Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

ekf

Medlem
@Xilan Jag håller med dig i stort sett helt, men jag tror att det än vanskligt att likställa ett lands luftrum med FIR. Över territoriet bestämmer landet suveränt kring överflygningar mm, men i FIR utanför territoriet så ansvarar Sverige för att tillhandahålla (civil) flygtrafikledning enligt en tilldelning från ICAO. Visst skulle väl svensk flygtrafikledning kunna låta bli att tillhandahålla det för andra länders luftfartyg (med konsekvenser för den gemensamma flygsäkerheten), men samtidigt tror jag inte att sverige kan vidta åtgärder (exvis eskortering ut ur FIR) mot sådana flyg utan juridiska konsekvenser från omvärlden.
 

Xilan

Medlem
@Xilan Jag håller med dig i stort sett helt, men jag tror att det än vanskligt att likställa ett lands luftrum med FIR. Över territoriet bestämmer landet suveränt kring överflygningar mm, men i FIR utanför territoriet så ansvarar Sverige för att tillhandahålla (civil) flygtrafikledning enligt en tilldelning från ICAO.

Bra poäng! Ja jag tror att du har rätt i det du skriver.
I fredstid är det sällan några problem att tänka på svenskt FIR som svenskt luftrum. Men i lägen som detta blir det tydligt att det inte går att sätta likhetstecken däremellan.
 

011430121

Medlem
Från vilken tid skulle Finland stänga sitt luftrum.
Aeroflot till ARN idag flög rätt över Åbo
79CB61DF-5F2D-47F3-A14E-7FAE9396EE3A.jpeg

kollade på Expertflyer hur många som skulle åka med på returen, ca 40% beläggning
 

Tomas E

Medlem
Har en resa HKG - HEL bokad med Finnair, vilken rutt tar Finnair då framöver? Blir problematiskt med deras 24h turnaround som varit hela deras affärsidé för deras Asientrafik? Antar tidtabellsändring åtminstone om kanske till och med rejält reducerat antal flygningar?

De lär få flyga söder om Ryssland och Ukraina och deras 24h turnaround lär ryka.

På kort sikt klarar de vän det ok med flygplan pga att de had få avgångar jämfört med normalt? Däremot blir det ju svårare att få det att gå ihop ekonomiskt med en så lång omväg att deras USP försvinner.

Finnair säger själva att de slutar att flyga på Asien om Rysslands luftrum stängs för dem: Finnairs flyg till Asien kan bli kvar på marken

"Finnair har en omfattande trafik till Asien och stänger Ryssland sitt luftrum för finska flygplan avstannar den trafiken, säger Finnairs kommunikationsdirektör Päivyt Tallqvist.

– Måste vi flyga runt ryskt luftrum innebär det en så lång omväg att det inte är ekonomiskt möjligt för oss att flyga till våra destinationer i Asien, säger Tallqvist."
 

Homer

Medlem
Tråkigt om detta är sant, men man vågar ju inte lita på några medier nu vad det gäller vad som faktiskt händer, väldigt mycket desinfomration.

Hoppas verkligen hela världen isolerar Ryssland fullt ut, Ukraina har jag också väldigt trevliga minnen i från.
Lider verkligen med folket, men blir glad över att AN-225 har klarat sig, den är välkommen att parkera på ARN framöver.


Det exemplar som inte är färdigbyggt förvaras på ett annat ställe

Antonov An-225: Enormous, unfinished plane lies hidden in hangar | CNN Travel
On the outskirts of Kiev, somewhere between the city's Nyvky and Sviatoshyn metro stations,
sits a drab industrial building that you could drive past a thousand times without guessing it contains an extraordinary secret.



De hade tydligen hittat finansiär för att bygga klart den, finns en massa referenser längts ned
Jan 18 2022
Sky Giant: Turkey Mulls To Complete The Second Antonov An-225 Mriya - Oryx
 
Finnair säger själva att de slutar att flyga på Asien om Rysslands luftrum stängs för dem: Finnairs flyg till Asien kan bli kvar på marken

"Finnair har en omfattande trafik till Asien och stänger Ryssland sitt luftrum för finska flygplan avstannar den trafiken, säger Finnairs kommunikationsdirektör Päivyt Tallqvist.

– Måste vi flyga runt ryskt luftrum innebär det en så lång omväg att det inte är ekonomiskt möjligt för oss att flyga till våra destinationer i Asien, säger Tallqvist."
Ajdå… hur funkar detta med ombokning osv? Känner en som skall till Thailand andra veckan i mars.
 
Toppen