Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Nej, dubbelsurt. Jag samlar eurobonuspoäng, och då antar jag att det blir 6600 poäng till eurobonus då eller? Mycket resa - lite poäng....

Nej, dubbelsurt. Jag samlar eurobonuspoäng, och då antar jag att det blir 6600 poäng till eurobonus då eller? Mycket resa - lite poäng....
Ja, samlar du till Eurobonus så är det bara att titta i tabellen jag länkade till och räkna själv. Generellt är summan miles/poäng som resp flygbolag listar i bokningsdialogen endast tillämplig på flygbolagets egna bonusprogram.
100% är ändå inte så illa, och du får ju åka i C-klass.. Värre är det med plats bak i bussen och 25% intjäning - DET kallar jag dubbelsurt ;)

Försöker boka VIE och får upp endast typ

09:55 - 12:05 SK9409 (OS) Stockholm, Arlanda (Terminal 5) - Wien

Det är länge länge sen jag har bokat codeshare, så jag har glömt hur det fungerar. Även om det är SK flyg, opereras det av Austrian: dvs jag kommer då att INTE få 1500 poäng enligt SAS Plus utan något annat (mindre) enligt Austrian, har jag för mig. Rätt?
Jag jagar statuspoäng så denna fråga är superviktig att inte göra fel nu.

Det är länge länge sen jag har bokat codeshare, så jag har glömt hur det fungerar. Även om det är SK flyg, opereras det av Austrian: dvs jag kommer då att INTE få 1500 poäng enligt SAS Plus utan något annat (mindre) enligt Austrian, har jag för mig. Rätt?

Efter som det är Star Alliance så kommer du att få poäng enligt utförande bolag, dvs resan kommer räknas som om den utförs av Austrian. Det innebär 200-1600 poäng, beroende på vilken bokningsklass du får hos Austrian (vilket inte behöver vara samma som bokningsklassen hos SAS).

Efter som det är Star Alliance så kommer du att få poäng enligt utförande bolag, dvs resan kommer räknas som om den utförs av Austrian. Det innebär 200-1600 poäng, beroende på vilken bokningsklass du får hos Austrian (vilket inte behöver vara samma som bokningsklassen hos SAS).

Alltså precis som jag gissade och tänkt. Glömde dock fråga om de poäng från "Austrian" är statusgrundande i Eurobonus eller blir de extrapoäng?
Edit: jag vet från tidigare att legs/segment får man inte statusgrundande till EB, men hur är det med baspoäng?

Risken är väl också påtaglig att om du köpt en villig plus åtminstone så kan det betyda ekonomi och inte business på Austrian. Lägre poäng då förstås, men också ekonomi kabin...

Om det går att få till skulle jag absolut rekommendera att du bokar som OS flight direkt hos Austrian. Då vet du vad du får både i poäng och service.

Toppen