Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Det är möjligt att göra så med andra ord?
Det ska vara möjligt i alla fall. Men har du haft ett kort registrerat finns det alltid risk att det blir fel i alla fall.
Som exempel hade jag en bokning med United till Brasilien, allt skulle krediteras till Aegean var tanken men hade inte skapat mitt Aegean-konto vid tidpunkten för bokningen. Mitt Eurobonus-nummer hade jag lagt in istället.

Vid checkin så byter jag till Aegean-numret och får det utskrivet på mina boardingpass och dubbelkollar vid checkin så att det är detta nummer som är inlagt och får svaret att så är fallet. Alla flygningar kom in till Aegean, förutom det första med SAS som hamnade på Eurobonus. Nu gjorde inte detta så mycket i och med att jag kom upp i guldnivå i alla fall, hade det varit en längre sträcka som krediterats fel så hade det dock blivit problem.

Jag bokade ARN-FAO-ARN med SAS i Plus (bokningsklass B), bokningen gjorde jag på SAS hemsida. Enligt hemsidan vid bokningstillfället skulle det ge totalt 6000 poäng. I mejlet genom vilket bokningen bekräftades stod likaså att resan ger 6000 poäng. Nu har jag flugit och fått mina poäng, dock endast 3000 poäng totalt (1500 per sträcka).

Jag ringde SAS o de sa att 1500 poäng per sträcka är rätt poäng i bokningsklass B och informationen om 3000 poäng per sträcka SAS mejlade till mig om i bokningsbekräftelsen var enligt den gamla intjäningstabellen, som inte gällde vid bokningstillfället (i maj i år), dvs SAS hade tyvärr gett mig fel information när jag köpte biljetten...

Lönar det sig att skriva till kundtjänst och kräva poängen enligt bokningsbekräftelsen eller är det bortkastad tid?

Jag bokade ARN-FAO-ARN med SAS i Plus (bokningsklass B), bokningen gjorde jag på SAS hemsida. Enligt hemsidan vid bokningstillfället skulle det ge totalt 6000 poäng. I mejlet genom vilket bokningen bekräftades stod likaså att resan ger 6000 poäng. Nu har jag flugit och fått mina poäng, dock endast 3000 poäng totalt (1500 per sträcka).

Jag ringde SAS o de sa att 1500 poäng per sträcka är rätt poäng i bokningsklass B och informationen om 3000 poäng per sträcka SAS mejlade till mig om i bokningsbekräftelsen var enligt den gamla intjäningstabellen, som inte gällde vid bokningstillfället (i maj i år), dvs SAS hade tyvärr gett mig fel information när jag köpte biljetten...

Lönar det sig att skriva till kundtjänst och kräva poängen enligt bokningsbekräftelsen eller är det bortkastad tid?
Du kan aldrig få mer än ett nej.
Om du bokade i maj och fick en bekräftelse där det står att du ska få 6000 poäng tycker jag inte att de kan neka dig det, även om tabellen säger något helt annat. Jag skulle i alla fall påtala det för SAS och begära "rätt summa" enligt bokningsdialogen och mail.

"Normalt sett" brukar det väl vara tabellen vid tillfället för flighten som gäller, men SAS lovade väl att de som bokat innan förändringarna skulle få intjäning enligt gamla tabellen, eller hur var det?

"Normalt sett" brukar det väl vara tabellen vid tillfället för flighten som gäller, men SAS lovade väl att de som bokat innan förändringarna skulle få intjäning enligt gamla tabellen, eller hur var det?
Hade man bokat innan 27e november (eller vilket datum det var i det månadsskiftet) så skulle man få poäng enligt gamla tabellen.

Kan experterna hjälpa mig att tolka intjäningsklass ?
Allt är bokad i P hos United, första segment flygs som ni ser av LH.

Skärmavbild 2015-07-26 kl. 10.49.07.png

Detta är en printscreen av boarding-kortet.
Är det kabinklass som står under class eller är det bokningsklass?
Vad jag undrar är om jag kommer att tjäna EB-poäng enligt C-klass av Lufthansa till Eurobonus?

I passport-appen står det "business" på Lufthansa flighten och "C" på United-flighterna.

Jag skulle tro att de flyg som utförs av Lufthansa och United får du per bokat "fare" med andra ord "P". Om jag minns rätt så visar SAS alltid servicekabin som "C" på Lufthansa för alla bokningsklasser när SAS gör incheckning åt Lufthansa.

Det värsta du kan få är ett nej. Jag har själv fått rätt, felkrediterade poäng utan tjafs så det kan absolut löna sig.

Toppen