Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Eftersom inte Premium Economy finns som serviceklass hos LH så kan det bli economy discounted, troligare är väl dock att det översätts till full fare economy men man vet som sagt aldrig. Agehalls statement är viktigt, men det kan ju finnas andra parametrar, ex. halva priset som du nämnde...

Jo jag vet....har lärt mig den hårda vägen vad Code share menas.

I detta fall så var det enbart en prisfråga, 6700 vs 3500:-SEK på sträckan ATH-FRA-GOT. Så det kändes svårt att motivera mer än dubbla priset bara för att vara säker på poängen.

Men man undrar ju hur det kommer att tolkas med poängberäkningen. Vi får se nästa vecka....

Jag tänkte att jag gör ett experiment för den stora massan... ;)

Jag vet inte om någon här har provat något liknande men jag har rätt bra med poängutrymme för att prova saker.

På torsdag flyger jag till Wien och på fredag hem till Stockholm. I bekvämlighetens namn tar jag direktflighterna. Dessa flygs av Tyrolean (Austrian) och bokningsklassen jag fick då jag ville boka den vägen skulle ge väldigt dålig utdelning (75-150 samt 300-600) till mitt Eurobonuskonto.

Nu är det så att detta är flyg som är code share OS-LH-SAS m.fl, så jag kollade vilka klasser man får om man bokar det som Lufthansaflighter. För i princip samma pengar blev det bokningsklasser som ger min 600-1000 poäng om man utgår från LH's klasser.

Hade man bokat som en SAS flight blev biljettpriset ca 50% dyrare.

Vad tror ni, får jag poäng enligt OS eller enligt LH? Visst är det lite spännande. :D

Du får poäng enligt tabellen för OS i den klass du hamnar i på OS, vilket KAN vara men INTE BEHÖVER vara samma bokningsklass som du har på din LH-biljett....

Visst är det spännande med code-share... :)

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Det är helt onödigt att experimentera för vår skull. Bara för att du får en viss mappning av bokningsklasserna när du flyger, så kan det ändras dagen efter utan att detta meddelas så kunskapen du skaffar är ganska värdelös direkt efteråt. Boka istället icke-codeshare med den bokningsklass du vill ha.

Aha, ok. :eek:

Nu blev bokningen som den blev, mest för mig själv då jag flyger arn-vie ganska ofta och stör mig på den ofta väldigt magra poängutdelningen. :)

Håller helt med Agehall här, bara för att du kanske får korrekt mapping så kanske det vare sig fanns plats i den bokningsklassen flighten före eller flighten efter, så den kunskapen gäller bara för just den flight som du flyger (eller flög) just då...

Vill du gärna experimentera så go-ahead. Vissa håller på med rysk roulette också. Vi dömer ingen.... :)

Toppen