Senaste nytt

Hur ska man tolka platstillgång på flyget?

Så du får gärna förklara varför mitt antagande ovan är fel, om det stämmer ibland eller alltid är fel samt vad du baserar det på.
Ditt antagande är fel eftersom det inte är så det fungerar. Du kan likagärna basera ditt gissande på om klockan är före 12 på dagen eller inte - 50% av tiden kommer det att sammanfalla med hur det går i din budgivning, men det har ingenting med verkliga samband att göra.

Jag har sett många exempel på när flighter varit nollade i princip fram till avgång för att sedan ha rätt gott om plats ombord. Det omvända har jag också sett och det har gjort att jag lärt mig att det är väldigt "farligt" att tolka in mer information i dessa siffror än vad de egentligen visar på.

Jag ifrågasätter inte din uppgift, men om du avser SAS så hoppas jag för deras egen skull att det är väldigt ovanligt, med tanke på att det finns 32 resp. 40 platser så skulle det motsvara 25-33% av C-platserna går de två sista dagarna.
När jag reste som mest bokades majoriteten av alla biljetter inom 24h före avgång. Det är vanligare än man kan tro att det säljs rätt mycket biljetter sent.

Ditt antagande är fel eftersom det inte är så det fungerar. Du kan likagärna basera ditt gissande på om klockan är före 12 på dagen eller inte - 50% av tiden kommer det att sammanfalla med hur det går i din budgivning, men det har ingenting med verkliga samband att göra.

Du är ganska tydlig med att jag har fel, men jag skulle gärna se en bättre förklaring än att det inte har något mer verkliga samband att göra.

Och att det är helt slumpmässigt eller 50% chans stämmer inte med mina erfarenheter. Som jag skrev så har jag haft betydligt större framgång när det står 9'or i bokningsklasserna än 0'or. Detta gäller då för avresor inom 30 dagar. Och den korrelationen är betydligt större än 50% även när jag ligger i det lägre budspannet.

Men jag konstaterar att vi har olika erfarenheter av uppgraderingar. Tills vidare fortsätter jag sätta större förhoppning till uppgradering vid 9'or än vid 0'or. Vid det sistnämnda så blir det mest en glad överraskning om det trots allt går igenom.

Va, är inte jorden platt :rolleyes:

Last edited:
När jag reste som mest bokades majoriteten av alla biljetter inom 24h före avgång. Det är vanligare än man kan tro att det säljs rätt mycket biljetter sent.

Majoriteten = över 50%.

Helt klart har vi olika upplevelser eller så reser jag på konstiga dagar/tider. När jag bokar inom 1 vecka innan avgång tycker jag för det mesta att det finns färre än hälften av stolarna att välja på. Försöker ibland gå in någon/några dagar innan avgång för att kolla om det skett avbokningar och ändra till "favoritsäte" men det lyckas sällan.

Du är ganska tydlig med att jag har fel, men jag skulle gärna se en bättre förklaring än att det inte har något mer verkliga samband att göra.
Well, det du efterfrågar går inte att få fram. Det går att hitta korrelationer i vad som helst om man anstränger sig tillräckligt mycket men det är inte alls säkert att de finns där egentligen.

Ditt antagande är inte korrekt eftersom det inte finns någon direkt koppling mellan antalet lediga platser och vad ett bolag vill sälja. Så enkelt är det tyvärr. Om du väljer att se samband som egentligen inte finns så är det upp till dig. Dina observationer kan stämma på en viss rutt(er) men jag kan lova att de inte stämmer överallt och det är anledningen till att man ska akta sig att generalisera observationer - lär dig istället hur saker fungerar egentligen och utgå från att det är normen.

Majoriteten = över 50%.
Ja, jag är medveten om vad majoritet innebär. Dålig planering är rätt vanligt inom många företag. Jag hade föredragit att kunna ha mer framförhållning, men så var inte realiteten.

Helt klart har vi olika upplevelser eller så reser jag på konstiga dagar/tider. När jag bokar inom 1 vecka innan avgång tycker jag för det mesta att det finns färre än hälften av stolarna att välja på. Försöker ibland gå in någon/några dagar innan avgång för att kolla om det skett avbokningar och ändra till "favoritsäte" men det lyckas sällan.

Fast nu blandar du in ännu mer päron och citroner när vi pratar om äpplen. Bokade stolar är ytterligare en helt annan sak som inte har något med tillgänglighet att göra. Alla säten kan vara blockade utan att en enda stol är såld och tvärt om.

Ditt antagande är inte korrekt eftersom det inte finns någon direkt koppling mellan antalet lediga platser och vad ett bolag vill sälja. Så enkelt är det tyvärr.

Intressant påstående. En vanlig marknadsekonomisk teori är annars att har man mycket ledig kapacitet så brukar viljan att sälja öka, det är en koppling som brukar synas tydligt inte minst i prissättningen. Men uppenbarligen inte enligt dig. Att yield management är knepigt vet jag, men uppenbarligen är det värre än jag trodde.

Att det exempelvis pga frakt sker reduceringar är ju klart, men det gör knappast att kopplingen helt saknas mellan lediga platser och viljan att sälja.

Alla säten kan vara blockade utan att en enda stol är såld och tvärt om.

Det är ju svårt att säga något om detta, eftersom om alla stolar är blockade men osålda så kan man inte köpa och välja ett säte. Men de som har insikt i bokningssystemen kan ju säga hur vanligt att ett flygbolag väljer att blocka alla stolar och inte sälja en enda stol. Det lär knappast vara vanligt.

Tvärtom är ju fullt naturligt, om alla stolar är sålda så finns det väl inga stolar kvar att blocka?

Apropå om att prata om diverse frukter...nu är vi för OT på trådens syfte och släpper bollen...

Last edited:
Toppen