Inte många bolag som flyger svenskar till och från Thailand använder Ryskt luftrum sedan rätt lång tid. Kan bara komma på att Finnair gör, gjorde, det.Det kan komma att ta lång tid att flyga hem för svenskar som spenderar sportlovet i Thailand eller liknande...
De flyger i finsk luft. Det finns inget ”ingenmansland” mellan länderna. Finland har inte stängt sitt luftrum för ryska flyg ännu, det är nämligen inget man gör från ena minuten till det andra efter att beslut fattats. Gissningsvis träder det i kraft vid midnatt inatt eller liknande.Verkar som att Finska Viken är en lucka som Ryska bolag kan använda. Är en liten kö med Ryska bolag som flyger där.
Att flyga ”inrikes” Kaliningrad -Moskva får en något längre rutt
Så det är inte som i sjöfarten att det finns ett internationellt luftrum? Hur funkar det då tex när man flyger över Atlanten, vem äger det luftrummet?De flyger i finsk luft. Det finns inget ”ingenmansland” mellan länderna. Finland har inte stängt sitt luftrum för ryska flyg ännu, det är nämligen inget man gör från ena minuten till det andra efter att beslut fattats. Gissningsvis träder det i kraft vid midnatt inatt eller liknande.
Ha jag visar min okunskap om rutten jag trodde typ alla som flög direkt tog den vägen normalt eftersom den är kortast.Inte många bolag som flyger svenskar till och från Thailand använder Ryskt luftrum sedan rätt lång tid. Kan bara komma på att Finnair gör, gjorde, det.
De flyger i finsk luft. Det finns inget ”ingenmansland” mellan länderna. Finland har inte stängt sitt luftrum för ryska flyg ännu, det är nämligen inget man gör från ena minuten till det andra efter att beslut fattats. Gissningsvis träder det i kraft vid midnatt inatt eller liknande.
Om jag förstått rätt så matchas luftrummet mot territorialvattengränsen, 22km it från yttersta land. Därmed borde det finnas internationell luft även i finska viken.Så det är inte som i sjöfarten att det finns ett internationellt luftrum? Hur funkar det då tex när man flyger över Atlanten, vem äger det luftrummet?