Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Jag har en business smart biljett till USA. Hemresan går till ARN via CPH. Det sista benet CPH-ARN anges som "SAS Business Smart (J)". Service-klassen kommer ju att vara plus, men vad är intjäningen? Det finns ju ingen tabell för intra-scand i Business smart och när man bokar visar sas.se inte några poäng alls.
Är det tråkiga svaret att det benet kommer att tjäna som en Plus Smart (J) eller?
Det är det tråkiga svaret. Men så har det iaf alltid blivit för mig. Fast när jag tänker efter så har det varit före skyteam inträdet, men jag har svårt att tro att det skulle ha ändrats.

Är så trött på att de i princip tagit bort möjligheten att vid köp av resa i appen se antalet poäng man skulle tjäna in på en viss biljett. (Jo, jag vet att jag kan sitta och pussla med deras generella intjäningstabell, men det har ju funkat tills juli iaf).

Är så trött på att de i princip tagit bort möjligheten att vid köp av resa i appen se antalet poäng man skulle tjäna in på en viss biljett. (Jo, jag vet att jag kan sitta och pussla med deras generella intjäningstabell, men det har ju funkat tills juli iaf).
+1 på den. Sitter och klurar på en MR och det blir ju ytterligare 1 moment för att bestämma vart resan skall gå - vill ju inte upptäcka att man fortfarande saknar ett antal poäng, blir svårt att argumentera med frugan

Seattle fortfarande inte inlagt på intjäningstabellen. Jag skulle gissa att den kommer hamna på samma nivå som Atlanta.
Avståndet är ganska nära Miami.

Screenshot 2024-09-25 at 15.27.58.png

Jag och SAS har lite olika uppfattningar om vad ”inom kort” betyder
Men nu har jag fått svar på mailet jag skickade, i chatten väntar jag fortfarande.

Jag skrev att poängen beräknats felaktigt och att jag misstänker att de missat ta hänsyn till regeln om minsta distans, här kommer svaret:
Tack för att du kontaktar oss.

Beklagar att du har fått vänta på ett svar från oss, vi har just nu höga volymer av inkommande mail.

Jag kan se att dessa flighter har blivit registrerade.

2024-09-06 AI Points: 55 QP KL1048 BHX - AMS AAAAAA +EXTRA 41
2024-09-06 AI Points: 78 QP KL1279 AMS - CPH AAAAAA +EXTRA 59

Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen, kom ihåg att om ditt ärende är brådskande ber vi er vänligast att kontakta våran kundtjänst.

Tack för hjälpen...
Märkligt att det är flera veckors svarstid på diamond-mailen när de inte ens bemödar sig att läsa, borde ju gå snabbt då.

På icke-SAS, gäller fortfarande avrundning upp till närmsta jämna 100 nm? Dvs 718 = 800 och sen räknas multiplikatorerna?
Jag skulle säga nej på den.

I mitt fall så gissar jag att de har räknat, för BHX-AMS 276 x 20% = 55,2 (avrundat till 55).
Sen om avrundningen sker före eller efter multiplikatorerna vet jag inte. I detta fallet skulle ju beräkningen ändå ha gjorts på 500 miles.
Dessutom så står det fortfarande "Engelska mil" på hemsidan, borde ju vara nautical miles (ca 1609m vs 1853m) så det hela känns fortfarande lite oklart i min mening.

Jag skulle säga nej på den.

I mitt fall så gissar jag att de har räknat, för BHX-AMS 276 x 20% = 55,2 (avrundat till 55).
Sen om avrundningen sker före eller efter multiplikatorerna vet jag inte. I detta fallet skulle ju beräkningen ändå ha gjorts på 500 miles.
Dessutom så står det fortfarande "Engelska mil" på hemsidan, borde ju vara nautical miles (ca 1609m vs 1853m) så det hela känns fortfarande lite oklart i min mening.
Det stämmer med engelska mil (statute mile), det är inte nautiska mil man räknar på.

Toppen