Senaste nytt

Hur många länder har du besökt?

Ca 85, har räknat Jugoslavien som ett land trots att jag varit i alla dom delar som idag är egna länder. Har ca 10 länder på "todo-listan" men det skulle förvåna mig mycket om jag inte är uppe i hundra länder inom några år. Sedan finns det vissa länder som jag inte är så intresserad av att åka till av säkerhetsskäl.

Enligt TripAdvisors Cities I've visited har jag besökt 100 städer i 36 länder. Kriterierna jag använt är desamma som Gus definierat i tråden.

Har varit i 32 länder. Förutom många länder i Europa har det blivit Turkiet, Syrien, Kenya, Zimbabwe, Indien, Nepal och 11 ggr till USA (43 stater hittills).

Jag har varit i 30 länder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Storbrittanien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Frankrike, Monaco, Schweiz, Spanien, Portugal, Italien, Vatikanstaten, Grekland, Cypern, Ukraina, Tjeckien, Ungern, Estland, Israel, USA, Dominikanska republiken, Canada, Sydafrika, Thailand, Singapore, Sydkorea.

Samlar geografisk närvaro på sunt nördig nivå.

Antal nationer: 45 - USA, Kanada, Mexiko, Storbritannien, Albanien, Andorra, Österrike, Belgien, Bosnien och Herzegovina, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Liechtenstein, Luxembourg, Makedonien, Moldavien, Monaco, Montenegro, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz, Turkiet, Ukraina, Vatikanstaten. Saknar alltså 4 i Europa - Vitryssland, Island, Malta och Ryssland.

Antal delstater i USA: 39 - Alabama, Arizona, Arkansas, Kalifornien, Colorado, Connecticut, Delaware, Florida, Georgia, Idaho, Kansas, Kentucky, Maine, Maryland, Massachusetts, Mississippi, Missouri, Nebraska, Nevada, New Hampshire, New Jersey, New Mexico, New York, North Carolina, Ohio, Oklahoma, Oregon, Pennsylvania, Rhode Island, South Carolina, South Dakota, Tennessee, Texas, Utah, Vermont, Virginia, Washington, West Virginia, Wyoming. Saknar alltså 11 - Alaska, Hawaii, Illinois, Indiana, Iowa, Louisiana, Michigan, Minnesota, Montana, North Dakota, Wisconsin.

Antal territorier i Kanada: 2 - Ontario, Quebeq. Saknar alltså massor!

Antal länder i UK: 4 - England, Wales, Skottland och Nordirland. Saknar alltså egentligen inget land, bara en vettig definition på hur UK egentligen fungerar. Inte besökt vare sig Falklandsöarna, Isle of Man, Gibraltar, Jersey eller Guernsey.

Antal icke erkända nationer: 1 - Transnistrien

Antal län i Sverige: 20 (inklusive residensstäder). Saknar bara Gotland. Vilket ju lär vara värt ett besök.

Last edited:
Australien, Bahamas, Belgien, Danmark, Egypten, Estland, Fiji, Filippinerna, Finland, Frankrike, ,Grekland, Indien, Indonesien, Island, Italien, Jamaica, Kina, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malaysia, Malta, Marocko, Mexico, Monaco, Mongoliet, Nederländerna, Nepal, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Ryska Fed /USSR, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbrittannien, Sydafrika, Thailand, Tjeckien, Tunisien, Turkiet, Tyskland, USA, Vatikanstaten, Österrike

=47. Känns som man har missat för många. Time to get on the road - or in the air!

49 riktiga länder

60 länder och territorier enligt Travel Century Club. Har som "mål" att plocka alla länder i Europa (Vitryssland lär dröja) samt hundra st på TCC-listan.

Dags att summera året och uppdatera listan. Har varit i 73 länder. De nya för i år är markerade med fetstil.

Antigua och Barbuda, Australien, Bahamas, Barbados, Belgien, Bosnien och Hercegovina, Brasilien, Chile, Cypern, Danmark, Dominica, Dominikanska republiken, Egypten, Estland, Filippinerna, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Förenta staterna, Grekland, Grenada, Haiti, Indonesien, Irland, Island, Italien, Jamaica, Japan, Kanada, Kap Verde, Kina, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malaysia, Maldiverna, Malta, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Monaco, Montenegro, Namibia, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Oman, Panama, Polen, Portugal, Ryssland, Saint Kitts och Nevis, Saint Lucia, San Marino, Schweiz, Senegal, Seychellerna, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Sydkorea, Thailand, Tjeckien, Trinidad och Tobago, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten, Venezuela, Österrike.

Belgien
Burma
Danmark
Egypten
Finland
Frankrike
Grekland
Indien
Italien
Kina
Laos
Lettland
Liechtenstein
Luxemburg
Malaysia
Nederländerna
Norge
Portugal
San Marino
Schweiz
Singapore
Spanien
Sri Lanka
Storbritannien
Sydkorea
Thailand
Turkiet
Tyskland
Österrike
Hong Kong - Då de har egen valuta, inte kräver visum och har tull/säkerhetskontroll mot Kina anser jag att det är ett eget "land". ;-)
Så 30 länder för mig. ;-)

Nästa år kniper jag äntligen USA!

Toppen