Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Fråga kring bokning av en revenuebiljett till Malaga AGP som jag fundera på att göra till en liten mileagerun genom att flyga från Ängelholm AGH med stopp på ARN och sedan till CPH för vidare transport till AGP. Bokningssajten visar bokningsklass S som då bör ge 2500+1500+1000 = 5000 poäng.

När jag är inne på bokningssidan visar den att jag tjänar 5125 nivåpoäng. Nyfiken att veta var diskrepansen kan vara.

1779346851228.png

Fråga kring bokning av en revenuebiljett till Malaga AGP som jag fundera på att göra till en liten mileagerun genom att flyga från Ängelholm AGH med stopp på ARN och sedan till CPH för vidare transport till AGP. Bokningssajten visar bokningsklass S som då bör ge 2500+1500+1000 = 5000 poäng.

När jag är inne på bokningssidan visar den att jag tjänar 5125 nivåpoäng. Nyfiken att veta var diskrepansen kan vara.

Visa bifogad bild 175094
Också märkt en del skillnader. Vet inte varför det är så svårt med lite aritmetik för SAS :confused:

Det är väl därför de succesivt verkar ta bort visningen av poängintjäning. För knepigt att programmera de där vansinniga tabellerna...

Jag har även märkt att SAS ger systematiskt mer för vissa flygningar än vad tabell säger. Antingen är deras tabell fel eller så är deras utdelning fel. Hur som helst så bör man därför se det hela som en uppskattning snarare än sanning.

Det är väl därför de succesivt verkar ta bort visningen av poängintjäning. För knepigt att programmera de där vansinniga tabellerna...
Detta låter som ett fullt sannolikt argument, men det udda är ju att sekunden hjulen på flygplanet har rört landningsbanan så plingar det i telefonen av att man har fått sina EB poäng, så det finns ju beviserligen nån del av organisationen som har benkoll på dessa listor.

En sak som jag inte har koll på är om codeshare ger poäng när biljetten är bokad på ett flygnummer för ett bolag som inte ger poäng till Eurobonus men flygningen utförs av SAS. Jag har en biljett bokad på ett A3-flygnummer (d.v.s. med Aegean) men flygningen utförs av SAS. Jag vet att man ska undvika codeshare men det gick inte att boka anslutning med A3 utan att SAS-flygningen bokades på A3-codeshare (sa jobbets resebyrå).

Får man eurobonuspoäng på en sådan bokning?
Jag kan nu svara på denna fråga själv. Och svaret är nej. Även om man flyger på SK-metall får man inga eurobonuspoäng om biljetten är bokad som codeshare med ett bolag som i sig inte ger poäng, såsom Aegean. Att kreditera flygningen till Miles&More gick för övrigt inte heller, eftersom flygningen inte utfördes av ett Star Alliance-bolag eller annat bolag som ger poäng till Miles&More. Undvik codeshare är mer sant än någonsin, men det var mitt jobbs resebyrå som sa att det inte gick att boka den här biljetten på annat sätt.

I SAS-appens historik finns dock flygningen med (under SK-prefix) och under flygningen fick man vanliga EBD-förmåner såsom fast track, lounge, fritt val av säte i förväg och fri dricka ombord. Men som sagt inte några eurobonuspoäng.

Last edited:
Toppen