Senaste nytt

Hur oberoende är Businessclass egentligen?

• Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Jag tycker att @Jacob kommer med en bra förklaring och ser positivt på att redaktionen tar en rejäl funderare över om och hur den här typen av material ska finnas på sidan. Se till att återupprätta det förtroende som hos i alla fall mig fick en rejäl törn.

Och en sak vill jag säga som en rekommendation till redaktion och ägare:
Lägg ner alla eventuella planer på att integrera en bokningstjänst på sidan. Nu. Omedelbart. Hotell är en sak där man kan använda hotelscombined för att söka BRG-case, men eftersom ganska många kedjor inte ger elitförmåner på tredjepartsbokningar vill man ju inte boka den vägen ändå. Och jag vill inte riskera misstanken att ni rekommenderar ett hotell pga provision.
Och flygbokningar hoppas jag att ni aldrig tänker ge er in på. Glöm inte @agehalls sjätte bud!

Jag tycker att vi lägger detta bakom oss, det börjar bli en tråkig stämning i vissa inlägg, tror att vi alla har lärt oss lite, att vara lite mer kritisk, det gäller allt vad man läser, hör och ser.
Personligen köper jag vad @Jacob skriver i sitt inlägg.

Det som har framkommit i detta fall är en, för mej i alla fall, utestående person med sannolikt affärsintresse i BC.se/no/dk m.fl. som dyker upp med ett material som luktar infomercial lång väg.

Som @Paby skrev; "I tryckta medier brukar man toppa sidan med "Hela denna sida är en annons för NN" när annonsen kan förväxlas med att vara redaktionell text. Sån tydlighet är vad jag som läsare förväntar mig på en site som den här."

Jag förväntar mej att BC.se håller sej neutrala i förhållande till recensioner eller tydligt visar "förutsättningar", transparens är ett måste!
Vi kommer hit för att slippa se dessa billiga infomercials som översvämmar allt fler fora!

Recensioner bör inte i framtiden inte innehålla material med förskönande omskrivningar och bara vara skrivna av medlemmar med det bekväma resandet som perspektiv!

En recension bör hädanefter kompletteras med;
1. Orsak till vistelse exvis business(affärsärende), familjesemester eller par(romantiskt) se tripadvisor!
2. Vem betalade? Du, ditt företag(tjänsteärende/förrättning) eller annan...

När förutsättningarna är klara tex @Jacob vet jag att Jacob är inbjuden för en första titt, är detta är bra och informativt.
Jag är en stor beundrare av @Dr. Miles som gör ett storartat jobb och är för mej helt tydlig i sitt arbete! (väl värd alla sina Teapoints)

BC.se är ett öppet forum där vi spenderar ibland för mycket tid med att förmedla både negativa och ffa positiva saker, sedda ur ett frekvent resandeperspektiv. Vi har lärt oss mkt under tiden och har med tiden byggt upp en stor tilltro till dem som skriver på forumet. Det är mycket viktigt för mej att jag kan lita på det som står som på forumet.

Last edited:
Jag tycker att vi lägger detta bakom oss, det börjar bli en tråkig stämning i vissa inlägg.

Känner mig träffad, samtidigt kanske det ser värre ut än vad det var menat. Jag är mest besviken och visst, man kan inte stå och älta samma sak hur länge som helst, det gör ingen gott.

Du om någon som är så noga med att påpeka minsta stavfel i en flygplatskod, borde väl åtminstone sätta dig in i tråden om du känner dig manad att kommentera?

Två helt olika saker. Jag kan argumentera i sak för hur jag bedömer saker jag läser online utan att prata om en specifik tråd eller liknande. Det jag har skrivit ovan gäller oavsett vilken vad vi diskuterar för skrift.

För mig handlar det inte om någon tydlighet, man försöker uppenbarligen dra en fuling genom att maskera reklam som en artikel. Visst kan man säga att det hör till läsarens uppgift att värdera materialet, men det förväntar jag mig inte här. Jag har alltid utgått från att man vill skapa någonting bra och spela schysst.

Tydlighet är alltid bra.

Det är så det ska vara alltså? Man ska behöva bedömma minsta ord och kolla om man kan lita på avsändaren, jämföra tidigare alster osv.. Det känns inte sunt på något sätt. Om avsändaren är Businessclass så borde man väl kunna lita på att det är korrekt, lite som en quality stämpel. Annars faller väl alltihopa?

Så är det alltid. Källkritik är A och O i allt om du frågar mig. Det är något som många slarvar med numera och det gör att många myter sprids vidare på ett nästan ohälsosamt sätt på internet. Källkritik behöver inte vara svårt eller jobbigt, men det är något att alltid ha i bakhuvudet.

För mig personligen är avsändaren "Businessclass" något helt annat än avsändaren "Martin Björnström" eller "Jacob". Därmed inte sagt att jag automatiskt misstror den ena eller den andre, men jag litar helt klart mer på något som tex Martin skrivit mer som privatperson än som "Businessclass" per default.

Utmärkt, jag tycker att detta visar på en imponerande snabbhet av Red. Man bör ta hänsyn till att BC är ganska nytt i denna kommersiella form och att dessa problem uppstår är normalt, men att välja en bra lösning med snabbhet är ett tecken på kvalité, lyhördhet och kompetens hos Red. I mina ögon växer forumet efter denna händelse.:)

Jag håller helt med. En eloge till @Jacob och övriga på redaktionen som tagit våra reaktioner på stort allvar och snabbt återkopplat och agerat. Mitt förtroende är återställt.

Mycket bra gehör hos redaktionen! Den enda egentliga problematiken var dittills @Jacob trädde in i tråden o styrde upp.

Att artikeln numera räknas som en "annons" underbygger ju inte direkt de första (bort)förklaringarna som gavs, innan Jacob kom in i bilden.

Alla pengar in är ju bra för sidans möjlighet till fortlevnad o utveckling. Man lär sig hanteringen under resans gång, och inga människor är ju felfria. Kommer säkert komma fler problem......men säkert än fler lösningar på desamma .

Toppen