Jag måste säga att SAS servicekoncept känns som en kombination av Svenska Spel och SJ A.D. 2004 när "avreglerandet" härjade som värst. Det luktar servicekulturellt problem här då en tråd som denna mest blir förvirrande då det verkar finnas lika många koncept som det finns interaktioner mellan resenärer och CC.
För egen del kan jag se några förbättringar som SAS kunde utföra och som även skulle underlätta i Go (min senaste upplevelse där på en flight från LHR till CPH är att det är svårt att hinna servera alla i en A321 innan kaptenen tänder seatbeltsskylten då man börjar descenden):
1. Raka och tydliga direktiv kring vad som gäller i Plus och då logiska sådana, d.v.s "godis och snacks" inklusive chips och choklad. Min skalle kan inte processa att Gott & Blandat är tillåtet men inte Marabou. Finns rädsla för "missbruk" är det ju bara att dela ut X antal enheter till resenärerna enligt någon fastställd gräns.
2. Tillämpa principen att hela Go-sortimentet är tillgängligt i Plus och plocka bort skumma regler om att pizzor eller annat huvudsakligen är avsett för minuskabinen. Det logiska är att ha exakt samma sortiment (alltså inga särskilda Pluslådor) och sedan får dessa resenärer välja fritt på menyn utan begränsning (alltså ingen uppdelning mellan mat till försäljning respektive Plusdito). Vill någon ha en polarrulle levereras det direkt.
3. Erbjud förbeställning av måltider, antingen genom att köra upsell (d.v.s betala extra för bättre mat från en fast meny) eller genom att resenären kan välja "garanterad måltid" från det ordinarie sortimentet vilket även underlättar cateringen då man vet mer exakt vad som behövs. Således:
I. Förstärkt måltid (150 kronor i Go, 75 kronor i Plus - lösa exempel men andemeningen är att priset är lägre i Plus) som består av förrätt, varmrätt och dessert - kan köpas till vid bokningen.
II. Förbeställd måltid från ordinarie sortiment - 0 kronor i Plus, kostar i Go, dock förbeställningsrabatt. Man väljer från ombordsortimentet redan vid bokning.
Detta gör dels att vagnarna kan lastas "rätt" - man vet ju vem som beställt vad och kan således dimensionera därefter men också att den extremt långsamma BYOB-servicen trimmas eftersom CC kan servera Plus först (förbeställt först, därefter resten) och fortsätta till Go (förbeställt först, därefter startar försäljningen).
Jag vågar också påstå att kundupplevelsen skulle förbättras avsevärt och SAS framstå som ett servicevänligt bolag snarare än ett som ärvt den gamla (korrupta) kulturen om att service är "olönsamt" och att gästerna utgör irritationsmoment.
Inom Europa borde Plus snarast döpas om till EuroClass (vilket jag tycker är ett briljant produktnamn) och på långdistans behålls namnet och avser då Premium Economy.
Just förbeställning tycker jag SAS bör satsa på i hög grad just eftersom det ger en förutsägbarhet i hanteringen av ombordprodukten. Det skulle också ge snabbare service och skapa en vettig mix mellan BYOB i Go och upplevelsen av ett "fullservicebolag" även om man sitter på rad 25 samtidigt som Plus kopplas bort från "SJ-vibrationerna". Just sådana förklaringar om att X på menyn främst är till för Go-försäljning ger väldigt dåligt intryck...
Edit: Om SAS ständiga argument är att de skall "spara pengar" och att det är därför detaljerna i ombordservicen försämras kanske det är dags att på allvar "spara pengar" åt bolaget: Välj annat bolag. Då hjälper man SAS på allvar eftersom de skulle kunna byta ut en massa kärror mot väldigt ekonomiska ATR... Tänk vad mycket pengar man skulle spara då....
Kanske det vore nya SAS-flottan: ATR42/72 intra-Europa och IC blir antingen SuperJet 100 (ersätter A320 och B737) eller A319neo och A320neo (dessa ersätter A330/340/350). Tänk vad ekonomiskt det skulle vara... Inte minst bränslemässigt vore det en oerhörd vinst jämfört dagens flotta. Naturligtvis endast en ombordklass i form av SAS Go och så får man betala extra för lounge och FastTrack i form av "SAS Go Plus".
Skulle det vara så nesligt att inte ens 180 säten i en A320neo SpaceFlex räcker finns nya A321neo eller så kan man beställa MC-21-400 och ta in 250 Go-passagerare utan minsta problem.
Så om SAS skall spara pengar kan man hjälpa bolaget ännu mer genom att välja konkurrenterna så de kan minska storleken på sina maskiner. Idag har narrowbodies blivit riktigt kapabla maskiner så det finns ju egentligen ingen destination man inte kan nå med slik utrustning (om än med mellanlandningar ibland).
Alternativet är att bolaget tänker om men då får man även dumpa den smått klassiska anti-servicekulturen på soptippen och istället satsa på god service och inse att resenärerna trots allt är en tillgång och inte en ständig belastning.