palmen
Moderator
Jag trodde preics jag bemästrat systemet med bonuspoäng, men det dök upp en ny variabel för mig idag:
Bakgrund: Min sambo flög till Asien (Göteborg -> Frankfurt -> Bangkok) med Lufthansa resp. Thai. Biljetten kostade 8500 kr vilket jag tyckte var ok eftersom det innefattade en flight med A380 + förmodade Eurobonuspoäng.
Vid efterregistreringen kom ett mail
Our partner has confirmed that TG 921 18Dec13 FRABKK is not valid for accrual of EuroBonus points.
Jag kontrollerade med hennes boardinkort som bekräftar "Class" M resp Y, på biljett och boardinkort. Enligt tabellen ska dessa klasser ge 100% intjäning.
Gjorde därför en manuell registrering och fick mailet:
Thank you for your e-mail.
Points for applicable flights from this trip have been credited to Ms. ---- EuroBonus account. Please note that tickets to flights TG921(LH9714)/18Dec13 and TG922(LH9719)/31Dec13 were issued in W-class which, according to our agreement with the operating airline Thai Airways, is not valid class for EuroBonus accrual. Please be informed that the class on boarding pass is the onboard service class, not ticketed booking class, and therefore it is not used to calculate earned points.
Mycket tråkigt tycker jag, känns inte särskilt tranperent kan jag tycka...
Precis som de säger, det som står på boardingkortet är vilken kabinklass du åker i, inte vilken bokningsklass du har.
Man måste vara väldigt uppmärksam när man bokar biljetter med andra än SAS om man ska kreditera till SAS EuroBonus. ALla Uniteds klasser ger 100% minst om jag kommer ihåg rätt, hos många andra bolag är det dock 0/25/50/100% intjäning.
På SAS Eurobonus-sidor kan du se hur mycket varje bokningsklass är värd för varje flygbolag.
Flygbolag - SAS
Detta är inget unikt för just SAS, det är samma för "alla" flygbolag att det blir olika antal poäng till olika program beroende på bokningsklass.