Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Jag var ganska imponerad att i Economy serverades varm middag på avgång från JNB till CPT. Inte illa - mycket högre kvalité än vad T.ex. LH erbjuder på Europa routes.

Det här var maten idag CPT-JNB avgången. :)

IMG_5113.jpg
 

agehall

Medlem
Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag..?

Hur mycket EB-poäng man tjänar för en resa är en ganska vanlig fråga och det är extremt enkelt att ta reda på givet:

  1. Du inte bokat codeshare (dvs inte tex SAS-flygning som utförs av LH)
  2. Du vet bokningsklasser för varje sektor

Hur långt flyger jag egentligen?
Det första man gör är sedan att gå till gcmap.com och mata in sin rutt. Ska man flyga Stockholm-Köpenhamn-Chicago så matar man då in ARN-CPH-ORD. Tillbaka får man då en karta med rutten samt längden på varje sektor.

Den sträcka man ska använda för poängberäkningen är varje delsträcka, avrundat uppåt till närmaste hundratal. Dvs 4001 miles blir 4100 i beräkningen nedan.

Vad ska jag multiplicera med?
Nu tar man och går till http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/ och väljer det bolag man ska flyga med på respektive sträcka. För att lista ut intjäningen tittar på efter den kolumn som motsvarar full flex ekonomi (eller bara ekonomi om full flex inte listas). Denna kolumn är normalt sett 100%. Om det där står min 300 och i en low economy står min 150, så ger low economy 50% av flugna miles.

Business är normalt sett 200% men även där kan det variera. Air Canada har tex två bokningsklasser för business som bara ger 100%.

Nu är det bara att multiplicera varje sträcka med sin respektive multiplikator man fått fram och summera. Sedan saken är klar. Om din flugna sträcka är mindre än tabellen anger (tex du har flugit 75 miles men det står min 300) så ska du räkna med min-värdet från tabellen.

Varför får jag inte boka codeshare?
Man kan vända lite på frågan ovan: "Om du inte vet varför du MÅSTE boka codeshare så ska du UNDVIKA DEM!" Problemet med codeshares och Star Alliance är att det är operating metal som räknas, dvs bolaget du flyger med och de behöver inte ha samma bokningsklasser som marketing carrier.
Om du tex köper en biljett av SAS med en LH-operated flight i bokningsklass Å (för att ta en som inte finns), så kommer denna att översättas via till någonting hos LH. Om det alltid varit 1:1 hade det inte varit några problem, men så är det långt ifrån alltid. Din bokningsklass Å hos SAS som skulle ha gett 500% kanske översätts till LH Ö som ger 0%.
Nu kan man tycka att vi skulle kunna göra en lista över detta, men eftersom tabellen inte är helt känd (iaf inte vad jag vet!) så kan den ändras när som helst utan att vi vet om det. Då är det helt ointressant vad någon fick för SAS Å på LH i förra veckan.
Därav mitt ständiga råd - undvik codeshares om du inte vet en bra anledning till att boka det!

Frågor på detta?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Liten petitess till i övrigt bra information.
SAS avrundar antalet miles uppåt till närmsta 100-tal, flyger man 4001 miles får man 4100 för den sträckan
 

Dr. Miles

Expert
Liten petitess till i övrigt bra information.
SAS avrundar antalet miles uppåt till närmsta 100-tal, flyger man 4001 miles får man 4100 för den sträckan

och för att göra saken ännu komplicerad, man får inte alltid samma antalet av miles som visas på GCMAP (före avrundning).
 

agehall

Medlem
Den lilla variationen får vi nog bortse ifrån. :) Det är ju i princip omöjligt att hålla koll på eller kunna förutsäga.

Om det inte, mot förmodan, går att reverse engineera fram antalet miles opererande bolag tycker man flyger genom att tex räkna ut det på LH's hemsida (förutsatt att man flyger med LH group) och sedan använda det som bas istället för vad GCmap säger.
 

Mikael

Medlem
För att lista ut intjäningen tittar på efter den kolumn som motsvarar full flex ekonomi (eller bara ekonomi om full flex inte listas). Denna kolumn är normalt sett 100%. Om det där står min 300 och i en low economy står min 150, så ger low economy 50% av flugna miles.

Jag trodde min 150 var 25%, min 300 var 50%, min 600 var 100% och min 1200 var 200%, eller? Om det sedan kallas för economy, low economy eller annan rubrik är väl egentlien av mindre intresse.

(Att sedan SAS ska envisas med ett så krångligt/oförståeligt upplägg övergår mitt förstånd. Varför inte göra det enkelt?)
 

Flood

Medlem
Fast ibland är min 600 ändå ett riktigt sätt att uttrycka det. En amerikansk inrikes med US BWI-PHL-DTW i K gav mig 600+600 poäng även om det bara var 90+453 miles. Då får jag minst 600 för en kortare sträcka.
 
Toppen