Senaste nytt

Hur mycket är - "Oj! Vad du reser mycket"

Intressant att höra hur ditt avtal är uppbyggt, får du inget för din restid? Inte komptimmar, ingenting? Det låter ju helt orimligt. Enligt AD är restid i tjänsten att betrakta som vanlig arbetstid om ingen annan ersättning avtalats.

Ursäkta om detta är OT, kanske förtjänar en separat tråd om restidsersättning.

I vissa branscher är det kutym att övertid och restid försvinner när man har vissa roller, kompensationen brukar bestå av en extra semestervecka och någon form av bonuslösning vilken i många fall är betydligt sämre än vad ÖT och restid hade varit.. kostade mig många hundra tusen under de år jag jobbade i vad som en gång var Nordens största IT-leverantör.

@Unicornone Tyvärr är vi nog flera här på forumet som reser utan ersättning..!
Mina kollegor har därför (inofficiellt) sagt att de endast reser under tjänstetid, vilket
inte alltid är så lätt på långresor. Ska de t.ex. till Asien för att börja jobba en måndag
så reser de torsdag så att de är på plats fredag och tillbringar helgen på plats.
Kan säga att våra reseregler säger Economy, vilket ibland kan utsträckas till
Premium Economy. Jag tillbringar hellre tid med familjen men prioriteringarna är
ju olika !

Jag reser nog ganska sällan i jämförelse med de flesta här på forumet, men snitt siktar jag på att göra minst en Europaresa i månaden och en långresa varje halvår. De flesta i min bekantskapskrets (BC och flygnördar exkluderat) tappar givetvis hakan, och intrycket jag har fått är att de flesta normala människor anser 3-4 resor per år att vara "ofta". Under 2014 blev det ungefär 80 resdagar, och avstår helt och hållet från mileage runs då jag personligen ser det som ett slöseri på pengar.

En bekant till mig fick höra något i stil med "Vad snyggt du har klippt dig" av flygvärdinnorna när vederbörande dagspendlade 3-4 gånger per vecka GOT-ARN under ganska många månader. Då sa till och med jag "Oj! Vad du flyger mycket" :)
OT; men inte heller jag har något särskild restidsersättning. Jag antar att många som har det så (liksom jag) har oreglerad arbetstid och helt enkelt arbetar så mycket man vill och orkar efter eget huvud?

• Gilla
Reactions: Gus
Först lite OT: Usch jag lider verkligen med er som måste flyga inrikes samma sträcka med samma bolag ibland flera dagar osv.

Sen lite OT: Folk tycker såklart att man reser mycket när man alltid är borta när dom råkar ringa. Exempelvis hade jag en polare som lyckades ringa mig för att snacka strunt först när jag var i Kina, sedan i USA därefter Tyskland. Han började ju undra liksom....

Jag reser normalt varje vecka, men jag har heller inte betalt för restid.
Det är en vecka extra semester per år och inget snack om saken.....
Förlorar naturligtvis både tid och pengar varje vecka på det, men försöker utnyttja resmålen ibland för lite extra tid.

Toppen