Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Som bekant så är intjäningen på alliance partners väldigt olika beroende på fare bucket (ofta uppdelat efter 25/50/100% etc)
T.ex. så är H på Lufthansa ett av få ekonomiklasser som ger 100% EB poäng.

Hur gör ni för att träffa dessa klasser då inga bokningssiter har funktion att se dessa? Larm i Expertflyer och hoppas på att allt kringliggande tar slut först eller är det bara (företags)resebyrå som gäller?

Som bekant så är intjäningen på alliance partners väldigt olika beroende på fare bucket (ofta uppdelat efter 25/50/100% etc)
T.ex. så är H på Lufthansa ett av få ekonomiklasser som ger 100% EB poäng.

Hur gör ni för att träffa dessa klasser då inga bokningssiter har funktion att se dessa? Larm i Expertflyer och hoppas på att allt kringliggande tar slut först eller är det bara (företags)resebyrå som gäller?

Nu vet jag inte hur det är i just detta fall, men man kan alltid ringa in till flygbolaget för att få rätt bokningsklass. Sedan så finns det, fortfarande, bra resebyråer som kan hjälpa till med sådant. De är dock inte många imho.

Snabbfråga - en enkelresa utan några andra segment?

Det bör blir ca 2900 (2849).

Sträckan: 5699 miles - Great Circle Mapper
Poängintjäning: 50% - EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS
GOT-FRA-SFO
SFO-FRA-GOT (Som blev SFO-FRA-ARN-GOT)

United som körde över atlanten båda vägar.
Fick 500 reggat för GOT-FRA, men har inte fått något reggat för FRA-ARN-GOT där vi blev ombokade från LH till SAS pga att United var sena till FRA.
Så alltså 500+4250 för utresan, samt 4250 för hemresan reggat.

Edit: Tror jag hittade svaret på den här frågan själv. United är = 75% istället för 50% host LH. Varför det är så vet jag dock inte, irriterande är det.

Last edited:
Är det rimligt att SAS codeshare med South African ger 0 poäng LHR-JNB? SAS nekade retroclaim. Bokningsklass för SK var Q ut och L hem.

Vet att codeshare är ett lotteri, men väntade några ynka poäng iallafall...

Är det rimligt att SAS codeshare med South African ger 0 poäng LHR-JNB? SAS nekade retroclaim. Bokningsklass för SK var Q ut och L hem.

Vet att codeshare är ett lotteri, men väntade några ynka poäng iallafall...
Borde ju ge lite som du säger, men har dålig kol.

Enligt sas egna lista ger ju Q och L lite
https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/

Även på South African ger Q och L lite
https://www.sas.se/eurobonus/partner/flygbolag/south-african-airways/

Det som är intressant är vad det blev för bokningsklass på South African eftersom det är det som styr hur många poäng South African tänker köpa av Eurobonus och sätta in på ditt konto.

Borde ju ge lite som du säger, men har dålig kol.

Enligt sas egna lista ger ju Q och L lite
Poängtabeller | SAS

Även på South African ger Q och L lite
EuroBonus-partner – South African Airways | SAS

Där ser man hur det kan gå! Skickade in en ny claim och ett par timmar senare trillade 1425 + 2850 poäng in på kontot :)

Toppen