Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

JO verkar som sagt vara Jettime numera. Dock är första google-träffen på "iata jo" JALWays via Wikipedia. Ett hett tips är att inte använda IATA-koder för mindre bolag då dessa faktiskt byts ibland. De större bolagen är oftast ganska uppenbara, och framför allt, byts inte ut.

Givetvis syftar jag på Jet Time. Anledningen till att jag frågar är att jag kontaktade SAS kundtjänst med samma fråga. En Niklas (tror jag) svarade med att eftersom SAS inte har något "avtal" med JO/Jet Time/Danskjävlarna, så blir det inga poäng. Lite märkligt i min mening, så jag tänkte att jag frågar här också eftersom det bevisligen finns många med stor kunskap i ämnet här.

Hade missat att Jet Time har den IATA-koden numer eftersom man sällan ser deras kod. Men samma gäller här som med Blue 1, när Jet Time är wetleasad. Det är en ren SK-flight och alltså ingen skillnad i poängintjäning mot SAS.

Mvh
/NotRyan

Vill be expertisen rätta mina tolkningar om EB-intjäning...

Swiss, bokningsklass K, 50% av aktuella miles, minst 150 poäng
United, bokningsklass N och K, 200% av aktuella miles, minst 600 poäng (här är jag väldigt skeptisk - 200% intjäning i economy?!)
Thai, bokningsklass V, 0% av aktuella miles, inga poäng alls
Austrian, bokningsklass S, 25%/50% av aktuella miles, minst 75/150 poäng (bäst att utgå från 25%/minst 75 poäng antar jag?)

Vill be expertisen rätta mina tolkningar om EB-intjäning...

Swiss, bokningsklass K, 50% av aktuella miles, minst 150 poäng
United, bokningsklass N och K, 200% av aktuella miles, minst 600 poäng (här är jag väldigt skeptisk - 200% intjäning i economy?!)
Thai, bokningsklass V, 0% av aktuella miles, inga poäng alls
Austrian, bokningsklass S, 25%/50% av aktuella miles, minst 75/150 poäng (bäst att utgå från 25%/minst 75 poäng antar jag?)

Swiss K = 25%
United N, K = 100%
Thai V = 0%
Austrian S = 25% (eg. 75-150 poäng)

min 600 = 100 %

Mvh
/NotRyan

Ja, naturligtvis... Blev bara förvirrad av den där 75-poängsnivån...

Kan verkligen önska att det angavs procentnivå istället för 75/150/300/600/1200...

Jag trodde preics jag bemästrat systemet med bonuspoäng, men det dök upp en ny variabel för mig idag:

Bakgrund: Min sambo flög till Asien (Göteborg -> Frankfurt -> Bangkok) med Lufthansa resp. Thai. Biljetten kostade 8500 kr vilket jag tyckte var ok eftersom det innefattade en flight med A380 + förmodade Eurobonuspoäng.

Vid efterregistreringen kom ett mail
Our partner has confirmed that TG 921 18Dec13 FRABKK is not valid for accrual of EuroBonus points.

Jag kontrollerade med hennes boardinkort som bekräftar "Class" M resp Y, på biljett och boardinkort. Enligt tabellen ska dessa klasser ge 100% intjäning.

Gjorde därför en manuell registrering och fick mailet:

Thank you for your e-mail.

Points for applicable flights from this trip have been credited to Ms. ---- EuroBonus account. Please note that tickets to flights TG921(LH9714)/18Dec13 and TG922(LH9719)/31Dec13 were issued in W-class which, according to our agreement with the operating airline Thai Airways, is not valid class for EuroBonus accrual. Please be informed that the class on boarding pass is the onboard service class, not ticketed booking class, and therefore it is not used to calculate earned points.

Mycket tråkigt tycker jag, känns inte särskilt transperent kan jag tycka...

Last edited:
AlexS, ja det är väl både glasklart och otydlig på samma gång tyvärr :)

EuroBonus partners - Thai Airways Intl. - SAS

Tyvärr framgår det tydligt här vad som gäller med Thai. Dock är detta väldigt svårt att veta från gång till gång utan att verkligen kolla upp alla detaljer innan man bokar.. Det som inte är så transparent är när man säger: "Tjena poäng på alla dina flyg också med våra partner" och sedan måste man ner på en minutiös detaljnivå för att veta hur det blir.

Men, i SAS försvar; tabellen ljuger tyvärr inte i ditt fall och den fanns innan ni bokade

Toppen