Senaste nytt

Hur lång tid behöver man för att byta flygplats i Moskva?

Jönsson

Medlem
E81D9C1B-D2CE-48AF-9A62-0C2517E6F230.jpeg
 

NyfikenGrau

Medlem
Ska i sommar flacka runt lite i Ryssland (under fotbolls-VM). För att få någorlunda rimliga restider och priser kommer jag sannolikt bli tvungen att t ex flyga in till Sheremetyevo (SVO) och ut från Domodedovo (DME). Även Vnukovo (VKO) kan bli aktuellt.
:rolleyes:

Säker på det? Vet inte om jag haft tur när jag sökt, men jag följer inte just Sverige-rundan så jag vet inte. Men annars generellt går det utmärkt att flyga inrikes med byte på Sheremetyevo (Aeroflot), Domodedovo (S7) eller Vnukovo (UTair).
Om det gäller just Sveriges matcher så tänk på att den första i Nizhny Novgorod är smidigare med snabbt tåg från/till Moskva.

Jag menar alltså att det låter överflödigt att byta flygplats/bolag.
 

Kricka

Medlem
Trafiken i Moskva är alldeles förfärlig! En stark varning för att åka bil en söndag
eftermiddag i mot staden, framförallt den ljusare delen av året. Moskvaborna är
då på väg hem till stan efter att ha tillbringat helgen i datjan (motsv sommarstugan).
Resan från flygplatsen till stan kan ta längre tid än själva flygresan. Att däremot åka
ut till flygplatsen en tidig morgon (4-5 tiden) för att t.ex. flyga SQ till Stockholm går
på ca. 40 min. Det brukar fungera bra när man landar på DME med SQ då man
hinner in till stan inna värsta rusningen börjar. Taxi i Moskva kan vara spännande
på många sätt men det finns många motsvarande "friåkarna" på Arlanda som
gärna "blåser" utländska kunder på fyr-femdubbla taxan. Priset skall inte vara
mer än ca. 2.500-3.000 Rubel från SVO eller DME. VKO ligger ju närmare stan
så det borde vara billigare men där har jag inte åkt sedan LH la ner linjen till FRA.
 

Mr Basic

Medlem
Säker på det? Vet inte om jag haft tur när jag sökt, men jag följer inte just Sverige-rundan så jag vet inte. Men annars generellt går det utmärkt att flyga inrikes med byte på Sheremetyevo (Aeroflot), Domodedovo (S7) eller Vnukovo (UTair).
Om det gäller just Sveriges matcher så tänk på att den första i Nizhny Novgorod är smidigare med snabbt tåg från/till Moskva.

Jag menar alltså att det låter överflödigt att byta flygplats/bolag.
Tror vi löser det genom att ta en natt i Moskva på hemvägen, och då genomför bytet från DME till SVO utan tidspress (förhoppningsvis har trafiken lättat vid 23.30 så då tar vi taxi). :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja det är väl aldrig fel! Får man fråga vilken ort det handlar om, känns som det måste vara en av minst kända (Saransk?) för att det ska bli nödvändigt att byta flygplats för att få till en bra förbindelse?
En annan sak att tänka på är att långt ifrån alla scheman har släppts ännu, det gäller särskilt de mindre bolagen men även t.ex. Aeroflot (väntar nämligen själv).
 

Mr Basic

Medlem
Ja det är väl aldrig fel! Får man fråga vilken ort det handlar om, känns som det måste vara en av minst kända (Saransk?) för att det ska bli nödvändigt att byta flygplats för att få till en bra förbindelse?
En annan sak att tänka på är att långt ifrån alla scheman har släppts ännu, det gäller särskilt de mindre bolagen men även t.ex. Aeroflot (väntar nämligen själv).
Planen är att se match 1 och 2 i gruppspelet, alltså Nizhny Novgorod och Sochi. Problemet var att hitta en rimlig hemresa från Sochi till Arlanda, har dock löst sig nu :)
 
Toppen