Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Jag trodde preics jag bemästrat systemet med bonuspoäng, men det dök upp en ny variabel för mig idag:

Bakgrund: Min sambo flög till Asien (Göteborg -> Frankfurt -> Bangkok) med Lufthansa resp. Thai. Biljetten kostade 8500 kr vilket jag tyckte var ok eftersom det innefattade en flight med A380 + förmodade Eurobonuspoäng.

Vid efterregistreringen kom ett mail
Our partner has confirmed that TG 921 18Dec13 FRABKK is not valid for accrual of EuroBonus points.

Jag kontrollerade med hennes boardinkort som bekräftar "Class" M resp Y, på biljett och boardinkort. Enligt tabellen ska dessa klasser ge 100% intjäning.

Gjorde därför en manuell registrering och fick mailet:

Thank you for your e-mail.

Points for applicable flights from this trip have been credited to Ms. ---- EuroBonus account. Please note that tickets to flights TG921(LH9714)/18Dec13 and TG922(LH9719)/31Dec13 were issued in W-class which, according to our agreement with the operating airline Thai Airways, is not valid class for EuroBonus accrual. Please be informed that the class on boarding pass is the onboard service class, not ticketed booking class, and therefore it is not used to calculate earned points.

Mycket tråkigt tycker jag, känns inte särskilt tranperent kan jag tycka...

Precis som de säger, det som står på boardingkortet är vilken kabinklass du åker i, inte vilken bokningsklass du har.
Man måste vara väldigt uppmärksam när man bokar biljetter med andra än SAS om man ska kreditera till SAS EuroBonus. ALla Uniteds klasser ger 100% minst om jag kommer ihåg rätt, hos många andra bolag är det dock 0/25/50/100% intjäning.
På SAS Eurobonus-sidor kan du se hur mycket varje bokningsklass är värd för varje flygbolag.
Flygbolag - SAS

Detta är inget unikt för just SAS, det är samma för "alla" flygbolag att det blir olika antal poäng till olika program beroende på bokningsklass.

Det är tyvärr så det funkar. Man måste ha koll på bokningsklassen - annars kan man nästan räkna med att poängen uteblir. Och jag får också en viss känsla av att du bokat codeshare vilket är ett annat bra sätt att slippa få poäng.

LH visar bokningsklasser när man bokar, så där är det enkelt att få det rätt. Men man måste undvika codeshares, annars är man i princip rökt ändå.

Ja det är tydligen så det funkar,

det som var nytt för mig var skillanden mellan "Booking" och "Onboard Service Class".. trodde man var safe med ett boardingkort med klassen tydligt inpräntad..
Man lär sig något nytt varje dag.

Det var som sagt min sambo som köpte och genomförde resan, och ja, det var codeshare. Samma biljett hade dock köpts oavsett.
Min sambo bryr sig inte ett dugg om poäng men jag blev lite snopen då jag hoppats på påfyllnad och kunna åka snålskuss på hennes poäng vid hotellbokning :(

300 poäng blev det dock totalt för GOT-FRA t/r, alltid nåt :eek:

Jag som "experimenterar" (eller kör rysk poängroulette beroende på vem man frågar) med LH och OS codeshares tyckte jag hade bra koll på läget...

Men så typiskt fick jag en op up och inte en enda EB poäng registrerad. Har mailat ebretro, får väl svart på vitt om någon månad att jag håller på med dumheter. ;)

Jag brukar välja LH för långdistansflygningar och har alltid lagt mina miles på M&M. Med diamantstatus som hägrar så tänker jag samla så mycket som möjligt på EB istället.

Frågan: Jag ska till SFO i september. LH brukar ha vettiga priser i First från Stockholm så jag funderar på att välja det istället för SAS då hårdvaran motiverar merkostnaden.

Men, hur många miles trillar in på mitt EB-konto? På M&M ska det bli 34 110. Blir det samma om jag lägger det på EB?

Agehall hann före mig, men jag skulle vilja säga att om man redan är M&M medlem och sedan lägger en F-resa med LH/LX till EB medvetet tappar man mycket värde.

Om du orkar åka några extra segment så bör du få ihop en bra resa som ger 60k+ M&M poäng. Nu sitter jag med iPhonen så jag har inte alla verktyg med mig. Men en rutt som: ARN-MUC-FRA-MIA-EWR-SFO bör ge maximal utdelning. Använd GCMAP funktionen här inne. Är du redan SEN eller FTL får du grymt mycket:
ARN-MUC 2500
MUC-FRA 1875
325% på alls LH och UA flyg som bokas i A baserat på distans. FRA-MIA är väl runt 5k miles då den ger 18 750 miles en väg ;)

Lycka till!

Agehall hann före mig, men jag skulle vilja säga att om man redan är M&M medlem och sedan lägger en F-resa med LH/LX till EB medvetet tappar man mycket värde.

Om du orkar åka några extra segment så bör du få ihop en bra resa som ger 60k+ M&M poäng. Nu sitter jag med iPhonen så jag har inte alla verktyg med mig. Men en rutt som: ARN-MUC-FRA-MIA-EWR-SFO bör ge maximal utdelning. Använd GCMAP funktionen här inne. Är du redan SEN eller FTL får du grymt mycket:
ARN-MUC 2500
MUC-FRA 1875
325% på alls LH och UA flyg som bokas i A baserat på distans. FRA-MIA är väl runt 5k miles då den ger 18 750 miles en väg ;)

Lycka till!

Är bara FTL på LH. Kanske är bättre att bli SEN på M&M än Diamant på EB. Utdelningen verkar onekligen bra.

Ska testa GCMAP.

Tackar

Är bara FTL på LH. Kanske är bättre att bli SEN på M&M än Diamant på EB. Utdelningen verkar onekligen bra.

Ska testa GCMAP.

Tackar

Står just inför exakt samma dilemma. Är idag Euro Bonus silver med 0 intjänade poäng i år (medlemsåret börjar i jan) samt medlem i Miles & More utan status. Har nu en LH/LX Arlanda-Frankfrurt-San Fransisco-Zurich-Arlanda bokad i First i april. Därefter SAS Arlanda-New York bokad i maj i Business. Räknar med att få 66.704 poäng om jag krediterar till Miles & More eller 47.136 Eurobonuspoäng. Spontant så verkar ju förstås Miles & More bättre. Samtidigt får jag varje år in massor av poäng med SAS Amex och där har Lufthansa inte något liknande i Sverige. Då återstår frågan om vilket kort som ger mest. Miles and More Frequent Traveler eller SAS Eurobonus Guld. Jag lär inte nå Senator eller Diamond i år. Lounge access är ju kul och där får man ju mer för Star Alliance Guld. Tillgänglighet på awardbiljetter med SAS är ju bättre med SAS Guld. Samtidigt känns det ju som om man kastar bort poäng genom att kreditera en lufthansa flight i First till Eurobonus. Tacksam för era synpunkter.

Toppen