.

Tycker @NotRyan sammanfattar det hela väldigt bra.

Det är egentligen ganska oväsentligt att vissa tycker att det är för lätt att uppnå guldstatus med SAS EuroBonus eftersom uppnåd guldstatus är ett incitament till att SAS ökar antalet lojala resenärer.

Detta så länge det inte påverkar en nämnbar del av (de för SAS mer inkomstbringande sådana) resenärerna, men det tror jag inte kommer att ske.

Om man läser i tråden om förändrade villkor för tillgång till lounge verkar vinden här (på ett forum där medlemmarna reser mer än den gemene resenären) istället vara att man byter flygbolag. Skulle åtstramningar i möjligheten att uppnå Gold ske är risken istället att SAS förlorar kunder vilket inte är något flygbolaget vill.

För egen del lutar det åt att jag överger mitt EBG och bokar Germanwings, Air Berlin och liknande framöver inom Europa och bästa möjliga C-kabin om jag ska ut ur Europa. Vi får se.
Off topic svar.

Den tiden jag pendlade mellan Stockholm och Hamburg, valde jag både SAS och Germanwings beroende på vilket bolag erbjöd mest prisvärd resa.
Ibland blev det Germanwings men ofta blev det SAS, tack vare återkommande kampanjer. Ibland var det så att prisskillnaden mellan dem var ca 50 SEK, då föredrog jag SAS för att jag hade SAS EuroBonus Gold.

När jag flög till andra destinationer i Europa, valde jag också Norwegian några gånger då prisskillnaden mellan Norwegian och andra bolag (inkl. SAS) var inte en acceptabel nivå.
Jag resonerar att flyga med Norwegian (eller andra LCC) är OK så länge flygtiden är kort och/eller när andra flygbolag inte erbjuder vettiga enkelbiljettspriser.

Det är en sak som SAS har gjort riktigt bra på trafiken inom Norden/Europa är att de erbjuder rimliga enkelbiljettspriser.
Tack vare det, flyger jag med SAS oftare, vilket har resulterat att jag kvalificerar mig till EuroBonus Gold.

Det är lustigt det där du nämner om Hamburg för en del av mina kollegor åker regelbundet dit, dvs ett par gånger i månaden minst. De ser ut som de ser en alien om jag nämner att jag har guldkort. Hur skulle jag kunnat åka ihop det liksom? Det finns inte på kartan att de här personerna har guldkort. De väljer varje enskild resa för sig och ser inte den större bilden.

Finns det någon större anledning att skaffa EBG om redan har Amex Platinum? Då får man ju fasttrack på Arlanda, Priority Pass och Pontus på Arlanda.

Det man missar främst är då fasttrack och priority boarding när man flyger med andra Star Alliance?

Finns det någon större anledning att skaffa EBG om redan har Amex Platinum? Då får man ju fasttrack på Arlanda, Priority Pass och Pontus på Arlanda.

Det man missar främst är då fasttrack och priority boarding när man flyger med andra Star Alliance?
Ja, sen kanske du lyfter från någon annan flygplats nån gång där inte amex platinum ger några perks.

25% fler eurobonuspoäng, prioritet vid irregulariteter (inställda flyg e t c)

Men rent krasst, flyger man inte in EBG för egen maskin så reser man för lite för att ha nytta av det.

Beror väl på resemönster. Du missar som redan nämnts fast track på många flygplatser vilket som affärsresenär jag värdesätter iaf. Du tappar också gratis plats på planet, seatblock i Plus, extra baggage, förtur i telefonkön vid IRROPS, 25% extra EB-poäng samt högre chans vid utnyttjandet av Plusgrade. När det gäller lounger så fungerar väl PP bra men här beror det på resemönster och vilka flygplatser man frekventerar. Någon annan får svara då jag har för lite erfarenhet men jag får intrycket att på de stora hubbarna ute i Europa så kan det vara bättre lounger för *A än PP. På Heathrow T2 är i mitt tycke United loungen mycket trevligare än Plaza Premium.

Flyger du många olika bolag och till icke *A hubbar/baser så fungerar väl AMEX Platinum utmärkt. Framförallt om ditt företag har en sträng policy som oftast gör att du hamnar på Norweigan.

Toppen