Senaste nytt

Hur mycket är - "Oj! Vad du reser mycket"

Jag tycker själva flygresan är nästan större än själva resmålet, inte för att jag är en normal tonåring (men vem är det här ;)) För mig är detta mitt mest resta år med än så länge 3 long haul och 5 short haul
Så kan det absolut vara, men igen är det frågan om man har tid att njuta av den och uppskatta den. Är det resa eller transport?

Jag tycker nog att jag reser mycket med tanke på att jag aldrig gör några resor i jobbet. Min fru och jag åker på semester var fjärde vecka (varannan gång inom Europa, varannan gång utanför Europa), nästan alltid till nya länder. Vi har ca 50 hotellnätter per år.

Jag är visserligen väldigt ung fortfarande men när jag gick sista halvåret på gymnasiet bestämde jag mig för att bli SAS EuroBonus Guld vilket resulterade i 40 flygningar på tre månader. Jag gick halvdagar i skolan och det blev många frågetecken från mina klasskompisar och lärare när jag berättade på lektionerna på eftermiddagarna att jag varit en sväng i t.ex Malmö på morgonen. När jag skolkade hann jag med Stockholm-Kiruna-Stockholm-Ronneby-Stockholm-Skellefteå-Stockholm på en dag men det är inget jag uppmuntrar någon studerande att göra! :)

Min statistik varierar väldigt mycket när det gäller antalet hotellövernattningar och flygningar per år men får ofta höra av mina vänner "Var har du varit?, Du är galen!, Kollar du efter flygbiljetter?, Varför åker du till Barcelona över dagen?" Jag tolkar det som något positivt! :)

Låter ju helt sjukt? Du är inte direkt miljövänlig heller.. ..men det är du väl inte direkt ensam om här på forumet.

Jag jobbar natt vilket ger mig en hel del frihet, jag försöker att ta en vecka i Tokyo, sen jobba en vecka och sedan en vecka Tokyo. När man kommer
så mår man lite så där eftersom att man knappt kan sova på flyg.

Min familj samt mina kollegor tycker att jag är dum i huvudet som spenderar så mycket tid på att resa fram och tillbaka. Tullen i Japan verkar heller inte gilla att man kommer in varannan vecka.

Själv tycker jag att det är normalt, och om jag kunde så skulle jag gärna resa mer.

Jag hade tänkt att göra som SAS404 och köpa ett TP fast jag tror nog inte att jag hade haft min flickvän kvar om jag hade börjat flyga mellan olika städer i Sverige utan något som helst syfte..

Jag kan se skillnaden som vissa referar till mellan resa och resa. Under de 2 forsta manaderna av detta aret har jag gjort (min retur hem pa fredag inraknad) 5 t/r MAN - JOE vilket inkluderat 28 legs och 19 hotellnatter. Om jag bara skulle transportera mig sa skulle det bli farre legs da jag skulle anvanda direktflyg mellan MAN och HEL.

Dock sa anser jag att jag reser da jag forsoker fa ut max av just resandet, jag tar en detour via LHR eller ARN for att dels fa en trevligare flygtur och fler poang. Jag tycker det ar trevligt att spendera 3-4-5 timmar i forsta klass loungerna pa LHR T3, det ar resande och inte transporterande. I samma veva sa ar det ju ocksa transport som ar ren och skar pain da mitt standardflyg landar vid midnatt i HEL och jag oftast inte ar i sang pa hotellet forrens kl 1AM for att sedan ga upp kl 5.30AM for att hinna med morgonflyget. Sedan blir det flyg ner till HEL pa torsdagkvallen for att spendera en kvall pa Hilton (ofta i loungen) som jag ocksa ser som resande och valdigt trevligt. Dock igen upp kl 5.30AM for att hinna med morgonflyget till LHR eller MAN.

Har nu gjort detta sedan Maj och borjar faktist bli ganska sliten, problemet ar som sagt den minimala somntiden 2 natter per vecka. NU borjar jag dock kunna denna resan alldeles for bra och det ar dags for nagot nytt. Skulle vara riktigt skont att resa noll ett tag sa det kunde bli mycket mer privatresande, det ar svart att komma hem fredag lunch tid och aka igen pa mandagen och klamma in en resa under helgen.

För mig är det jetlag som avgör om jag flyger för mycket eller ej. Gör en 6-7 longhaul från Australien varje år. Har inga problem med själva flygresan. Jag upplever den stora tidsskillnaden mellan Australien och Europa eller Amerika som det som sliter mest. Ur led tidsmässigt på destinationen i 5-7 dagar, men sedan ur led i Australien ytterligare en vecka efter hemkomst. Därför börjar det som jag förr tyckte verkade vansinnigt, en snabbis till London på 2 dagar och sedan tillbaks, framstå som allt vettigare, Möjligheten att ligga kvar i sin invanda tidszon minskar slitaget. Fast, jag har inte flugit någonstans på 4 veckor nu, börjar bli lite sugen........

Det är 6 siffrigt (om du menar restidsersättningen i kr du menar ) :)

Intressant att höra hur ditt avtal är uppbyggt, får du inget för din restid? Inte komptimmar, ingenting? Det låter ju helt orimligt. Enligt AD är restid i tjänsten att betrakta som vanlig arbetstid om ingen annan ersättning avtalats.

Ursäkta om detta är OT, kanske förtjänar en separat tråd om restidsersättning.

Låter ju helt sjukt? Du är inte direkt miljövänlig heller.. ..men det är du väl inte direkt ensam om här på forumet.
Ärligt talat så är det nog en hel del som inte bryr sig särskilt mycket, hör absolut till den skaran.. Kan miljöministern måla båt med giftfärger o elda den med skitig olja med hänvisning till att hon inte har någon bil så kan jag flyga till röven värker med hänvisning till att jag inte har nån båt..
Sen vet jag inte om det är sjukare att flyga dagarna i ända än någon annan hobby/livsstil. Smaken är ju som bekant som baken.

Toppen