Senaste nytt

Hur kan det skilja så mycket i pris mellan ITA Matrix och Lufthansa?

Hej,

Blir verkligen inte klok på detta. Jag tycker mig jämföra exakt samma flight (ARN > FRA > BOS ToR) på ITA Matrix och Lufthansas hemsida. Men hos lufthansa blir priset mer än det dubbla.

Gör jag något fel, eller visar ITA fel? Kan jag få ITA-priset om jag ringer och bokar hos Lufthansa?

ITA

LtT5C8u.png

LH

pWObk5T.png

Tack på förhand för hjälpen!

Kanske point of sale som spelar roll? Vad får du för priser via resebyråer. Inte alltid priserna på Matrix går att boka.

Den ser ut att gå att boka via Expedia för 7700kr men då får du klass N istället för E, alltså bara 100% till EB.
Jag hade nog provat ringa Expedia eller Lufthansa..

Kanske point of sale som spelar roll? Vad får du för priser via resebyråer. Inte alltid priserna på Matrix går att boka.

Har Sverige i båda fallen!

Den ser ut att gå att boka via Expedia för 7700kr men då får du klass N istället för E, alltså bara 100% till EB.
Jag hade nog provat ringa Expedia eller Lufthansa..

Kan boka klass N för det priset (tom. lite billigare) på Lufthansa också. Det är något konstigt med E-klassen känns det som :/

Tack för svaren!

t4XKgve.png

Jag tror att ITA Matrix visar något galet där. Lägsta pris ARN-BOS i E-klass dessa datum är enligt ExpertFlyer 11881kr + skatter/avgifter.

Kan det möjligtvis vara olika fare basis för samma bokningsklass?
Så är det. E används för både Premium Economy Basic, Basic Plus och Flex. Oftast bokas Basic som N, men ibland går det att hitta Basic som E.

Ring Lufthansa är mitt tips och se om de kan ge dig en E-klass som PE Basic.

Det är väl så att online på LH visas endast billigaste biljetten i respektive biljetttyp, d v s finns det N-klass kvar till salu visas den som Premium Ekonomi Basic. När N tagit slut går priset upp någon femhundring och bokningsklassen ändras till E.

Ringer du så kan de kanske boka dig i E även om det finns N kvar. Det är ju inte helt vanligt för dem att någon vill ha en dyrare biljett för att få lite mer poäng.

Jag hittade E även 1/4 - 3/4 på din sträcka, men längre fram verkar det vara N som säljs online hos LH.

Toppen