agehall
Medlem
Hur mycket EB-poäng man tjänar för en resa är en ganska vanlig fråga och det är extremt enkelt att ta reda på givet:
Hur långt flyger jag egentligen?
Det första man gör är sedan att gå till Great Circle Mapper och mata in sin rutt. Ska man flyga Stockholm-Köpenhamn-Chicago så matar man då in ARN-CPH-ORD. Tillbaka får man då en karta med rutten samt längden på varje sektor.
Den sträcka man ska använda för poängberäkningen är varje delsträcka, avrundat uppåt till närmaste hundratal. Dvs 4001 miles blir 4100 i beräkningen nedan.
Vad ska jag multiplicera med?
Nu tar man och går till Tjäna poäng - SAS och väljer det bolag man ska flyga med på respektive sträcka. För att lista ut intjäningen tittar på efter den kolumn som motsvarar full flex ekonomi (eller bara ekonomi om full flex inte listas). Denna kolumn är normalt sett 100%. Om det där står min 300 och i en low economy står min 150, så ger low economy 50% av flugna miles.
Business är normalt sett 200% men även där kan det variera. Air Canada har tex två bokningsklasser för business som bara ger 100%.
Nu är det bara att multiplicera varje sträcka med sin respektive multiplikator man fått fram och summera. Sedan saken är klar. Om din flugna sträcka är mindre än tabellen anger (tex du har flugit 75 miles men det står min 300) så ska du räkna med min-värdet från tabellen.
Om du faktiskt flyger med SAS så får du alltid minst 100% av flugna miles. I plus och business får du 200%.
Varför får jag inte boka codeshare?
Man kan vända lite på frågan ovan: "Om du inte vet varför du MÅSTE boka codeshare så ska du UNDVIKA DEM!" Problemet med codeshares och Star Alliance är att det är operating metal som räknas, dvs bolaget du flyger med och de behöver inte ha samma bokningsklasser som marketing carrier.
Om du tex köper en biljett av SAS med en LH-operated flight i bokningsklass Å (för att ta en som inte finns), så kommer denna att översättas via till någonting hos LH. Om det alltid varit 1:1 hade det inte varit några problem, men så är det långt ifrån alltid. Din bokningsklass Å hos SAS som skulle ha gett 500% kanske översätts till LH Ö som ger 0%.
Nu kan man tycka att vi skulle kunna göra en lista över detta, men eftersom tabellen inte är helt känd (iaf inte vad jag vet!) så kan den ändras när som helst utan att vi vet om det. Då är det helt ointressant vad någon fick för SAS Å på LH i förra veckan.
Därav mitt ständiga råd - undvik codeshares om du inte vet en bra anledning till att boka det!
Enda undantaget som kan vara OK, är att boka anslutningar till FRA etc som LH operated by SAS då vi vet att SAS flighter alltid ger minst 100%. Dessa är alltså safe.
Frågor på detta?
Summering av länkar som är användbara:
Great Circle Mapper
Tjäna poäng - SAS
- Du inte bokat codeshare (dvs inte tex SAS-flygning som utförs av LH)
- Du vet bokningsklasser för varje sektor
Hur långt flyger jag egentligen?
Det första man gör är sedan att gå till Great Circle Mapper och mata in sin rutt. Ska man flyga Stockholm-Köpenhamn-Chicago så matar man då in ARN-CPH-ORD. Tillbaka får man då en karta med rutten samt längden på varje sektor.
Den sträcka man ska använda för poängberäkningen är varje delsträcka, avrundat uppåt till närmaste hundratal. Dvs 4001 miles blir 4100 i beräkningen nedan.
Vad ska jag multiplicera med?
Nu tar man och går till Tjäna poäng - SAS och väljer det bolag man ska flyga med på respektive sträcka. För att lista ut intjäningen tittar på efter den kolumn som motsvarar full flex ekonomi (eller bara ekonomi om full flex inte listas). Denna kolumn är normalt sett 100%. Om det där står min 300 och i en low economy står min 150, så ger low economy 50% av flugna miles.
Business är normalt sett 200% men även där kan det variera. Air Canada har tex två bokningsklasser för business som bara ger 100%.
Nu är det bara att multiplicera varje sträcka med sin respektive multiplikator man fått fram och summera. Sedan saken är klar. Om din flugna sträcka är mindre än tabellen anger (tex du har flugit 75 miles men det står min 300) så ska du räkna med min-värdet från tabellen.
Om du faktiskt flyger med SAS så får du alltid minst 100% av flugna miles. I plus och business får du 200%.
Varför får jag inte boka codeshare?
Man kan vända lite på frågan ovan: "Om du inte vet varför du MÅSTE boka codeshare så ska du UNDVIKA DEM!" Problemet med codeshares och Star Alliance är att det är operating metal som räknas, dvs bolaget du flyger med och de behöver inte ha samma bokningsklasser som marketing carrier.
Om du tex köper en biljett av SAS med en LH-operated flight i bokningsklass Å (för att ta en som inte finns), så kommer denna att översättas via till någonting hos LH. Om det alltid varit 1:1 hade det inte varit några problem, men så är det långt ifrån alltid. Din bokningsklass Å hos SAS som skulle ha gett 500% kanske översätts till LH Ö som ger 0%.
Nu kan man tycka att vi skulle kunna göra en lista över detta, men eftersom tabellen inte är helt känd (iaf inte vad jag vet!) så kan den ändras när som helst utan att vi vet om det. Då är det helt ointressant vad någon fick för SAS Å på LH i förra veckan.
Därav mitt ständiga råd - undvik codeshares om du inte vet en bra anledning till att boka det!
Enda undantaget som kan vara OK, är att boka anslutningar till FRA etc som LH operated by SAS då vi vet att SAS flighter alltid ger minst 100%. Dessa är alltså safe.
Frågor på detta?
Summering av länkar som är användbara:
Great Circle Mapper
Tjäna poäng - SAS
Last edited: