Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Sorry för en riktigt basic fråga men... Ska åka ARN-FRA-BKK i L klass med Lufthansa. Tänker jag rätt med att det borde ge 190+1400 Eurobonuspoäng (alltså 25%)? eller är jag helt ute och cyklar?

Sorry för en riktigt basic fråga men... Ska åka ARN-FRA-BKK i L klass med Lufthansa. Tänker jag rätt med att det borde ge 190+1400 Eurobonuspoäng (alltså 25%)? eller är jag helt ute och cyklar?

Ungefär rätt. ARN-FRA kan ge dig cirka 100-300 poäng, det finns ett intervall i tabellen. Och så lite avrundning på det. FRA-BKK ser rätt ut.

Åkte ARN-CPH i Go i morse. Nu när jag var inne på mitt SAS-konto råkade jag se att bokningen stod listad som "Internetbokning av bonusresa poäng+kontanter" (vilket jag ju inte skulle ha fått får mig att boka frivilligt). När jag tittar på bokningen står det att jag använt 0 poäng och 799 kr för att betala resan (så jag har ju alltså bara betalat med kontanter, men på något underligt sätt har jag råkade klicka mig fram till "poäng+pengar"-sidan när jag bokade).

Blir spännande att se om jag får några poäng för denna resa. Jag vet ju att normalt så blir det inga poäng alls om man delbetalar med poäng, så jag gissar att det inte kommer att registreras några poäng automatiskt då resan ligger som en "poäng+pengar"-resa i systemet, så får väl troligtvis kontakta EB (fast först väntar jag ju förstås och ser vad som händer).

Nån som lyckats med samma sak och fick/inte fick poäng?

Åkte ARN-CPH i Go i morse. Nu när jag var inne på mitt SAS-konto råkade jag se att bokningen stod listad som "Internetbokning av bonusresa poäng+kontanter" (vilket jag ju inte skulle ha fått får mig att boka frivilligt). När jag tittar på bokningen står det att jag använt 0 poäng och 799 kr för att betala resan (så jag har ju alltså bara betalat med kontanter, men på något underligt sätt har jag råkade klicka mig fram till "poäng+pengar"-sidan när jag bokade).

Blir spännande att se om jag får några poäng för denna resa. Jag vet ju att normalt så blir det inga poäng alls om man delbetalar med poäng, så jag gissar att det inte kommer att registreras några poäng automatiskt då resan ligger som en "poäng+pengar"-resa i systemet, så får väl troligtvis kontakta EB (fast först väntar jag ju förstås och ser vad som händer).

Nån som lyckats med samma sak och fick/inte fick poäng?

Sådär blir det automagiskt när man ex. vis bokar med appen, och ja... Du får poäng både enligt reglerna och i verkligheten, du har ju inte använt poäng (0 poäng). (enligt reglerna)

Det finns också exempel på folk som använt poäng och samtidigt fått poäng för resan (i verkligheten)

Mvh
/NotRyan

Last edited:
jag flyger arn-vie ganska ofta och stör mig på den ofta väldigt magra poängutdelningen. :)

Ok, ni får flejma mig allt ni orkar. Jag vet att detta är helt irrelevant till den stora massan, men ändå så kan det vara värt att prova - om man reser som jag brukar. ;)

Förra resan blev helt ändrad p.g.a. cancellering och ombokning, hann träffa Roger J härifrån och det var trevligt.

Men då jag nu reste häromveckan igen så bokade jag åter igen en LH biljett på OS metall.... Och det blev 100% istället för de ytterst magra 25% som jag skulle få med OS biljett. Biljettpriset ca samma.

Slutsatsen är att även om det kanske inte går att försäkra sig om något, så kan det löna sig att kolla upp detta sätt. Det värsta som kan hända är väl att man får samma 25% som man hade fått iaf.

:)
Patrick som nu åter kryper ned under min sten. ;)
p.s. det ska nog inte gamblas då man flyger framför skynket.

Ja. Det är exakt det här som är min poäng när jag säger att man inte ska boka codeshare, vilket du verkar ha gjort. (Man kan ha en LH-biljett men flyga OS-metall utan codeshare också...)

Man får 0% förutsägbarhet. Oftast förlorar man, men ibland kan det förstås bli jackpot som i ditt fall. Det sorgliga är ju att man aldrig vet. Även om det funkade för dig häromdagen så kan det senare samma dag vara så att det inte funkar för någon som gör exakt samma sak.

Vill man ha koll på läget flyger man inte codeshare. Punkt slut. Gillar man rysk roulette med automatvapen så är codeshare helt OK.

Får man inte poäng av att boka SK som flygs av JO? SAS webbsida vägrar räkna ut i vilket fall.

Det här tvivlar jag på....

Främst därför att.

1. SAS hemsida knappast skulle visa en flight med JALWays.

2. JALWays (JO) har upphört och uppgått i Japan Airlines.

Mvh
/NotRyan

Toppen