Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

Bokningen i sig var väldigt billig så är inte så farligt.

Men resebyrå/flygbolaget har väl ändå vissa skyldigheter enligt eu 261/2004 till att omboka mig till nästa möjliga flyg. Tror inte något servicepaket spelar någon roll mer än deras merförsäljning. Dom svara fort i tele och även i chatten ändå.

Ja, men flygbolaget vill inte befatta sig med dig som kund till resebyrå. De kommunicerar med din resebyrå. Och det är så det ska fungera. När man bokar med en "vanlig" resebyrå så ska de ju ha koll på om sin kunds önskemål, krav, övriga resor (detta kan ju vara en del av en större mer komplicerad resa), eventuell resepolicy och resebyråerna har verktygen för att kunna lösa detta själva. Därför är det och har varit bättre att kommunicera med de som faktiskt köpt biljetten istället för med den som ska resa, eftersom det ofta skippar merarbete för såväl flygbolag som klient.

Men så har nätresebyråerna kommit in, och det ser fortfarande likadant ut mellan resebyrå och flygbolag, men relationen nätresebyrå och konsument skiljer sig åt. Där tror ofta konsumenterna att de har bokat direkt med flygbolaget.

SAS kan ibland göra undantag, men tumregeln är att allt ska ske gentemot resebyrån, och det är också gentemot dem SAS ombokar, meddelar ändringar etc.
 
Nej, du får ta det med resebyrån. Det står klart och tydligt i villkoren som du godkände när du bokade. SAS kontrakt är med resebyrån, inte med dig. SAS tar över när du kommer till flygplatsen. Alla ändringar och ombokningar etc har säkert kommunicerats till resebyrån och den har det stannat där.

Hoppas du har tecknat servicepaketet med resebyrån när du bokade.

Du kan ju alltid ta dem till ARN. Men det hjälper ju inte så mycket i efterhand. Det finns flera anledningar till att det är billigare att boka via resebyrå. Detta är en av dem.

Håller inte med.
Supersavertravel - för de är väl dem? Har tydligt i sina villkor att man enbart är förmedlare av tjänster, om det inte är fråga om paketresa.
Man hänvisar allt som sker till utövarna.
 
Håller inte med.
Supersavertravel - för de är väl dem? Har tydligt i sina villkor att man enbart är förmedlare av tjänster, om det inte är fråga om paketresa.
Man hänvisar allt som sker till utövarna.

Ja, men så ser inte flygbolagen det och vem är det som hamnar i kläm i mitten. Konsumenten.
 
Toppen