Senaste nytt

Hur lång tid behöver man för att byta flygplats i Moskva?

Mr Basic

Medlem
Ska i sommar flacka runt lite i Ryssland (under fotbolls-VM). För att få någorlunda rimliga restider och priser kommer jag sannolikt bli tvungen att t ex flyga in till Sheremetyevo (SVO) och ut från Domodedovo (DME). Även Vnukovo (VKO) kan bli aktuellt.
Är det någon som har erfarenhet av detta, och hur lång tid behöver man för att byta flygplats?
:rolleyes:
 

maswan

Medlem
Jag har ingen egen erfarenhet, men har pratat med en kollega med familj i Moskva-området och råkade halka in på det här, och hon tyckte att det var en vansinnig ide för att SVO/DME är på varsinn sida om stan och trafiken kan vara riktigt oberäknelig - behöver marginaler på 4-5 timmar för att vara hyggligt säker på att klara sig, men det är ingen garanti.

Det sagt, om någon med riktig erfarenhet av det bytet finns här så är det här andrahandsspekulationer.
 

Jönsson

Medlem
Det finns några olika möjligheter att ta sig mellan flygplatserna men enklast är direktbussen som tar +-2timmar beror de på trafik. Alternativt så kan du ta Aeroexpress från SVO till Beloryssky, därifrån tunnelbanan till Paveletskaya och sedan aeroexpress igen till DME. Den resan klarar du på lite mer än 2 timmar, beroende på din förmåga att citynavigera. Så en total bytestid på 4-5h är nog lagom.
 

squeezen

Medlem
Katastrof att ge sig på, från Domodedovo till stan tog mig sist 2h, men tillbaka endast 30 minuter. Så mycket beror tid på dygn, trafik och veckodag verkar det som. När jag frågade på hotellet att ta mig från stan till Domodedovo sade de att jag borde åka 4 timmar innan flyget, minst. WTF det tog 34 minuter.

Att du sedan i teorin i princip kan åka ringroad "motorväg" mellan flygplatserna spelar ingen roll, det är så igenkorkat så det liknar ingenting. Tycker nästa att Moskvas trafik börjar bli mer och mer lik Jakarta eller Dehli.
Så när du funderar över "rimliga" restider så kan du minst räkna med att tiden mellan kommer vara dubbelt mot restiden till Moskva....
Lägg där till risken att antingen om allt flyter på bra behövs slå ihjäl flera timmar på nästan flygplats, eller alternativt riskera missa "connection".
Det blir ju också mack med att gå igenom imigration vid ankomstflygplats och sedan igen ut ur landet på nästa.
Nej jag hade försökt till varje pris undvika detta.
 

Mr Basic

Medlem
Katastrof att ge sig på, från Domodedovo till stan tog mig sist 2h, men tillbaka endast 30 minuter. Så mycket beror tid på dygn, trafik och veckodag verkar det som. När jag frågade på hotellet att ta mig från stan till Domodedovo sade de att jag borde åka 4 timmar innan flyget, minst. WTF det tog 34 minuter.

Att du sedan i teorin i princip kan åka ringroad "motorväg" mellan flygplatserna spelar ingen roll, det är så igenkorkat så det liknar ingenting. Tycker nästa att Moskvas trafik börjar bli mer och mer lik Jakarta eller Dehli.
Så när du funderar över "rimliga" restider så kan du minst räkna med att tiden mellan kommer vara dubbelt mot restiden till Moskva....
Lägg där till risken att antingen om allt flyter på bra behövs slå ihjäl flera timmar på nästan flygplats, eller alternativt riskera missa "connection".
Det blir ju också mack med att gå igenom imigration vid ankomstflygplats och sedan igen ut ur landet på nästa.
Nej jag hade försökt till varje pris undvika detta.
Immigrationen blir nog inget ”extra” problem då det handlar om inrikes till utrikes eller tvärtom (dvs inte utrikes till utrikes).
Eller måste man igenom immigrationen vid inrikesflyg? :rolleyes:o_O
Det finns några olika möjligheter att ta sig mellan flygplatserna men enklast är direktbussen som tar +-2timmar beror de på trafik. Alternativt så kan du ta Aeroexpress från SVO till Beloryssky, därifrån tunnelbanan till Paveletskaya och sedan aeroexpress igen till DME. Den resan klarar du på lite mer än 2 timmar, beroende på din förmåga att citynavigera. Så en total bytestid på 4-5h är nog lagom.
Aeroexpress, går det från Moskvas t-central till SVO/DME? Det är troligt att jag måste köra kombon flyg <—> tåg också.
 

Mr Basic

Medlem
Svarar mig själv på sista frågan. Aeroexpress går till/från 3 olika stationer i Moskva, beroende på vilken flygplats det handlar om.
 

squeezen

Medlem
Immigrationen blir nog inget ”extra” problem då det handlar om inrikes till utrikes eller tvärtom (dvs inte utrikes till utrikes).
Eller måste man igenom immigrationen vid inrikesflyg? :rolleyes:o_O

Det kanske iofs inte blir extra. Sant. Bara scanningen av baggage för att ens komma in på flygplatsen samt security check, vilken kan vara seg ibland.
 

Mr Basic

Medlem
Det finns några olika möjligheter att ta sig mellan flygplatserna men enklast är direktbussen som tar +-2timmar beror de på trafik. Alternativt så kan du ta Aeroexpress från SVO till Beloryssky, därifrån tunnelbanan till Paveletskaya och sedan aeroexpress igen till DME. Den resan klarar du på lite mer än 2 timmar, beroende på din förmåga att citynavigera. Så en total bytestid på 4-5h är nog lagom.
Bussen mellan SVO och DME verkar inte gå längre, hittar ingen info iaf. :rolleyes:
 

Fredrik

Medlem
Svarar mig själv på sista frågan. Aeroexpress går till/från 3 olika stationer i Moskva, beroende på vilken flygplats det handlar om.

Nu har du sett det själv men det kan vara bra för andra också att inse Moskvas storlek. Städer som Paris och London har ingen t-central. Det är naivt att tro att en stad som Moskva som är mycket större än så skulle ha det.
 
Toppen