Senaste nytt

Hur lutar du stolen i ekonomiklass?

Självklart ska man kunna fälla sitt säte bakåt om man vill. Det är ju ett utrymme man betalt för. Vill personen bakom ha större utrymme så finns det ju alternativ. Allt är ju valfritt.

Självklart ska man kunna fälla sitt säte bakåt om man vill. Det är ju ett utrymme man betalt för. Vill personen bakom ha större utrymme så finns det ju alternativ. Allt är ju valfritt.
Samtidigt så är ju det utrymme som du tar upp genom att fälla stolen ett utrymme som bakomvarande har betalt för att ha sina knän i. Man behöver ju inte fälla stolen för att få mer utrymme, det finns andra alternativ.

Samtidigt så är ju det utrymme som du tar upp genom att fälla stolen ett utrymme som bakomvarande har betalt för att ha sina knän i. Man behöver ju inte fälla stolen för att få mer utrymme, det finns andra alternativ.
Jag tycker att du har fel. Förklara gärna hur du tänker, för givetvis kan även jag tänka fel. Jag tänker så här: Den stolsits som ingår i min biljett är min. Den har jag betalt för, och skall givetvis kunna utnyttja den till fullo. Är det någon problematik för passageraren bakom mig är ju det en problematik mellan biljettsäljande företag och Hen, dvs. inget jag behöver bli inblandad i. Vill passageraren bakom mig ha tillgång till större utrymme så uppstår ju en ny avtalssituation, och givetvis kan jag knö ihop mig till rätt pris..Jag kan inte se att det är flygprovidern som är min avtalspart i en sådan förhandling. Erbjud mig rätt pris så kan jag flyga RTW ihopknödd när det passar mig.

Nej, man får nog dra vissa slutsatser av det faktum att flybolaget faktiskt placerat stolsreglaget just hos stolsinnehavaren och ingen annan.
Och då måste slutsatsen bli att man inte betalat för det utrymme framförvarande kan påverka med sitt reglage.
I annat fall hade antingen reglaget haft en annan placering eller försetts med en text "OBS! får ej röras utan bakomvarandes tillstånd!".
Vet f ö inte vilka andra alternativ till utrymme du syftar på. Men för de flesta är nog stolsfällning inte så mycket en fråga om utrymme, utan mer om att få en bättre vinkel för sömn eller vila.

Last edited:
Varför styr man inte upp det så att under start/landning/måltid/etc reses alla stolar, och när kabinen är släckt fäller man allt samtidigt? Om alla fäller samtidigt blir ju inte avståndet till stolen framför ett problem eftersom man själv fällt.

Varför styr man inte upp det så att under start/landning/måltid/etc reses alla stolar, och när kabinen är släckt fäller man allt samtidigt? Om alla fäller samtidigt blir ju inte avståndet till stolen framför ett problem eftersom man själv fällt.

Avståndet mellan näsan och stolen kanske inte blir ett problem men jag som redan sitter med knäna mot sätet framför blir inte direkt hjälpt av att fälla ryggen.

Så om jag sitter bredvid dig, och jag väger 300kg och tar upp ditt armstöd så är det helt ok enligt dig pga av min kroppshydda...?

Tycker det är självklart att man lutar stolen bakåt enligt sitt eget behov. Själv brukar jag försöka göra det långsamt och/eller i etapper. Dvs efter maten en liten bit för att sitta lite bättre och när jag skall sova gärnabhelt bakåt.

En intressant sak är dock om flygvärdinnan väcker dig och ber dig resa stolsryggen om bakomvarande så vill under måltiden. Där verkar det göras olika.

Jag fäller bak ryggstödet när jag ska sova/vila. Annars brukar jag ha det i uppfällt läge, alternativt lite lätt lutat. När jag lutar så gör jag det långsamt, så att bakomvarande är medveten om vad som händer eller i etapper.

När det serveras mat så fäller jag upp den, för att jag vet själv hur svårt det är att äta när man har framförvarande stol i ansiktet.

Toppen