Senaste nytt

Hur man lägger till bilder i en reserapport

Har en feedback kring bilderna i ett inlägg. Eftersom man loggas ut efter någon stunds s.k. inaktivitet så hamnar bliderna i texten som bifogade filer. Inget roligt. De tar ett helsikes tid att ladda upp på nytt allt. Några tips?
 

Gnopps

Medlem
Har en feedback kring bilderna i ett inlägg. Eftersom man loggas ut efter någon stunds s.k. inaktivitet så hamnar bliderna i texten som bifogade filer. Inget roligt. De tar ett helsikes tid att ladda upp på nytt allt. Några tips?
Jag har inte varit med om just det här problemet men du vet väl om att du kan markera en kryssruta så att du aldrig loggas ut? Du ser den där du skriver in användarnamn och lösenord.
 
Tack. Provar nu men jag tror jag hade det ikryssat. Kan vara min browser som är boven i dramat. Jag hoppas att höra om det går att länka om bilderna på exakt samma sätt som förut då filern aär uppladdade och har rätt nummer på sig men dyker upp i texten som länk och inte som en bild.

Update: uppdaterade min browser till nyare version och nu verkar allt fungera. Tack.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Har en feedback kring bilderna i ett inlägg. Eftersom man loggas ut efter någon stunds s.k. inaktivitet så hamnar bliderna i texten som bifogade filer. Inget roligt. De tar ett helsikes tid att ladda upp på nytt allt. Några tips?
Har du laddat upp bilderna, dvs de har hamnat som bifogade filer men ej klistrats in i texten, ska du inte behöva ladda upp bilderna på nytt om du skulle råka bli utloggad. Öppnar du bildrutan till inlägget ser du de uppladdade bilderna kopplade till inlägget i rutan längst ner och sedan är det bara att klistra in dom i texten (steg 4-5).

Jag vill minnas att uppladdade bilder ligger kvar i 24 timmar innan de raderas automatiskt om de inte har hunnit kopplas till någon artikel eller något inlägg.
 

Jacob

Medlem
Kan också nämna att sedan sidan uppgraderats till en nyare version verkar även bildrestriktionen har försvunnit.

Tidigare gick det bara att ladda upp bilder som var max 2 MB stora, hade man bilder över 2 MB fick man först gå in i ett bildredigeringsprogram för att förminska bildstorleken.

Detta verkar inte vara ett problem längre, jag har laddat upp bilder på 3-4 MB utan problem. Det tar en liten stund då sidan först ska konvertera och förminska bilden till ett format som passar, och det behövs förstås längre tid desto större bilden är, men det är i alla fall praktiskt möjligt.
 

Stefan62

Medlem
Ska man tolka beskrivningen som att det inte går att göra en reserapport helt färdig "offline" med text och bilder för att sedan bara "ladda upp" den?
 

henrik l

Medlem
Ska man tolka beskrivningen som att det inte går att göra en reserapport helt färdig "offline" med text och bilder för att sedan bara "ladda upp" den?

Jag har skrivit en rapport och har nog några kommande. Texten skriver du i ett vanligt word-dokument, sedan är bara att klippa och klistra in här och ev redigera fetstil eller kursivt. Bilderna laddar du sedan upp på lämpliga ställen. Det är hyfsat enkelt, det brukar ju vara skrivande av text som tar tid:p
 

segra

Medlem
image.jpg

Testade att lägga till från IPad.
 
Toppen