Senaste nytt

Hur man tar sig till Bali på 5 dagar i första klass

Glenn E

Medlem
Inspirerande tripp, du får gärna berätta om skicket på Bali Hyatt, förstod att du skulle natta där. Verkar vara sista tiden de har öppet då hotellet inte är bokningsbart i vinter. Troligen renoveringsdags, jag var där senast 2011 och då hade det slitit rejält på hotellet från mitt besök 2010. Kanske ska spara lite points o flyga anständigt någon gång framöver.... Som någon skrev tidigare i tråden: First Class Syndrome är lätt att få när man hänger på BC.se. Kanske läge för en vedertagen förkortning för åkomman:FCS??

Detta visste jag inte men det är som du säger.
Hotellet ska renoveras och vara stängt i 18 månader.
Det kommer att vara ett Hyatt efter renoveringen.
Kort från stranden. image.jpg
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Torsdag 1aug kl 18.55 till fredag 2aug kl 12.30 Singapore Changi flygplatsen

Efter embarkering gick jag genom immigrationen och hämtade upp min väska i terminal 2.
Detta för att lägga i Ron Zakapan jag köpt i Bangkok och för att jag ville prova Singapore Airlines first Class check in lounge i den nya terminal 3. Så efter jag hämtat väskan och gått genom tullen tåg jag automattåget till terminal 3.
image.jpg
Efter att jag letat upp första klass check in loungen gick jag in där och de sa att jag var på fel terminal för planet från Jakarta går från terminal 2.
De blev lättade när jag sa att mitt plan går imorgon för då fanns ingen att väskan inte kom med trots det.
De blev förvånade när de förstod att jag tänkte gå genom immigrationen med en gång men jag förklarade att jag redan hade bokat ett rum på transferhotellet i terminal 1 (det som har pool). Så 15 meter från check in området finns en särskild immigration och säkerhetskontroll för SQ första klass passagerare. Sedan är det bara att ta rulltrappan upp och man är vid Krisflyer loungen. Business till vänster och första klass till höger. Jag blev ledd genom loungen till the Private Room som ligger längst in.
Det är fint men inte alls så överväldigande till FCT var i Frankfurt.
Väldigt tyst var det också.
Duscharna hade ingen toalett i samma rum.

Jag provade hamburgaren med foie Grass och capellinin och hummer.
Mycket gott.
Mycket goda viner fast man kan ju söka upp dem på internet.
Jag kan nog säga att de är väldigt bra men inte så väldigt dyra.
Cirka 200 till 300 kronor flaskan.
2009 etude carneros chardonnay.
2004 chateau cos d'estournel.:)
Vinkällaren nästa!

Vid 23 hade jag bokat ett budgetrum i terminal 1 i 8 timmar och jag kom dit kl 23.15 och sa att jag ville ha 2 6 timmarsperioder istället för 91 Singapore dollar. Då kunde jag ha rummet till kl 11.30 nästa dag.
På morgonen tog jag mig ett dopp kl 7 när poolen öppnade och sedan blev det dim sum och roti till frukost i the private Room.
Sedan blev det ett dopp till och så lämnade jag rummet kl 11 för att prova första klass loungen i terminal 2.
Den var också bra.:)
Klockan 11.50 gick jag mot gaten och kom fram lagom till ombordstigningen.
image.jpg image.jpg image.jpg
 
Last edited:
Torsdag 1aug kl 18.55 till fredag 2aug kl 12.30 Singapore Changi flygplatsen

Efter embarkering gick jag genom immigrationen och hämtade upp min väska i terminal 2.
Detta för att lägga i Ron Zakapan jag köpt i Bangkok och för att jag ville prova Singapore Airlines first Class check in lounge i den nya terminal 3. Så efter jag hämtat väskan och gått genom tullen tåg jag automattåget till terminal 3.
Efter att jag letat upp första klass check in loungen gick jag in där och de sa att jag var på fel terminal för planet från Jakarta går från terminal 2.
De blev lättade när jag sa att mitt plan går imorgon för då fanns ingen att väskan inte kom med trots det.
De blev förvånade när de förstod att jag tänkte gå genom immigrationen med en gång men jag förklarade att jag redan hade bokat ett rum på transferhotellet i terminal 1 (det som har pool). Så 15 meter från check in området finns en särskild immigration och säkerhetskontroll för SQ första klass passagerare. Sedan är det bara att ta rulltrappan upp och man är vid Krisflyer loungen. Business till vänster och första klass till höger. Jag blev ledd genom loungen till the Private Room som ligger längst in.
Det är fint men inte alls så överväldigande till FCT var i Frankfurt.
Väldigt tyst var det också.
Duscharna hade ingen toalett i samma rum.

Jag provade hamburgaren med foie Grass och capellinin och hummer.
Mycket gott.
Mycket goda viner fast man kan ju söka upp dem på internet.
Jag kan nog säga att de är väldigt bra men inte så väldigt dyra.
Cirka 200 till 300 kronor flaskan.
2009 etude carneros chardonnay.
2004 chateau cos d'estournel.:)
Vinkällaren nästa!

Vid 23 hade jag bokat ett budgetrum i terminal 1 i 8 timmar och jag kom dit kl 23.15 och sa att jag ville ha 2 6 timmarsperioder istället för 91 Singapore dollar. Då kunde jag ha rummet till kl 11.30 nästa dag.
På morgonen tog jag mig ett dopp kl 7 när poolen öppnade och sedan blev det dim sum och roti till frukost i the private Room.
Sedan blev det ett dopp till och så lämnade jag rummet kl 11 för att prova första klass loungen i terminal 2.
Den var också bra.:)
Klockan 11.50 gick jag mot gaten och kom fram lagom till ombordstigningen.
Visa bifogad bild 18120 Visa bifogad bild 18121 Visa bifogad bild 18122

Givet de suddiga bilderna gissar jag att vinerna konsumerades friskt :D
 

Glenn E

Medlem
Nja det med såklart!
vilket annat hotell för under 600 sek har det utbudet av fri mat och dryck dygnet runt?
Det hade varit roligt att läsa om någon som besöker Singapore men bor i transferhotellet och checkar in 48 timmar i förväg som man får göra.;)
fast det var nog min kamerakunskap som spelade mest in.
 

Glenn E

Medlem
Fredag 2 Augusti kl 12.30 till 13.15 SQ958 från Singapore till Jakarta i första klass

Denna flygning på 1 timme och 45 minuter var riktigt bra.
Tillbaka i första klass igen.:)
Planet var en B777-200 med 12 säten i första klass i 2 rader med 2-2-2 konfiguration.
Det var även lite längre mellan stolsraderna än på den tidigare flighten i C klass mellan Bangkok och Singapore.
6 av sätena var upptagna och jag hade 2 säten för mig själv.
Jag sätter mig och genast kommer ett glas med Dom Perignon 2003 som hälls upp vid sätet.
Det blir påfyllning också innan start.
Innan start frågas också vad som önskas efter start och det blir mer Dom Perignon.
Flygvärdinnor ursäktar sig också och säger att de tyvärr inte har med sig någon Krug.
Jag svarar att det är ok för det ska serveras på ett annat segment på min resa.
Jag har också föreställd mat som jag fixade genom att logga in på Singapore Airlines hemsida med min bokningsreferens från SAS och där välja Book the Cook för detta segment.
Man kan göra detta både för Business och första klass flygningar med lite bättre urval i första klass.
Jag hade valt Wagyu Sirloin.
Innan start frågas jag om det är det jag vill ha och vad jag vill dricka till den och jag svarar att någon Bordeaux skulle vara bra.
Efter start kommer först Champagnen sedan strax Wagyu biffen och till den får jag en Pauillac.
Wagyu Sirloin smakar väldigt speciellt och är väldigt mört.
Vinet smakar utmärkt till detta.
Till efterrätt blev det någon chokladmousse och kaffe.
Sedan är det dags att landa i Jakarta och nu är jag söder om ekvatorn.:)
Jag inte inte låta bli att se ett kinesiskt par i 70 årsåldern som satt på plats 1G och 1I.
Under hela resan tog han bara en kopp kaffe och hon tog bara lite vatten.:cool:
Lite coolt tycker jag.
Det var säkert varken första eller sista gången de gjorde denna flygning.
Jag kom snabbt av efter landning och tag med till Visa on arrival disken och betalade de 25 usd jag redan köpt enkom för detta.
Sedan har de gjort om immigrationen i Jakarta så jag gick fel först men det gick fort ändå.
Väskan kom också ut snabbt.
Inga bilder tyvärr.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Fredag 2 Augusti kl 15.50 till 18.55 GA412 från Jakarta till Denpasar i ekonomi klass.
Ekonomi klass:confused: eller också kallat chockterapi till den nymyntade FCS.:)
Så efter att jag gått genom tullen med mina väskor och tagit hissen upp till Departures går jag till Garudas försäljningsdisk.
Det går ett plan klockan 14.05 jag vill hinna med och min biljett är ju ändringsbar men det är kö.
Efter 5 minuters köande kommer jag fram till disken och ställer frågan men tyvärr är den flighten full.
Så då går jag och checkar in igen och har över 2 timmar till nästa flight så jag går och letar efter en lounge men det finns ingen som accepterar diners club på inrikes så. Jag struntar i det.
Ekonomi är inte så roligt men det får gå.
Det blir ombordstigning och jag har visst bokat gångsäte vid nödutgången på denna B737-800 utan att veta om det.:)
Ibland har man tur.
Flighten är full pga att hela Öland vecka är helgdagar pga slutet av Ramadan och då vill många ii Jakarta åka till Bali som är Hindu.
Det blir varm mat och Coca-Cola på denna flygning och efter 2 timmar landar vi på Bali.:)
Äntligen framme.
Det är verkligen kaos när jag ska hämta min väska på bandet och jag får väl vänta 30 minuter på den.
Sedan går jag ut det är kaos och trots att jag vet att man ska köpa taxikupong från en disk till höger direkt när man kommer ut är det knappt jag ser den för alla människor som är i vägen.
Jag hittar en väg mellan alla människor och trots att det bara är 15 meter till disken blir jag tillfrågad 5 gånger om jag vill ha taxi.
Jag köper min kupong och kommer äntligen iväg.
Tack nu till alla ni som läst min lilla historia.:)
En lång resa är nu äntligen över men bra var det!
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Den 15e eller 16 augusti åker jag till Jakarta med min retur i ekonomi som jag köpte separat.
Sedan blir det en lika lång och "jobbig" hemresa som börjar 20 aug och går CGK GA Y ,- SIN SQ C - MNL TG C -BKK TG F - HND, NRT NH F - FRA Y - GOT.

Tycker jag har fått en bra balans mellan resa och destination.:)
 

Glenn E

Medlem
TILLBAKARESA
Torsdag 15 Augusti Denpasar till Jakarta kl 13.55 - 14.55 med Garuda Indonesia GA411 i Ekonomi klass
Så efter 13 dagar på olika delar av Bali var det dags att påbörja hemresan genom att åka till Jakarta för ett stopp på ytterligare 5 dagar.
Incheckningen som skedde i en tillfällig position i den ännu icke färdiga nya terminalens ankomsthall.
Detta var ju en inrikesflygning..
Incheckningen blev kaotisk då en kvinna smög förbi mig strax efter att jag ställt mig i den högra kön av 2 för ekonomi till detta flyg.
Efter att 2 personer med 5 väskor var checkat in var det denna kvinnas tur.
Då leder hon över sina kompisar med ytterligare 2 vagnar och 10 väskor från kön bredvid rakt framför näsan på mig:(.
Jag och andra bakom mig i kön som just fått en 20 minuters försening börjar protestera men de får stå kvar fast efter någon minut öppnas en tredje kö för oss.
Ibland prövas ens tålamod.
Det var ju slutet på ett 2 veckors skollov pga slutet av Ramadan som många Jakarta bor tagit sin tillflykt till Bali som är Hindu och man slipper då allt nonsens som bara muslimer är intresserade av men som vid denna tid på året påtvingas resten av befolkningen.
Med andra ord var flyget fullt.
Dessutom ordentligt försenat cirka 90 minuter men det var iallafall mindre än GA409 som skulle avgått 13.35 men var beräknad till 20.15.
Hade man priority pass kunde man komma in gratis på en enklare lounge och därmed spara 50 kronor.
Sent om sider blev det ombordstigning och jag blev imponerad av hur proffsigt besättningen uppträdde på denna B737-800 som såg väldigt fräsch ut och hade skärmar med bra IES Movie On demand framför varje säte.
Det blev en behaglig flygning i mitt gångsäte vid nödutgången där jag kunde se en film och få god varm mat, beef Rendang och Guava Juice. Ädlare drycker fanns inte på denna inrikesflygning.
Det är lite svårt för mig att se vilka bilder som är vilka på min iPad ifall någon bild verkar konstig.:)
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
 
Toppen