MTheC
Medlem
Nej inte än, räknar med att det tar 60 dagar. Har gjort det för några andra reklamationer med SEB.Köpet du gjorde med SAS Mastercard, har du fått svar på reklamationen?
Nej inte än, räknar med att det tar 60 dagar. Har gjort det för några andra reklamationer med SEB.Köpet du gjorde med SAS Mastercard, har du fått svar på reklamationen?
Tufft läge! Du kan ju försöka köra vidare gentemot AC i ARN och se om det funkar. Kanske även värt att snacka med SEB Kort och höra hur de rent krasst skulle hantera situationen (med tanke på senaste utslaget i ARN) och om de kan ta pengarna från AC istället för resebyrån. Kanske långsökt men då du inte sitter i en särskilt trevlig sits så kan det ev vara värt att undersöka i alla fall.Då kan jag rapportera att idag har SEB Kort (SAS MC) godkänt min andra kortreklamation gällande LH till MAD.
10 000 kr återbetalt. Iofs direktköp från lufthansa.com men i alla fall... Så nu återstår bara AC via resebyrå...
Problemet är att jag är polare med ägaren bara...risk för f.d. efter detta...ty AC lär väl inte betala byrån bara för att SEB vänder kortköpet... (om de inte tar strid),
Ett typexempel på varför man inte bör göra affärer som involverar större mängd pengar med ens vänner...Problemet är att jag är polare med ägaren bara...risk för f.d. efter detta...ty AC lär väl inte betala byrån bara för att SEB vänder kortköpet... (om de inte tar strid),
Tufft läge! Du kan ju försöka köra vidare gentemot AC i ARN och se om det funkar. Kanske även värt att snacka med SEB Kort och höra hur de rent krasst skulle hantera situationen (med tanke på senaste utslaget i ARN) och om de kan ta pengarna från AC istället för resebyrån. Kanske långsökt men då du inte sitter i en särskilt trevlig sits så kan det ev vara värt att undersöka i alla fall.
Ett typexempel på varför man inte bör göra affärer som involverar större mängd pengar med ens vänner...
Men är du säker på att det är resebyrån som debiterat ditt kort? Jag känner en som köpte paketresa av Expedia, Expedia drog för hotellet själva och sedan drog KLM för flygbiljetterna i en separat transaktion. Vid en kortreklamation i exemplet så drabbar det ju inte resebyrån i första läget i alla fall...
Kul att det verkar lösa sig!Nu gav Air Canada med sig...
De har i tysthet ändrat sig och pga 261/2004 erbjuder de numera refund ... Men bara från flyg som avgår fr. EU inte resor som utgår fr. Kanada... CTA says rules may need to be revised in wake of refund vs. voucher outcry - Travelweek
Resebyrån lade in om refund I systemet (BSP - IATAS debiteringssystem) och detta accepterades nu.![]()
Kul att det verkar lösa sig!
Jag kör av lite principiella skäl, snarare än för pengarna ett case via ARN (får se var det tar vägen sen, är ju inte bindande). Har där satt tre motparter (flygbolaget (TAP), resebyrån (mytrip.com) och kreditkortsbolaget (AmEx)) - vill få klarhet i hur man ska hantera situation där flygbolaget hänvisar till resebyrå, resebyrån inte kan göra något då flygbolaget säger nej och AmEx hävdar att deras avtal med flygbolagen hindrar dem från reklamation för bokning via resebyrå (och menar att konsumentkreditlagen inte gäller pga corona). Ska bli spännande att se resultatet, rör “bara” några tusen.
Kul att det verkar lösa sig!
AmEx hävdar att deras avtal med flygbolagen hindrar dem från reklamation för bokning via resebyrå (och menar att konsumentkreditlagen inte gäller pga corona)..