Det finns ju dock en lösning på det där med "förbeställd" och det är att man som alternativ har "förbetald" mat vilket sedan flyttas med även vid mycket sen ombokning. Vad det innebär är att man väljer ett paket inom ramen för ordinarie catering (t.ex sandwich, dryck och snacks) vilket sedan räknas som "förbetald ombordförsäljning".
Det stora problemet jag ser med SAS BYOB, åtminstone som det var när jag flög Go LHR-CPH är att det tar alldeles för lång tid. Man kan mycket väl sälja mat och dryck MEN det måste fram system som gör att själva serveringen går snabbt. Det fungerar inte att ha rad efter rad i kabinen med samma långa procedur med kort som skall räckas fram, dras i terminalen etc etc etc.
Lösningar behövs som gör att betala/beställa kopplas bort från serveringen. Varianter som kan användas är:
1. Förbeställning av mat när biljetten bokas (kan vara så enkelt som att man väljer snacks från ordinarie sortiment - alltså inte att man väljer en särskild meny). Sandwich, snackbag och dryck är ett exempel på ett paket som går snabbt att servera (bara att lasta lådor med detta).
2. Beställning av mat och betalning av densamma via app/IFE. Alltså att man t.ex öppnar appen eller IFEn och sköter beställning och betalning där innan vagnen rullar med följden att serveringen i sig går lika snabbt som vid traditionell inkluderad mat.
3. Man köper "måltidsvouchers" i förväg, t.ex i en automat i gaten eller vid incheckningen som man sedan lämnar till kabinpersonalen när de kommer med vagnen.
Numera när Internet fungerar ombord på flyget är varianten med en app smidig - bara att beställa och betala med något existerande konto. Vad som måste göras rent generellt är att få bort kortdragandet som sagt och istället köra serveringsvagnen snabbt genom kabinen (lika snabbt som vid traditionell service) och sedan ta en tur med varuvagnen.
Flygbåtarna hade en variant med beställningslistor som delades ut vid ombordstigningen och som man fyllde i och fick maten till platsen. Det fungerade bra på 45 minutersöverfarterna.
Jag har inget direkt emot grundkonceptet BYOB eller förbeställning av mat som kostar extra sålänge det går att välja till vid bokningen, alltså att man kan göra "all-inclusive" av "all-exclusive". Däremot fungerar det inte med långsamma beställnings/betalningsprocedurer som gör att vagnen rör sig låååångsamt genom kabinen eftersom det på varje rad skall dras fem-sex kort (fullsatt narrowbody).
Serveringen måste kunna ske snabbt, inte minst eftersom det öppnar upp möjligheten att köra med varuvagnen (bättre om gästerna handlar från det sortimentet).