Senaste nytt

Hur man lägger till bilder i en reserapport

hisingen

Medlem
Vad är att föredra på antal bilder/inlägg? säg att ca 50 bilder skall upp i en reserapport så blir det ju ett rackarns långt inlägg med alla bilder.
 

Jacob

Medlem
Vad är att föredra på antal bilder/inlägg? säg att ca 50 bilder skall upp i en reserapport så blir det ju ett rackarns långt inlägg med alla bilder.
Det är ju individuellt, men en bra blandning mellan text och bilder brukar vara det som blir bäst. För de resereportage jag skriver håller jag en maxgräns på 30 bilder/artikel med kravet att det ska finnas minst ett ordentligt stycke text mellan varje bild. Det är en tumregel som jag tycker fungerar ganska bra.

Nu vet jag inte vad det är du tänker skriva, men 50 bilder låter ganska mycket i en reserapport.
 

hisingen

Medlem
Det är ju individuellt, men en bra blandning mellan text och bilder brukar vara det som blir bäst. För de resereportage jag skriver håller jag en maxgräns på 30 bilder/artikel med kravet att det ska finnas minst ett ordentligt stycke text mellan varje bild. Det är en tumregel som jag tycker fungerar ganska bra.

Nu vet jag inte vad det är du tänker skriva, men 50 bilder låter ganska mycket i en reserapport.

50 bilder hade varit mycket på en reserapport mellan GOT-ARN men för lite mer spännande så är ju 50 bilder ingenting... och än mindre om man även skulle lägga in bilder från div resmål på vägen.
 

henrik l

Medlem
Skulle lägga in en rapport, men fick ett meddelande att bildfilen var för stor när jag skulle börja bifoga bilder. Filen var ca 2,5 Mb, har inte hänt förut. Har det hänt något efter servermodifieringen häromdagen?
 

karho

Medlem
Hej, finns möjlighet att öka tiden för autoraderingen av bifogade bilder som inte används? Händer ibland att man sitter längre än en timme och knåpar på en rapport (hände mig precis) varpå bilderna då "försvinner" i början av inlägget (de man la till för mer än en timme sen), och man får börja om igen. Kan tyckas att en timme är en evighet, men har man många bilder med bildtexter, formatering osv att få till snyggt tar det en bra stund.

Förstår samtidigt behovet, man ska inte fylla servern med massa skräp som inte används. Men kanske går att öka till två timmar?
 

Stefan62

Medlem
Hej, finns möjlighet att öka tiden för autoraderingen av bifogade bilder som inte används? Händer ibland att man sitter längre än en timme och knåpar på en rapport (hände mig precis) varpå bilderna då "försvinner" i början av inlägget (de man la till för mer än en timme sen), och man får börja om igen. Kan tyckas att en timme är en evighet, men har man många bilder med bildtexter, formatering osv att få till snyggt tar det en bra stund.

Förstår samtidigt behovet, man ska inte fylla servern med massa skräp som inte används. Men kanske går att öka till två timmar?

Jag laddar aldrig upp bilder på det sättet...jag tar dem direkt från datorn via "Lägg till bild". Gör jag fel?
 

karho

Medlem
Det funkar lika bra om jag förstått rätt, två olika sätt att göra det bara. Tycker metoden Jacob beskriver ovan är bäst om man har många bilder, "Lägg till bild"-metoden bättre för någon enstaka bild.

Oavsett metod samma problem dock om jag inte missförstått; om du tar mer än en timme på dig från första tillagda bild innan du är klar (publicerar) blir det trubbel.
 

karho

Medlem
Jag är inte säker, men det är möjligt att du får mer tid om du förhandsgranskar inlägget då och då.

Förhandgranskade säkert 30 gånger under den dryga timmen jag knåpade innan lunch, så den teorin spricker nog tyvärr. Men nu jäklar, nu har jag döpt om alla bilder till det nummer de ska ha i rapporten, bild 1.jpg först, sen 2.jpg osv. Borde spara lite tid. Startar klockan NU!

EDIT: 45 miuter senare, YES! Jag hann!
 
Last edited:
Toppen