Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Min fråga har nog besvarats någonstans, men jag hittar inte.

Vad tjänar man in på anslutningsresan efter 1 oktober när bokningen är i Premium på longhaul. Tex ARN-CPH-LAX Premium Flex, samtliga ben bokade i A. Sittplatsvalet visar att jag är i business-kabinen ARN-CPH

Tabellen "Inom skandinavien" har ingen rad för Premium och A finns bara i Business.
Tabellen "Inrikes inom skandinavien" har Premium och A, men ARN-CPH är ju inte inrikes.

Min fråga har nog besvarats någonstans, men jag hittar inte.

Vad tjänar man in på anslutningsresan efter 1 oktober när bokningen är i Premium på longhaul. Tex ARN-CPH-LAX Premium Flex, samtliga ben bokade i A. Sittplatsvalet visar att jag är i business-kabinen ARN-CPH

Tabellen "Inom skandinavien" har ingen rad för Premium och A finns bara i Business.
Tabellen "Inrikes inom skandinavien" har Premium och A, men ARN-CPH är ju inte inrikes.
Tror att ARN-CPH blir "Inrikes / Inom skandinavien", därav Plus/premium som är kvar.

OK, men det är helt ologiskt.
Fenomenet finns även för resenärer utanför skandinavien, tex ATH-CPH-LAX och alltså även ATH-CPH ska räknas som "Inrikesflyg inom Skandinavien" (ordagrant från tabellerna sas.se) och ligga i samma tabell som BLL-CPH? Ska bli intressant att se hur SAS förklarar begreppen "inrikes" och "skandinavien" för kunderna om de inte ändrar rubriken för tabellen.

Last edited:
Varför skulle du inte få enligt bokningsklass A i tabellen "Flygresor inom Skandinavien" på sträckan ARN-CPH? Om du dessutom har seating i business-kabinen känns det som du borde få 1000 eller 1500 p oavsett vad de kallar biljetten i tabellen.

Men jag vet att det som kan verka logiskt sällan är det när det kommer till SAS och kommunikation. :(

Varför skulle du inte få enligt bokningsklass A i tabellen "Flygresor inom Skandinavien" på sträckan ARN-CPH? Om du dessutom har seating i business-kabinen känns det som du borde få 1000 eller 1500 p oavsett vad de kallar biljetten i tabellen.

Men jag vet att det som kan verka logiskt sällan är det när det kommer till SAS och kommunikation. :(
Vu har konstaterat i tråden om övergången till business att det blir Business klass för anslutning till interkontinental premium. Så det är den tabellen du tittar på. SAS har beskrivit det så i ett dokument till resebyråer. Klart det kan ändras framöver, men det är vad som verkar gälla just nu. Märkligt blir det för anslutning ex LLA-ARN-CPH-longhaul. Det blir premium-business-premium med lounge i Arlanda men inte i CPH.

Varför skulle du inte få enligt bokningsklass A i tabellen "Flygresor inom Skandinavien" på sträckan ARN-CPH?...
Jag utgick helt enkelt från nyckeln för SAS poängtabeller: Datum, destinations-par, bokningsklass och biljettyp

Biljettypen "Premium Flex" finns inte i tabellen för destinationsparet ARN-CPH så det skapar osäkerhet. Min personliga gissning var att bokningsklassen A skulle trumfa (speciellt som sittplatsen blev på rad 1) och att intjäningen blev som Business Flex, men samtidigt har jag hört från flera att biljettypen inte kan ignoreras och eftersom Premium Flex och A bara finns i inrikestabellen är det det som gäller.

Så det jag letar efter är just om det någonstans officiellt sagts att det inte bara är seating i business utan att även poängen räknas som om det var en business-biljett.

Vu har konstaterat i tråden om övergången till business att det blir Business klass för anslutning till interkontinental premium. Så det är den tabellen du tittar på. SAS har beskrivit det så i ett dokument till resebyråer. Klart det kan ändras framöver, men det är vad som verkar gälla just nu. Märkligt blir det för anslutning ex LLA-ARN-CPH-longhaul. Det blir premium-business-premium med lounge i Arlanda men inte i CPH.

Kan du posta dokumentet?

Kan du posta dokumentet?

Jag la ett urklipp i tråden om övergång till business class om just detta.

Tror att det är denna posten som avses? Är inte själva dokumentet eller källa men urklipp.

Den texten handlar bara om var man sitter, det ger ingen klarhet i poängintjäningen.

Tror att det är denna posten som avses? Är inte själva dokumentet eller källa men urklipp.

Den texten handlar bara om var man sitter, det ger ingen klarhet i poängintjäningen.
Samma dokument innehåller följande tabell. Jag tror att dokumentet publicerades oavsiktligt så vill inte dela det, men den som letar kan säkert hitta.

Booking ClassLHSH InternationalSH Domestic
CBusinessBusinessPremium
DBusinessBusinessPremium
ZBusinessBusinessPremium
JBusinessBusinessPremium
YPremiumBusinessPremium
SPremiumBusinessPremium
BPremiumBusinessPremium
PPremiumBusinessPremium
APremiumBusinessPremium

Toppen