Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Jag måste säga att SAS servicekoncept känns som en kombination av Svenska Spel och SJ A.D. 2004 när "avreglerandet" härjade som värst. Det luktar servicekulturellt problem här då en tråd som denna mest blir förvirrande då det verkar finnas lika många koncept som det finns interaktioner mellan resenärer och CC.;)

För egen del kan jag se några förbättringar som SAS kunde utföra och som även skulle underlätta i Go (min senaste upplevelse där på en flight från LHR till CPH är att det är svårt att hinna servera alla i en A321 innan kaptenen tänder seatbeltsskylten då man börjar descenden):

1. Raka och tydliga direktiv kring vad som gäller i Plus och då logiska sådana, d.v.s "godis och snacks" inklusive chips och choklad. Min skalle kan inte processa att Gott & Blandat är tillåtet men inte Marabou. Finns rädsla för "missbruk" är det ju bara att dela ut X antal enheter till resenärerna enligt någon fastställd gräns.

2. Tillämpa principen att hela Go-sortimentet är tillgängligt i Plus och plocka bort skumma regler om att pizzor eller annat huvudsakligen är avsett för minuskabinen. Det logiska är att ha exakt samma sortiment (alltså inga särskilda Pluslådor) och sedan får dessa resenärer välja fritt på menyn utan begränsning (alltså ingen uppdelning mellan mat till försäljning respektive Plusdito). Vill någon ha en polarrulle levereras det direkt.

3. Erbjud förbeställning av måltider, antingen genom att köra upsell (d.v.s betala extra för bättre mat från en fast meny) eller genom att resenären kan välja "garanterad måltid" från det ordinarie sortimentet vilket även underlättar cateringen då man vet mer exakt vad som behövs. Således:

I. Förstärkt måltid (150 kronor i Go, 75 kronor i Plus - lösa exempel men andemeningen är att priset är lägre i Plus) som består av förrätt, varmrätt och dessert - kan köpas till vid bokningen.

II. Förbeställd måltid från ordinarie sortiment - 0 kronor i Plus, kostar i Go, dock förbeställningsrabatt. Man väljer från ombordsortimentet redan vid bokning.

Detta gör dels att vagnarna kan lastas "rätt" - man vet ju vem som beställt vad och kan således dimensionera därefter men också att den extremt långsamma BYOB-servicen trimmas eftersom CC kan servera Plus först (förbeställt först, därefter resten) och fortsätta till Go (förbeställt först, därefter startar försäljningen).

Jag vågar också påstå att kundupplevelsen skulle förbättras avsevärt och SAS framstå som ett servicevänligt bolag snarare än ett som ärvt den gamla (korrupta) kulturen om att service är "olönsamt" och att gästerna utgör irritationsmoment.

Inom Europa borde Plus snarast döpas om till EuroClass (vilket jag tycker är ett briljant produktnamn) och på långdistans behålls namnet och avser då Premium Economy.

Just förbeställning tycker jag SAS bör satsa på i hög grad just eftersom det ger en förutsägbarhet i hanteringen av ombordprodukten. Det skulle också ge snabbare service och skapa en vettig mix mellan BYOB i Go och upplevelsen av ett "fullservicebolag" även om man sitter på rad 25 samtidigt som Plus kopplas bort från "SJ-vibrationerna". Just sådana förklaringar om att X på menyn främst är till för Go-försäljning ger väldigt dåligt intryck...

Edit: Om SAS ständiga argument är att de skall "spara pengar" och att det är därför detaljerna i ombordservicen försämras kanske det är dags att på allvar "spara pengar" åt bolaget: Välj annat bolag. Då hjälper man SAS på allvar eftersom de skulle kunna byta ut en massa kärror mot väldigt ekonomiska ATR... Tänk vad mycket pengar man skulle spara då....

Kanske det vore nya SAS-flottan: ATR42/72 intra-Europa och IC blir antingen SuperJet 100 (ersätter A320 och B737) eller A319neo och A320neo (dessa ersätter A330/340/350). Tänk vad ekonomiskt det skulle vara... Inte minst bränslemässigt vore det en oerhörd vinst jämfört dagens flotta. Naturligtvis endast en ombordklass i form av SAS Go och så får man betala extra för lounge och FastTrack i form av "SAS Go Plus".

Skulle det vara så nesligt att inte ens 180 säten i en A320neo SpaceFlex räcker finns nya A321neo eller så kan man beställa MC-21-400 och ta in 250 Go-passagerare utan minsta problem.;)

Så om SAS skall spara pengar kan man hjälpa bolaget ännu mer genom att välja konkurrenterna så de kan minska storleken på sina maskiner. Idag har narrowbodies blivit riktigt kapabla maskiner så det finns ju egentligen ingen destination man inte kan nå med slik utrustning (om än med mellanlandningar ibland).

Alternativet är att bolaget tänker om men då får man även dumpa den smått klassiska anti-servicekulturen på soptippen och istället satsa på god service och inse att resenärerna trots allt är en tillgång och inte en ständig belastning.
 
Last edited:
Kan väl tillägga att jag lite senare fick en påse chips. Fick då också en halv ursäkt, med förklaring att de inte hade fått påfyllning av cafévagnen, och hade väldigt lite av det mesta.
 
Jag måste säga att SAS servicekoncept känns som en kombination av Svenska Spel och SJ A.D. 2004 när "avreglerandet" härjade som värst. Det luktar servicekulturellt problem här då en tråd som denna mest blir förvirrande då det verkar finnas lika många koncept som det finns interaktioner mellan resenärer och CC.;)

För egen del kan jag se några förbättringar som SAS kunde utföra och som även skulle underlätta i Go (min senaste upplevelse där på en flight från LHR till CPH är att det är svårt att hinna servera alla i en A321 innan kaptenen tänder seatbeltsskylten då man börjar descenden):

1. Raka och tydliga direktiv kring vad som gäller i Plus och då logiska sådana, d.v.s "godis och snacks" inklusive chips och choklad. Min skalle kan inte processa att Gott & Blandat är tillåtet men inte Marabou. Finns rädsla för "missbruk" är det ju bara att dela ut X antal enheter till resenärerna enligt någon fastställd gräns.

2. Tillämpa principen att hela Go-sortimentet är tillgängligt i Plus och plocka bort skumma regler om att pizzor eller annat huvudsakligen är avsett för minuskabinen. Det logiska är att ha exakt samma sortiment (alltså inga särskilda Pluslådor) och sedan får dessa resenärer välja fritt på menyn utan begränsning (alltså ingen uppdelning mellan mat till försäljning respektive Plusdito). Vill någon ha en polarrulle levereras det direkt.

3. Erbjud förbeställning av måltider, antingen genom att köra upsell (d.v.s betala extra för bättre mat från en fast meny) eller genom att resenären kan välja "garanterad måltid" från det ordinarie sortimentet vilket även underlättar cateringen då man vet mer exakt vad som behövs. Således:

I. Förstärkt måltid (150 kronor i Go, 75 kronor i Plus - lösa exempel men andemeningen är att priset är lägre i Plus) som består av förrätt, varmrätt och dessert - kan köpas till vid bokningen.

II. Förbeställd måltid från ordinarie sortiment - 0 kronor i Plus, kostar i Go, dock förbeställningsrabatt. Man väljer från ombordsortimentet redan vid bokning.

Detta gör dels att vagnarna kan lastas "rätt" - man vet ju vem som beställt vad och kan således dimensionera därefter men också att den extremt långsamma BYOB-servicen trimmas eftersom CC kan servera Plus först (förbeställt först, därefter resten) och fortsätta till Go (förbeställt först, därefter startar försäljningen).

Jag vågar också påstå att kundupplevelsen skulle förbättras avsevärt och SAS framstå som ett servicevänligt bolag snarare än ett som ärvt den gamla (korrupta) kulturen om att service är "olönsamt" och att gästerna utgör irritationsmoment.

Inom Europa borde Plus snarast döpas om till EuroClass (vilket jag tycker är ett briljant produktnamn) och på långdistans behålls namnet och avser då Premium Economy.

Just förbeställning tycker jag SAS bör satsa på i hög grad just eftersom det ger en förutsägbarhet i hanteringen av ombordprodukten. Det skulle också ge snabbare service och skapa en vettig mix mellan BYOB i Go och upplevelsen av ett "fullservicebolag" även om man sitter på rad 25 samtidigt som Plus kopplas bort från "SJ-vibrationerna". Just sådana förklaringar om att X på menyn främst är till för Go-försäljning ger väldigt dåligt intryck...

Edit: Om SAS ständiga argument är att de skall "spara pengar" och att det är därför detaljerna i ombordservicen försämras kanske det är dags att på allvar "spara pengar" åt bolaget: Välj annat bolag. Då hjälper man SAS på allvar eftersom de skulle kunna byta ut en massa kärror mot väldigt ekonomiska ATR... Tänk vad mycket pengar man skulle spara då....

Kanske det vore nya SAS-flottan: ATR42/72 intra-Europa och IC blir antingen SuperJet 100 (ersätter A320 och B737) eller A319neo och A320neo (dessa ersätter A330/340/350). Tänk vad ekonomiskt det skulle vara... Inte minst bränslemässigt vore det en oerhörd vinst jämfört dagens flotta. Naturligtvis endast en ombordklass i form av SAS Go och så får man betala extra för lounge och FastTrack i form av "SAS Go Plus".

Skulle det vara så nesligt att inte ens 180 säten i en A320neo SpaceFlex räcker finns nya A321neo eller så kan man beställa MC-21-400 och ta in 250 Go-passagerare utan minsta problem.;)

Så om SAS skall spara pengar kan man hjälpa bolaget ännu mer genom att välja konkurrenterna så de kan minska storleken på sina maskiner. Idag har narrowbodies blivit riktigt kapabla maskiner så det finns ju egentligen ingen destination man inte kan nå med slik utrustning (om än med mellanlandningar ibland).

Alternativet är att bolaget tänker om men då får man även dumpa den smått klassiska anti-servicekulturen på soptippen och istället satsa på god service och inse att resenärerna trots allt är en tillgång och inte en ständig belastning.

Många intressanta och bra förslag. Maila det till avdelningen service/utveckling på SAS.
 
Slutsatsen är i alla fall för mig att om man inte älskar mandlar och gott och blandat, men vill ha något gott att äta på resan. Så får man köpa med en chokladbit eller chipspåse själv och stoppa ner i ryggsäcken innan man kliver på. Trevligt när man betalat 10 000 SEK för SAS Plus HKG - ARN, det är också i princip lägsta pris när man inte bokar under kampanjer, så ibland kostar biljetterna mer än så.

Men jag tycker fortfarande för mig att Sas Plus är en fantastisk hård produkt. Älskar stolen till det priset. Helt överlägset då många andra flygbolag inte ens har ett sådant alternativ, typ Finnair.
 
Last edited:
Chokladbollarna har ju gjort entré i SAS sommarsortiment. Hittade denna bild på en resenär som tagit "all inclusive" på allvar.

822fc79b4add671f50ea7a237e995f4f.jpg
Eftersom de blivit en sådan hatstorm kring denna bild kan jag gå in och säga att jag är personen bakom bilden. Det jag kan säga är att bilden är ett skämt som uppkom vid en turn around mellan mig och en vän som är Crew på sas. Alltså är bilden en ren "stage" där allt bara lagts fram för bilden skull när planet var helt tom och en ramlösa öppnad för att bilden ska verka verklighetstrogen.

Jag var inte ens med på flighten utan fick bilden på request av min vän som är Crew.

Sen har jag inte bett @Agö att posts den utan de får han stå för. Han har "snott" bilden ur ett kommentarsfält på Facebook.
 
Slutsatsen är i alla fall för mig att om man inte älskar mandlar och gott och blandat, men vill ha något gott att äta på resan. Så får man köpa med en chokladbit eller chipspåse själv och stoppa ner i ryggsäcken innan man kliver på. Trevligt när man betalat 10 000 SEK för SAS Plus HKG - ARN, det är också i princip lägsta pris när man inte bokar under kampanjer, så ibland kostar biljetterna mer än så.

Men jag tycker fortfarande för mig att Sas Plus är en fantastisk hård produkt. Älskar stolen till det priset. Helt överlägset då många andra flygbolag inte ens har ett sådant alternativ, typ Finnair.

Nu måste jag reservera mig för att jag inte testat SAS Plus på långdistans men Premium Economy tycker jag mig se hos vart och vartannat bolag numera. Så det blir ju lite så att detaljerna styr och där får jag nog säga att jag blir lite "gnällig" om jag betalar för att denna uppgradering och sedan får reda på att den där Maraboun inte är OK, eller en påse chips men att Malaco och Gott & Blandat går bra.;)

Ett bolag som har en vettig PE-produkt i såväl hård- som mjukvara är Icelandair med sin Economy Comfort eftersom de har en 2 plus 2-layout med bord i mitten (ungefär som exempelvis BA kör med i sin intra-Europa-C/Club Europe) och ytterst generöst benutrymme. Enligt min uppfattning något av det bästa man kan få i PE-väg ut från CPH, dessutom är loungen i Keflavik riktigt trevlig.

SAS får helt klart se till att mjukvaran är lika bra som hårdvaran då deras uppgraderade dito i sig är klart vettig men personligen tycker jag även att det mjuka konceptet måste vara vasst när man kliver upp. Småsnålt "SJ-avregleringsagerande" där man minskar kvaliteten på den mjuka produkten och förklarar att detta beror på att man måste "spara" ger inte ett bra intryck. En liten Maraboukaka eller påse chips är billiga detaljer men gör en stor skillnad i bemötandet.

Då är det bättre att plocka ihop en "snackbag" med choklad och chips som CC delar ut till Pluspaxen. Gott & Blandat följer naturligtvis med. Det skulle ju även gå att plocka ihop något i stil med Marabous gamla hederliga "Frakt" (namnet som användes för tax-freevarianten) och "Godisvagn" (för järnvägen) och dela ut (jag syftar på deras lilla box med några bitar styckchoklad etc som var perfekt för resor). Enkelt att hantera för SAS (kompakta boxar) och resenärerna blir nöjda. Jag gillade dessa boxar och brukade köpa dem på den tiden det begav sig (båda varianterna, dessutom lite småtrevlig design liknande en träbox eller godsvagn).
 
Toppen