Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Tyst med dig!!!
Vi skall INTE ge Excel-nissarna några idéer...

Jag skickar gärna in en rewritad version av inlägget. Var lugna, jag skall inte rekommendera att de standardiserar på narrowbodies på alla linjer....;)

Dock måste jag säga att jag inte har något emot en MC-21-300 eller -400 på långdistansen i sig eftersom det är en mycket komfortabel maskin med högt kabintryck och den bredaste kabinen och mittgången i klassen. Man "lider" alltså inte av att den endast har en mittgång. Dessutom kommer man förbi serveringsvagnen på väg till toaletten i den tack vare den breda gången. Men som sagt, jag skall inte skriva till SAS och föreslå just narrowbodystandardisering såvida det inte kommer fler rapporter om "besparingar".;)

Däremot ser jag gärna ett starkt SAS med god service och bra produkter (även om jag måste erkänna att jag inte är så patriotisk i mitt eget flygande då jag är en Executive Club-man som främst flyger SK intra-skandinavien).

Alltså är bilden en ren "stage"

Va?! och jag som trodde att den var lika genuin som denna

champagne03-jpg.8560

En aspekt i "förbeställd-mat" konceptet som jag kom att tänka på,
Personligen lockas jag, men det skulle aldrig funka med tanke på att jag väldigt ofta bokar om till tidigare/senare avgång bara någon timme innan avresa. Flexibiliteten blir svårare att få att rimma med cateringsplaneringen.

Det finns ju dock en lösning på det där med "förbeställd" och det är att man som alternativ har "förbetald" mat vilket sedan flyttas med även vid mycket sen ombokning. Vad det innebär är att man väljer ett paket inom ramen för ordinarie catering (t.ex sandwich, dryck och snacks) vilket sedan räknas som "förbetald ombordförsäljning".

Det stora problemet jag ser med SAS BYOB, åtminstone som det var när jag flög Go LHR-CPH är att det tar alldeles för lång tid. Man kan mycket väl sälja mat och dryck MEN det måste fram system som gör att själva serveringen går snabbt. Det fungerar inte att ha rad efter rad i kabinen med samma långa procedur med kort som skall räckas fram, dras i terminalen etc etc etc.

Lösningar behövs som gör att betala/beställa kopplas bort från serveringen. Varianter som kan användas är:

1. Förbeställning av mat när biljetten bokas (kan vara så enkelt som att man väljer snacks från ordinarie sortiment - alltså inte att man väljer en särskild meny). Sandwich, snackbag och dryck är ett exempel på ett paket som går snabbt att servera (bara att lasta lådor med detta).

2. Beställning av mat och betalning av densamma via app/IFE. Alltså att man t.ex öppnar appen eller IFEn och sköter beställning och betalning där innan vagnen rullar med följden att serveringen i sig går lika snabbt som vid traditionell inkluderad mat.

3. Man köper "måltidsvouchers" i förväg, t.ex i en automat i gaten eller vid incheckningen som man sedan lämnar till kabinpersonalen när de kommer med vagnen.

Numera när Internet fungerar ombord på flyget är varianten med en app smidig - bara att beställa och betala med något existerande konto. Vad som måste göras rent generellt är att få bort kortdragandet som sagt och istället köra serveringsvagnen snabbt genom kabinen (lika snabbt som vid traditionell service) och sedan ta en tur med varuvagnen.

Flygbåtarna hade en variant med beställningslistor som delades ut vid ombordstigningen och som man fyllde i och fick maten till platsen. Det fungerade bra på 45 minutersöverfarterna.

Jag har inget direkt emot grundkonceptet BYOB eller förbeställning av mat som kostar extra sålänge det går att välja till vid bokningen, alltså att man kan göra "all-inclusive" av "all-exclusive". Däremot fungerar det inte med långsamma beställnings/betalningsprocedurer som gör att vagnen rör sig låååångsamt genom kabinen eftersom det på varje rad skall dras fem-sex kort (fullsatt narrowbody).

Serveringen måste kunna ske snabbt, inte minst eftersom det öppnar upp möjligheten att köra med varuvagnen (bättre om gästerna handlar från det sortimentet).

Det står ju dock inget om att snacks ingår på långdistans, bara att alla drycker ingår, och det är ju heller ej sant, Champagnen och Mikkeller Wing Pin series ingår inte.

Det står ju dock inget om att snacks ingår på långdistans, bara att alla drycker ingår, och det är ju heller ej sant, Champagnen och Mikkeller Wing Pin series ingår inte.
Champagne och WPS finns ju enbart i Business så det är ju inget som serveras i Plus. Du kan ju inte heller få spriten eller vinet från Business.
Men klart man kan läsa det som man vill och göra tolkningar. Är ju lätt för SAS annars att ändra skrivelsen till att vara "Alla drycker som serveras i Plus är gratis".

Toppen