Senaste nytt

Hur mycket tjänar man egentligen på att skaffa exempelvis ett BA VISA?

Med risk för att låta elak så blir jag uppriktigt glad när jag hör att bankernas bedömningar fungerar och att de skärpt till den oansvariga kreditgivningen.

Det här är inget nytt. Det har varit så här i evigheter och just betalningsanmärkning är i princip det enda som ställer till det. Spelar ingen roll varför man fått den eller hur bra ekonomi man har just nu, syns den i systemet är det mer eller mindre kört.

Nu är det ju inte så att bankerna vill "straffa" dem som har betalningsanmäkningar. Banker gör kreditriskbedömningar med hjälp av statistiska modeller, och det finns en mängd olika variabler som höjer eller sänker sannolikheten för att en kund inte kommer att betala sina skulder. Betalningsanmärkning är en variabel som gör att sannolikheten ökar enormt mycket, och därför kommer nästan alla bankers kreditmodeller ge avslag.

Sedan är det klart att det finns tusentals personer som bara får en enda betalningsanmärkning under hela livet - men modellen ger bara sannolikheten för att det kommer att ske igen, och den är högre än för resten av populationen.

Så tyvärr är det nog inte mycket att bråka om - hemligheten är att inte ta ett avslag personligt!

att få ett kreditkort är ingen rättighet fick jag höra för många år sen men visst kan man undra över hur banker och kredit institut hellre ser hur många UC förfrågningar en person har än hur ens ekonomi ser ut..finansmarknaden är en skruvad marknad oavsett vad folk säger..

Det är skrämmande att så pass många personer tycker att det är helt OK att betala räkningar sent. En räknings förfallodatum är i min värld SISTA dagen att se till att räkningen är betald. Tidigare inbetalning går bra, men inte senare. Svårare än så är det inte.

Jag har full förståelse för att banker ser allvarligt på folk som inte betalar för sig i tid. Vad skulle motivera de att låna ut pengar eller ge kredit till en sådan person? Risken att personen skiter i att betala även banken är helt enkelt för stor.

Jag lånade ut pengar till grekiska staten förra året. De betalade inte ens tillbaka hälften av det lånet. Skulle jag låna ut till grekiska staten igen? Knappast inom en överskådlig framtid. De lär få bevisa att de klarar av att sköta sina betalningar över en längre tid innan jag ens överväger att låna ut pengar till den grekiska staten igen...

Det är skrämmande att så pass många personer tycker att det är helt OK att betala räkningar sent. En räknings förfallodatum är i min värld SISTA dagen att se till att räkningen är betald. Tidigare inbetalning går bra, men inte senare. Svårare än så är det inte.

Jag har full förståelse för att banker ser allvarligt på folk som inte betalar för sig i tid. Vad skulle motivera de att låna ut pengar eller ge kredit till en sådan person? Risken att personen skiter i att betala även banken är helt enkelt för stor.

Jag lånade ut pengar till grekiska staten förra året. De betalade inte ens tillbaka hälften av det lånet. Skulle jag låna ut till grekiska staten igen? Knappast inom en överskådlig framtid. De lär få bevisa att de klarar av att sköta sina betalningar över en längre tid innan jag ens överväger att låna ut pengar till den grekiska staten igen...

Jag anser allmänt att räkningar ska vara betalda sista dagen. Men att betala i förväg, eller långt i förväg i vissa fall är ju också tokigt. Varför skänka bort räntepengar till ett företag?

med ditt sätt att se saker på så blir det ju mycket svårt för tex killen som just råkat ut för en olycka och ligger på IVA att just betala sina räkningar i tid el hur..

just detta hände en god vän, han när han vaknade ur koman var 1 dag ifrån en anmärkning..du tror företaget i detta fallet ens lyssnande när jag ringde efter ha fått veta att han låg på akuten utomlands ?
jag var den som åkte hem till honom och tog tag i just detta, det var inte kul att höra hur kalla företag kan vara.

inte vårt problem att han ligger på akuten...vi vill ha våra pengar varvad jag fick höra då jag ringde runt..anstånd ? nehe du..

allt är inte svart el vitt..man måste ha ögon att se dom gråa zonerna också.

Last edited:
med ditt sätt att se saker på så blir det ju mycket svårt för tex killen som just råkat ut för en olycka och ligger på IVA att just betala sina räkningar i tid el hur..

just detta hände en god vän, han när han vaknade ur koman var 1 dag ifrån en anmärkning..du tror företaget i detta fallet ens lyssnande när jag ringde efter ha fått veta att han låg på akuten utomlands ?
jag var den som åkte hem till honom och tog tag i just detta, det var inte kul att höra hur kalla företag kan vara.

inte vårt problem att han ligger på akuten...vi vill ha våra pengar varvad jag fick höra då jag ringde runt..anstånd ? nehe du..

allt är inte svart el vitt..man måste ha ögon att se dom gråa zonerna också.

Självklart kan det uppstå en situation på miljonen där systemet som möjliggör för företag att ta betalt från personer som vägrar att betala sina räkningar i tid fallerar. Men dessa situationer ska företagen själva kunna hantera när situationen retts ut.

Självklart skulle det aktuella företaget ha begärt in ett intyg från sjukhuset (historier om dödlig sjukdom och koma är nog ganska vanlig på inkasso) och sedan givit personen ifråga en chans att betala nu när bekymret uppdagats. Omänskliga företag hanteras bäst genom att aldrig mer handla där eller genom att hängas ut offentligt.

Jag har aldrig påstått att inkasso m.m. är ett felfritt system. Men det fungerar och förhindrar någorlunda väl folk med oärliga avsikter att försätta företag och arbetsplatser i konkurs.

Det jag däremot påstår är att alldeles för många människor i mitt gamla hemland tycks tro att pengar kommer från ingenstans, helt utan motprestation (vilket de ju ofta också gör i Sverige) och att företag inte behöver vare sig få betalt i tid eller tjäna några pengar. Jag undrar just om samma personer har lika stor förståelse om företaget de är anställda på var försenat med deras egen löneutbetalning någon vecka eller så? "Löne-Lisa låg på sjukhus", "Vi har lite ont om cash just nu" eller "Vi prioriterade att betala hyran denna månaden"...

Det kan vara värt att notera att man inte får en betalningsanmärkning förrän man delgivits skulden (om det inte gäller en skuld till stat eller kommun), och jag hade varit ganska nyfiken på att se hur en delgivningsman hanterar en gäldenär i koma.

Det finns ett alternativ men det kanske inte är det du letar efter. Du kan skaffa ett kort utan kredit och sätta in pengar i förväg istället. Då har du ditt sparande så att säga på kortet och får en normalt sett bättre ränta än vad ett vanligt bank konto kanske ger. Samtidigt så kan t.ex. Handelsbankens Allkort (tror jag det heter) ge dig poäng som återbetalas månadsvis, och beroende på din relation med banken så kan du få tillbaka upp till 90 sek / 20.000 sek i köp. Kanske inte samma sak som BA Visa eller SAS AmEx - men det är i alla fall närmare än det du har idag, och då får en rätt okej reseförsäkring via kortet.

Toppen