Senaste nytt

Hur hanteras bagage vid resa med flera byten?

Som alltid en bra förklaring från #agehall.
Men hur vet man i förväg vad som gäller ang tredje faktorn? Blir man upplyst vid incheckningen?

Vet BC folket hur det är på LHR, vi har en conection på 5+ timmar
Åker dit med SK (sas) och vidare med AC (Air Canada) till YYZ (Toronto)
I Toronto vet jag att jag får hämta ut det då vi ska vidare till USA

Numera behöver man väl inte hämta ut det i Toronto när man ska vidare till USA. Det kan skickas direkt och du behöver bara bekräfta i ett system där du får se en bild på din väska att det faktiskt är den, i övrigt sköter det sig självt.

Vet dock inte om det gäller alla flygbolag, men det borde definitivt gälla om du har Air Canada även vidare från Toronto.

Vet BC folket hur det är på LHR, vi har en conection på 5+ timmar
Åker dit med SK (sas) och vidare med AC (Air Canada) till YYZ (Toronto)
Så länge du har allt på samma biljett får du det till din slutdestination. Du behöver inte hämta ut bagaget i Toronto heller, men du kommer att få identifiera ditt bagage via en monitor om de inte ändrat något på sistone. Så har det varit vid mina två resor via Toronto senaste 2 åren i alla fall.
5 timmar connection samma dag (ej över natten) så skulle jag gissa på att 99,99% av alla flygplatser låter dig ha bagaget incheckat hela vägen, i USA om du kommer från annat land så får du ju dock hämta upp det på bandet och släppa vid bag droppen direkt efteråt.

Numera behöver man väl inte hämta ut det i Toronto när man ska vidare till USA. Det kan skickas direkt och du behöver bara bekräfta i ett system där du får se en bild på din väska att det faktiskt är den, i övrigt sköter det sig självt.

Vet dock inte om det gäller alla flygbolag, men det borde definitivt gälla om du har Air Canada även vidare från Toronto.
Vi har en övernattning så tror vi får hämta ut det, vi landar ca 20 och nästa plan går kl 08 nästa dag.
Så jag räknar med att vi får hämta ut det då det är över natten, eller kan jag ha fel?
Kan ju vara skönt att ha väskan när man ändå ska sova och byta om på hotell och ev lägga över ev tax shopping

Vi har en övernattning så tror vi får hämta ut det, vi landar ca 20 och nästa plan går kl 08 nästa dag.
Så jag räknar med att vi får hämta ut det då det är över natten, eller kan jag ha fel?
Kan ju vara skönt att ha väskan när man ändå ska sova och byta om på hotell och ev lägga över ev tax shopping
Eventuellt kan du välja, det viktiga är vad som händer vid checkin, vill du ha väskorna ber du personalen checka in dom till Toronto. Du skrev 5+ timmar tidigare men det är tydligen 12 timmar (vilket iofs är 5+) och övernattning så det blir en helt annan sak då. Utan att veta så tror jag nog att man alltid kan få ut sitt bagage vid övernattning om man vill.

En sak att hålla koll på om du short-checkar är att dina bagageförmåner kan bli svåra att hävda (trots att du ska ha rätt) om du t ex är EBS och checkar in två väskor med SAS med övernatt stopp i US och vidare till Asien t ex. Nästa flygbolag kan vägra din EBS-förmån och du kan behöva betala för det extra bagaget för att sedan claima av SAS. Normalt ska det ju vara första bolags regler på en bokning men det kan incheckaren i US vara fullständigt oförstående inför.

En sak att hålla koll på om du short-checkar är att dina bagageförmåner kan bli svåra att hävda (trots att du ska ha rätt) om du t ex är EBS och checkar in två väskor med SAS med övernatt stopp i US och vidare till Asien t ex. Nästa flygbolag kan vägra din EBS-förmån och du kan behöva betala för det extra bagaget för att sedan claima av SAS. Normalt ska det ju vara första bolags regler på en bokning men det kan incheckaren i US vara fullständigt oförstående inför.
Men är det verkligen SAS du ska kräva pengar av i så fall? På vilket sätt är dom ansvariga för detta?

Men är det verkligen SAS du ska kräva pengar av i så fall? På vilket sätt är dom ansvariga för detta?
Det står ju på SAS hemsida att det är första bolag som gäller om man bokar på nätet, då blir det ju med 117-stock, om de inte lyckas kommunicera detta till sina underleverantörer så måste det ju vara deras puck.

Toppen