Senaste nytt

Hur mycket tid behöver man för byte i Kuala Lumpur?

Vi hade 1h 20 min mellan flygen i KL på väg till Phuket, kom in med KLM och bytte till Malaysian på separata biljetter så var tvungna att hämta bagage och checka in igen, vi var ordentligt stressade över detta men hela processen tog ca 30min så vi kunde tom ta öl i loungen :)

Eftersom det är Malaysian ska det ju inte vara problem att checka in hela vägen, men även om det händer så är inte KLIA särskilt långsam. Jag hade byte domestic-international där för två veckor sedan och det gick på ca 25 min inkl. immigration (för exit) och säkerhetskontroll vid gate. International till international går fortare om du slipper gå landside. Även om du går landside är inte KUL någonstans där du möts av USA-liknande immigrationsköer, så du bör vara uppe vid incheckning 30-60 min efter att planet landat. Det enda som kan sinka det är väl om tullen börjar rota manuellt i ditt bagage...

Intressant frågeställning. Jag har läst på forumet och även på flyertalk och känner till att flygbolaget inte behöver interlina bagaget då man reser på två olika biljetter. Den första en award och den andra en betald biljett. Frågan är dock hur man skapar bäst förutsättningar för att kanske få bagaget incheckat hela vägen. Jag åker Malaysian CDG-KUL med avgång från paris 12:00 den 29 dec. Den 30 dec har jag på en separat biljett en inrikesflight till Langkawi också den med Malaysian som avgår 10:45. I praktiken borde jag hinna checka in inrikesflighten KUL-LGK strax innan jag checkar in väskorna på CDG och kunna vädja om interline av bagaget hela vägen till Langkawi. Jag utgår från att jag måste vara incheckad för att överhuvudtaget ha en chans att få bagaget skickat hela vägen till slutdestinationen eller vad tror ni? Tight?

Du borde ha rätt många timmar i KUL om jag inte räknar helt fel. Så länge ni landar i tid ser jag inga problem då. Jag misstänker även att MH kommer att checka in bagaget hela vägen eftersom det är samma bolag... Då är det inte interline:ing (det gör man mellan bolag) utan bara en fråga om att checka in bagaget hela vägen över två bokningar.

Skulle tippa på att det räcker att du visar bokningen KUL-LGK när du checkar in så borde de kunna lösa allt.

Du borde ha rätt många timmar i KUL om jag inte räknar helt fel. Så länge ni landar i tid ser jag inga problem då. Jag misstänker även att MH kommer att checka in bagaget hela vägen eftersom det är samma bolag... Då är det inte interline:ing (det gör man mellan bolag) utan bara en fråga om att checka in bagaget hela vägen över två bokningar.

Skulle tippa på att det räcker att du visar bokningen KUL-LGK när du checkar in så borde de kunna lösa allt.

Men Kuala Lumpur-Langkawi är inrikes flyg så bör man inte tulla sina bagage i Kuala Lumpur och checka in dem igen när man kommer från Paris?

Men Kuala Lumpur-Langkawi är inrikes flyg så bör man inte tulla sina bagage i Kuala Lumpur och checka in dem igen när man kommer från Paris?

Sant, tänkte inte på att det blev inrikes där. Då är ju risken stor att man måste förtulla i KUL. Vet inte hur det funkar där nere, men jag skulle iaf utgå från att man tullar in i KUL.

Sant, tänkte inte på att det blev inrikes där. Då är ju risken stor att man måste förtulla i KUL. Vet inte hur det funkar där nere, men jag skulle iaf utgå från att man tullar in i KUL.
Langkawi är en internationell flygplats men det kanske inte spelar någon roll. Värt ett försök i alla fall. Tack för bra synpunkter.

Langkawi är en internationell flygplats men det kanske inte spelar någon roll. Värt ett försök i alla fall. Tack för bra synpunkter.

T ex Thailand tillåter att skicka vidare incheckat bagage till utvalda inrikesdestinationer när man har ankommit med utrikesflyg.
Om Malaysia har ett liknande system vet jag inte men din kommentar om internationell flygplats spelar ingen roll då det är inget med det att göra.

Oneworld airport info skriver följande: Customers transferring from an international flight to a domestic flight must clear immigration and customs at Kuala Lumpur.

Malaysian kan ju dock ha undantag från den generella regeln.

Testa att ringa flygbolaget. De har ett svenskt kontaktnummer. +46 8 555 691 66

T ex Thailand tillåter att skicka vidare incheckat bagage till utvalda inrikesdestinationer när man har ankommit med utrikesflyg.
Om Malaysia har ett liknande system vet jag inte men din kommentar om internationell flygplats spelar ingen roll då det är inget med det att göra.
Det afgørende er om denne "domestic airport" er International (dvs. har immigration og fortoldning). F.eks. kan man checke bagage in fra Ch. Mai (CNX) til Langkawi - uanset om man rejser over KUL eller ej. Dette gælder for HCC's som MH, TG, PB, Silkair m.m. Kun, hvis man rejser med LCC kan man risikere at skulle rode med bagage i BKK eller KUL eller andet sted.
Råd: Hvis man ikke rejser med LCC og passerer f.eks. BKK uden at kunne checke bagagen videre (forskellige billetter): Jeg henvender mig ved transfer desk og de henvender sig telefonisk til luggage som finder bagagen for mig og mærker den om. Så får jeg min tag enten med det samme, eller i loungen eller ved gaten eller senest indstigning i det næste fly

Toppen