Senaste nytt

Hur många Flying Blue Gold respektive Platinum finns det i Linköping?

Agö

Medlem
Något som intresserar mig är mikromarknader där ett bolag har vad som kan liknas vid ett monopol. En sådan flygplats är ju Linköping där KLM ju sedan SAS lämnade är ensamt.

Därifrån är det inte långt till den intressanta rubricerade frågeställningen, dvs. vilket genomslag KLMs "monopollinje" har fått i lojalitetssammanhang.

Så vad tror ni? Hur många Flying Blue Gold respektive Platinum finns det i Linköping i dagsläget? Kan det vara nord om 500?

@Agö Jag har aldrig flugit från Linköping men jag har flugit mycket AirFrance/KLM (AF/KLM) från Arlanda och det har tagit mig till Flying Blue Platinum (FBP). Tyvärr åker jag ofta på den kusliga morgonflighten, AF kl 06.10 eller KLM kl 06.30 med påföljande väldigt tidiga uppstigning. Jag kan tänka att dessa två flighter inte är jätteattraktiva om man har någon möjlighet att själv styra sina flygningar. Med tanke på den uppmärksamhet jag får ombord, med personlig hälsning och att man in handdatorn slagit upp hur många gånger jag flugit, att crew ombord hälsar att jag är välkommen fram och sitta i businessclass de gånger då jag åkt ekonomi, är min egen uppfattning att i varje fall FBP ifrån Stockholm är ganska ovanligt. När jag, av en slump råkade flyga med före detta statsminister Fredrik Reinfeldt på sätet innanför mig var det, märkligt nog, mig som pursern hälsade på och inte honom. Jag skulle till och med drista mig till att säga att jag varit den enda FBP medlemmen ombord nästan varje gång jag åkt ut från Arlanda.

Jag har noterat ett antal amerikaner ombord med Delta Diamond (DD) taggar på sina handbagage men med tanke på den närmast obefintliga recognition man får som FBP när man flyger inrikes USA med Delta, så känns det närmast rättvist att DD lämnas utan vidare uppmärksamhet hos AF/KLM.

Det finns ett svenskt FBP nummer som man kan ringa till FBP supporten men det kopplas till deras engelsktalande support. Jag tror aldrig jag har talat svenska med någon på det numret. Sverige är nog ingen jättemarknad men det är naturligtvis intressant för ett bolag om de kan hämta in mer trafik till sina stora hubbar. Jag tänker närmast på Lufthansa som flyger ut från Göteborg för att mata München och Frankfurt.

Hade du sagt 500 FBP i Sverige, så hade jag nog tyckt att det kan verka rimligt. På ren känsla, utan att någonsin varit på Linköpings flygplats, utan endast baserat på mina intryck från Arlanda, säger jag att 500 FBP i Linköping låter som väldigt mycket, mot bakgrund av att jag ofta är ensam när vi flyger ut från Arlanda. Men har du andra siffror eller spaningar diskuterar jag gärna dem.

@AgöHade du sagt 500 FBP i Sverige, så hade jag nog tyckt att det kan verka rimligt. På ren känsla, utan att någonsin varit på Linköpings flygplats, utan endast baserat på mina intryck från Arlanda, säger jag att 500 FBP i Linköping låter som väldigt mycket, mot bakgrund av att jag ofta är ensam när vi flyger ut från Arlanda. Men har du andra siffror eller spaningar diskuterar jag gärna dem.
Tack! Mkt intressanta betraktelser. Min tanke kring Linköping var ju att KLM har "monopol" på flygplatsen (till skillnad från Göteborg, Köpenhamn, Stockholm där du åtminstone har alternativ). Platinum har ju hitintills "endast" krävt 60 segment. Säg att du kör Linköping-Amsterdam-XXX-Amsterdam-Linköping femton gånger per år så har du ett Platinumkort i handen. Det är ju inte överdrivet frekvent i min värld och därför var min tanke kanske att Linköping blivit lite av en samlingsplats för högstatusmedlemmar inom Flying Blue.

@Agö Naturligtvis finns det högstatusmedlemmar i Linköping. Jag förstår också ditt resonemang kring ett monopolbolag. Jag får dock kontra det med en realitycheck kring vilka det är som gör 15 stycken utresor på det viset om året. Linköping är en stor universitetsstad, studenter flyger definitivt inte 15 gånger per år. Här finns också SAAB Defense, med JAS 39 Gripen produktion och Volvo Aero, dessutom har väl Försvarsmakten sitt centrallager i krokarna. Min frågar blir då närmast hur många anställda i Linköping som kan tänkas ha ärenden ut i Europa/världen varannan till var fjärde vecka (ungefär), för att därigenom komma upp i de 15 turerna? Om jag försöker att inte utgå från mig själv, så skall jag ärligt säga att jag det är inte många av mina vänner som reser så pass ofta, trots högt uppsatta jobb. Många har en fast arbetsplats dit man oftast går, visst reser man ibland men inte sådana mängder. Jag tror det är lätt att bli förblindad av det resglada sällskapet häromkring, alla är inte som oss...

@Agö Linköping är en stor universitetsstad, studenter flyger definitivt inte 15 gånger per år. Här finns också SAAB Defense, med JAS 39 Gripen produktion och Volvo Aero, dessutom har väl Försvarsmakten sitt centrallager i krokarna. Min frågar blir då närmast hur många anställda i Linköping som kan tänkas ha ärenden ut i Europa/världen varannan till var fjärde vecka (ungefär), för att därigenom komma upp i de 15 turerna?

Tror nästan att Siemens i Finspång är mer frekventa resenärer än vad SAAB är. De gånger jag har tagit morgonflyget med KLM så har en stor majoritet varit siemensanställda som ska ner till kontoret i Haag. Sedan har jag även en del ytligt bekanta som jobbar inom diverse bio- och techbolag i mjärdevi som reser galet mycket.

Med det sagt så tror jag siffran på antalet FB Gold+ i Linköping är proportionellt avsevärt mycket högre gentemot en "vanlig" avreseort (läs: typ ARN, LHR etc)

@Agö Naturligtvis finns det högstatusmedlemmar i Linköping. Jag förstår också ditt resonemang kring ett monopolbolag. Jag får dock kontra det med en realitycheck kring vilka det är som gör 15 stycken utresor på det viset om året. Linköping är en stor universitetsstad, studenter flyger definitivt inte 15 gånger per år. Här finns också SAAB Defense, med JAS 39 Gripen produktion och Volvo Aero, dessutom har väl Försvarsmakten sitt centrallager i krokarna. Min frågar blir då närmast hur många anställda i Linköping som kan tänkas ha ärenden ut i Europa/världen varannan till var fjärde vecka (ungefär), för att därigenom komma upp i de 15 turerna? Om jag försöker att inte utgå från mig själv, så skall jag ärligt säga att jag det är inte många av mina vänner som reser så pass ofta, trots högt uppsatta jobb. Många har en fast arbetsplats dit man oftast går, visst reser man ibland men inte sådana mängder. Jag tror det är lätt att bli förblindad av det resglada sällskapet häromkring, alla är inte som oss...
Absolut. För att kontra på det sa jag iofs 500 Gold och Platinum i mitt första spekulerande. Och då får vi lägga till de som "bara" gör 30 segment per år, dvs. sju-åtta turer per år. SAS har väl uppskattningsvis 100000 sådana medlemmar, kanske fler (och det med högre ställde krav och direktflyg), varav de flesta bör återfinnas i de tre skandinaviska länderna. Kan det då inte vara rimligt med 500 pers som "väljer" KLM och Flying Blue?

Tror nästan att Siemens i Finspång är mer frekventa resenärer än vad SAAB är. De gånger jag har tagit morgonflyget med KLM så har en stor majoritet varit siemensanställda som ska ner till kontoret i Haag.

2 segment för dem vilket innebär 15 respektive 30 resor till Haag för att nå FBG respektive FBP.

Utgår jag från att resemönstret är någorlunda likt det som mina kollegor har med relativt frekventa resor till samma kontor så skulle jag inte tro att speciellt många av dem når längre än till FBS faktiskt. Åker man 1 gång i månaden så blir man bara FBS. Om så många har så mycket behov av resande till Haag så ligger Siemens i Finspång illa till näst gång det blir nedskärningar...

....
Tyvärr åker jag ofta på den kusliga morgonflighten, AF kl 06.10 eller KLM kl 06.30 med påföljande väldigt tidiga uppstigning. Jag kan tänka att dessa två flighter inte är jätteattraktiva om man har någon möjlighet att själv styra sina flygningar.
...
Hör väl till dem som flyger från ARN och försöker åka någon av de senare flighterna när det går. Men, vi har blivit mer bekväma på senare tid och börjat sova över på något av hotellen i SkyCity om det är någon av fakirflighterna som gäller (för bra anslutningi AMS eller CDG), särskilt om det inte är frågan om en jobbrelaterad resa.

Toppen